גודל פונט
נשים

שבוע 23 להריון

מאכלים שאהבת פתאום לא טעימים לך וריחות שנהנית לשאוף בעבר גורמים לך לתחושה לא נעימה. העובר שלך פעיל ביותר, ואת כבר חשה את תנועותיו. בשלב הזה עולה הסיכון לפתח בצקות ועלייה בלחץ הדם, לכן מומלץ להקפיד על עלייה מבוקרת במשקל ולהפחית את צריכת הנתרן (מלח).

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 5 דקות

מה עובר עלייך?

חוש הריח הוא חוש קדום ביותר אשר בא לאותת על סכנה מתקרבת כמו שריפה, גז, חנק ועוד… מנגד, ריחות של תבשילים טובים מעודדים לאכול בכיף ובתאבון. בזמן ההיריון ייתכן שיתגלו שינויים בטעמים של מאכלים ידועים אשר מוכרים מחיי היום יום. ריחות שאהבת עלולים כעת להתגלות כבלתי נעימים בזמן ההיריון, למרבה הפליאה. כמו כן תבחיני כי את רגישה ביותר וקולטת ריחות בצורה שונה מאשר כשלא היית בהיריון. מנגד, הקפה של הבוקר שכה אהבת כבר לא טעים בעליל, אלא יש לו טעם מתכתי מגעיל. מה קורה פה? שינויים אלה בחושי הטעם והריח נובעים מהשינויים ההורמונליים המתרחשים בגופך והם אלו המשפיעים על התופעות המוזכרות.
עם הזמן השינויים נחלשים מאליהם ונעלמים, ברוב המקרים. בכל מקרה, מדובר בתופעות טבעיות העשויות להיות שונות מאוד בין אישה לאישה ובין היריון להיריון אצל אותה אישה.

תיאבון
יש נשים הסובלות קשות מהקאות ומבחילות בתחילת ההיריון ואף מעבר לשליש הראשון. אחרות, בנות המזל, לא סובלות כלל מתופעות אלו. לעתים קיימים אף מצבים של תאבון מוגבר, שיכולים לאפיין את אותן הנשים אשר סבלו מהקאות בתחילת ההיריון. שוב, מדובר בתופעה טבעית הנתונה להשפעת ההורמונים בזמן ההיריון. לא כדאי להפריז ולהיענות לתיאבון המוגבר, אלא להקפיד ולאכול מזון מגוון ובריא.

מה עובר על העובר שלך?

העובר פעיל ביותר. כמות המים סביבו גדולה, והיא כבר מאפשרת לו לנוע בחופשיות רבה והתנועות מורגשות היטב, כולל בעיטות קטנות מדי פעם. הוא גם מרבה לגעת עם הידיים בפנים. מבחינת העובר הערכת המשקל המשוערת לפי עקומות גדילה של עוברים בישראל היא כ-600 גרם. כמובן שזה רק משקל מוערך, והמשקל משתנה בין עוברים זכרים לעוברים ממין נקבה, וכן בהתאם לנתונים הגנטיים ועוד.

תזונה בהיריון

אוכלים: לא בלחץ

נפח הדם בגופך גדל ב-50%-40% וכלי הדם מתרחבים בניסיון להתמודד עם העלייה בלחץ הדם. דליות ובצקות עלולות להתחיל להופיע כבר בשלב זה. לעתים יש גם עלייה בלחץ הדם. לחץ דם הוא הלחץ שהדם מפעיל על דופנות העורקים. לחץ זה תלוי בעוצמת התכווצות הלב, גמישות דופנות כלי הדם, נפח וצמיגות הדם ועוד.

מה נחשב ללחץ דם גבוה? כל מדידה שמעל ל- 140/90.

כ-8% מהנשים שייכנסו להיריון יפתחו במהלכו יתר לחץ דם. יתר לחץ דם חריג קשור בשיעור גבוה של תמותה ותחלואה בקרב האימהות, ובשיעור גבוה של תמותה ותחלואה בעוברים וילודים, בעיקר על רקע של לידה מוקדמת והאטה בגדילה תוך רחמית של העובר.

מה אפשר לעשות כדי להקטין את הסיכון לבצקות ולעלייה בלחץ הדם?

עלייה מבוקרת במשקל – עד כה העלייה הממוצעת המומלצת היא 8-6 ק”ג. ככל שהעלייה במשקל חדה נוצר לחץ חזק יותר על דופנות כלי הדם בגפיים הגורם להיווצרות של בצקות. עלייה מבוקרת תורמת למניעה של החמרה בבצקות אלו. בשבועות הקרובים מומלצת עלייה של עד 0.5 ק”ג בשבוע. היזכרי בהמלצות לבחירות נכונות בתפריט כדי לווסת את קצב העלייה במשקל.

הפחתה בצריכת נתרן (מלח) – נתרן המצוי בדם גורם לעלייה בלחץ הדם ובכך לסיכון לבצקות ויתר לחץ דם. הפחתה בכמות המלח במזון יכולה לתרום לאיזון טוב יותר של לחץ הדם. מומלץ לך להפחית את השימוש בנתרן:

  • המליחי מעט ופחות – צמצמי שימוש במלח, אבקות מרק, רוטב סויה ורטבים מוכנים. השתמשי בעשבי תבלין, חומץ, לימון ליצירת טעמים לאוכל.
  • הפחיתי בחטיפים – חטיפים, הן מלוחים והן מתוקים, עשירים במיוחד במלח. המעיטי באכילת מזונות משומרים ומומלחים כמו פיצוחים, נקניקים, גבינות מלוחות (זכרי שמבחינת בטיחות מזון נקניקים וגבינות מושרות במים לא בטוחים לצריכה).
  • הכיני אוכל ביתי – מזון מעובד ומתועש מכיל כמות רבה ביותר של נתרן. מאפים, בורקסים, מנות מוכנות, שניצלים מעובדים, בשר טחון מוכן – כולם עתירי מלח. הכנה ביתית מאפשרת לך שליטה הן בכמות הנתרן, הן בחומרי הגלם וכמובן בטעם.
  • הרבי בירקות טריים ומבושלים – הם עשירים באשלגן התורם להוצאת נוזלים ומלח ובכך להפחתה בבצקות ובלחץ הדם.

צריכה של מוצרי חלב רזים – לסידן תפקיד אפשרי בשמירה ומניעת עליית לחץ דם. גם צריכת סידן ממוצרי חלב רזים ודלי מלח היא המלצה שיכולה לתרום לשמירה על לחץ דם תקין בהיריון.

הקפדה על פעילות גופנית יומית – פעילות גופנית יום יומית מתונה כמו הליכה, יכולה לתרום הן לשמירה על עלייה מבוקרת במשקל, הן על הפחתה בלחץ הדם וכן בבצקות. היי פעילה, לא חשוב הזמן או הקצב אלא התנועה.

נוטלים: מולטי ויטמין

למרות שכבר דברנו רבות על נטילת מולטי ויטמין בהיריון, עוד עובדה חשובה:

למה זה עוזר: מחקרים מראים כי נטילה של מולטי ויטמין המכיל חומצה פולית בשבועות שלפני ההיריון ובהמשכו מפחיתה את הסיכון לרעלת היריון בהשוואה לאי נטילה של מולטי ויטמין.

Am J Epidemiol. 2009 Jun 1;169(11):1304-11. doi: 10.1093/aje/kwp052. Epub 2009 Apr 16.

ההמלצה בהיריון: מינון מתאים ובטוח של ויטמינים ומינרלים בכמות הקרובה לקצובה היומית עם דגש על חומצה פולית במינון של לפחות 400 מק”ג, עדיפות למרבית וויטמין A ממקור של בטא קרוטן, ויטמין D, ברזל, סידן, ויטמין B12 ויוד.

איך לקחת: מומלץ ליטול מולטי ויטמין עם הארוחה.

ומה עם תוסף חומצה פולית? מולטי ויטמין לאישה הרה מכסה כבר את הכמות המומלצת של חומצה פולית, יחד עם זאת אין סכנה לקחת תוסף סטנדרטי המכיל 400 מק”ג ואפשר גם יחד.

לחצי לקבלת מידע על כל שבועות ההריון לפי שלישים.