גודל פונט
נשים

שבוע 22 להריון

זה הזמן לסקירת הריון מאוחרת, שמטרתה לסקור את תקינות אברי העובר על מנת לזהות מומים אנטומיים. העובר כבר שוקל כ-500 גרם, ושיער ראשו החל לצמוח. ומה קורה אצלך? את זקוקה כעת ל-1,000 מ”ג סידן ביום. איך מקבלים אותם? מהמזון ומתוסף תזונה המשלב סידן עם ויטמין D

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות

מה עובר עלייך?

הרחם ממשיך לגדול ועבר כבר את קו הטבור שלך. זה הזמן לסקירת הריון מאוחרת. סקירת מערכות מאוחרת מתבצעת סביב השבוע ה-22 להריון, ומטרתה לסקור את תקינות אברי העובר על מנת לזהות מומים אנטומיים בעובר. בדיקה זו נמצאת בסל הבריאות הציבורי ומתבצעת ע”י סוקרים שהוסמכו לבדיקות אלו. במסגרת הבדיקה הבסיסית מבוצעת הערכת גודלו של העובר, מספר איברים (ע”פ רשימה שנקבעה במשרד הבריאות) כגון עמוד השדרה, גפיים עליונות ותחתונות, ארבעת מדורי הלב וספירת כלי-הדם בחבל הטבור. אם הבדיקה אינה תקינה, נשלחת האישה לביצוע סריקת מערכות מכוונת מורחבת. הרופא/ה המבצעים את הבדיקה מעריכים את גודלו של העובר, על פי מדדי בראש, הבטן והעצמות הארוכות. כמו כן נבדקת כמות מי-השפיר ומיקום השיליה.

מה עובר על העובר שלך?

העובר שלך כבר זז לו בתוך הרחם, ציפורניו כמעט הגיעו לגודלן המלא והערכת המשקל המשוערת שלו – לפי עקומות גדילה של עוברים בישראל – היא 450-500 גרם. כמובן שזה רק משקל מוערך, והמשקל משתנה בין עוברים זכרים לעוברים ממין נקבה (זכרים גדולים יותר), וכן בהתאם לנתונים הגנטיים ועוד. אורכו של העובר מגיע השבוע ל-27 ס”מ. בבדיקת אולטרסאונד תוכלי אולי לראות אותו מוצץ אצבע, ועם סטטוסקופ כבר אפשר לשמוע את פעימות לבו, שמתחזקות בתקופה הזו. שיער הראש מתחיל לצמוח וגם המקוניום (צואה ראשונה), מתחילה להיווצר בתוך המעי.

תזונה בהיריון

אוכלים: תפריט “חיזוקים”

להתפתחות העובר נדרשת כמות גדולה יחסית של סידן. גם אם לא נספק את כל כמות הסידן הדרושה, העובר ישלים חוסר זה ממאגרייך, מה שעשוי לגרור לדלדול מסת העצם שלך. לעומת זאת, הסברה שהייתה מקובלת בעבר שלפיה אישה בהיריון מאבדת שן עבור כל ילד איננה נכונה…

הסידן שבשיני האם אינו זמין לעובר. העובר יקבל את הסידן הדרוש לו באמצעות תזונת האם, לכן, כדי לשמור על יחסי עצם טובים בין האם והעובר, הגוף יודע לשפר את ספיגת הסידן מהמזון בזמן ההיריון. אך כמובן שעלייך לצרוך את הכמות היומית המומלצת של סידן בזמן ההיריון. עד שבוע 20 נדרשות לעובר כמויות קטנות של כ- 50 מ”ג סידן ליום העולות משמעותית לאחר שבוע 35. אז מבצע העובר פעילות אינטנסיבית “בונה עצם” וזקוק כבר ליותר מ- 300 מ”ג סידן ליום.

איפה יש במזון?

מזון מהחי: חלב ומוצרי חלב – מומלץ רזים (5% שומן) – דגים הנאכלים עם העצמות (סרדינים). מזון מהצומח: ירקות ירוקים, קטניות (שעועית לבנה, עדשים, סויה), שקדים, טחינה – מומלץ מלאה – ופירות מיובשים, וכן תחליפי חלב על בסיס סויה כמו חלב סויה, מעדן סויה, טופו.

בהיריון את זקוקה ל- 1,000 מ”ג סידן ליום. איך משיגים?

  • צרכי 3-2 מנות של מוצרי חלב רזים ביום – הם יתרמו לך כ- 600 מ”ג סידן. מנה=1 כוס חלב (רצוי מועשר בסידן)=2 כפות גבינה לבנה עד 5% (מומלץ מועשרת בסידן) ריקוטה, פרוסה של גבינה צהובה,1 גביע יוגורט או לבן עד 3%.
  • שלבי בתפריט היומי 1 כף טחינה גולמית מלאה כרוטב לסלט או כממרח על הלחם.
  • בחרי כחטיף מתוק מנה יומית של 2 עד 3 יחידות פירות מיובשים כמו משמשים או תאנים.
  • גווני 2 עד 3 פעמים בשבוע את התוספת בארוחה עם קטניות כמו: גרגרי חומוס, עדשים וסויה.
  • במקום חטיפים מלוחים ושמנים, נשנשי 10 יחידות של שקדים, שיחזקו עוד קצת את התפריט שלך בסידן.
  • גם מולטי-ויטמין המיועד לתקופת ההיריון מכיל סידן. מרביתם מספקים 250 מ”ג סידן – כרבע מהתצרוכת היומית.

נוטלים: תכשיר סידן + ויטמין D

למה זה עוזר: להשלמת הסידן החסר בתפריט היומי במצבים כמו רגישות ללקטוז (אי אכילת מוצרי חלב), תפריט חסר בסידן וכדומה.

מה ההמלצה בהיריון: חובה להיוועץ ברופא/ה שלך או ליידע אותו.
על פי התוויה בהיריון וההמלצות מטעם האיגוד הישראלי למיילדות ולגינקולוגיה בנייר עמדה בנושא: מינון בטוח לשימוש הוא 1,000 מ”ג.

איך לקחת: תלוי בסוג התוסף, הוראות נטילה על גבי האריזה.
להפריד בין נטילתו לבין נטילת שאר התוספים שאת כבר לוקחת כמו מולטי ויטמין וברזל. בנוסף כדאי להרחיק מארוחה חלבית.

לחצי לקבלת מידע על כל שבועות ההריון לפי שלישים.