גודל פונט
נשים

שבוע 18

השאלה הגדולה הניצבת לפתחך היא האם לבצע בדיקת מי שפיר או לא. הנה כמה פרטים שיעזרו לך לקבל את ההחלטה. וגם – העובר שלך כבר מוצץ אצבע, ואת צריכה להתחיל לחזק את הגוף שלך בברזל, גם דרך המזון וגם באמצעות תוספי תזונה

זמן קריאה: 5 דקות

מה עובר עלייך?

כולם רואים שאת בהריון ואחת השאלות הגדולות הינה לעשות או לא לעשות דיקור מי שפיר. מדובר בבדיקה חודרנית שאיננה חסרת סיכונים, ולכן היא לא מומלצת באופן גורף לכל אוכלוסיית היולדות. דיקור מי שפיר הינה בדיקה חודרנית שלמעשה מהווה את בדיקת הבחירה (gold standard) לאבחון בעיות כרומוזומליות. בדרך כלל הבדיקה מבוצעת בין השבועות 17-19 להריון, ממש לאחר התבחין המשולש. יולדות אשר יהיו בלידתן מעל גיל 35 ומעל סיכון משוקלל של 1:380 לתסמונת דאון זכאיות למימון. מי שמעוניינת ללא התוויה יכולה לבצע כמובן את הדיקור, אבל בתשלום. זכאיות נוספות לבדיקה הן יולדות אשר הסיכון בתבחין המשולש לבעיות כרומוזומליות עלה על הערך הקריטי, יולדות עם בעיות גנטיות ידועות או יולדות אשר התגלו ממצאים חשודים לבעיות כרומוזומליות בבדיקת האולטרסאונד שלהן.

הבדיקה מבוצעת תחת אולטרסאונד. לאחר צפייה בעובר, בשליה ובכמות המים באולטרסאונד יבוצע חיטוי של הבטן וכיסויים סטריליים. אחר כך תחת הנחיית אולטרסאונד תבוצע החדרת מחט עדינה למי השפיר וישאב נוזל שישלח לגנטיקה. הפעולה מבוצעת תחת אולטרסאונד על מנת למנוע פגיעה בעובר. היות ומדובר בפעולה פולשנית, נשים בעלותRh שלילי וסקר נוגדנים שלילי, אמורות לקבל זריקת Anti-D.

בדרך כלל מספיקה דגימה של כ-20 סמ”ק, אך לעתים לצורך בדיקות ייחודיות יש לשאוב יותר נוזל. הנוזל הנשאב נשלח למעבדה גנטית, שם מגדלים את התאים בתנאים מיוחדים. התהליך לוקח זמן! בהתאם, תשובה סופית לבדיקת כרומוזומים במי שפיר מתקבלת ברוב המקרים לאחר כשלושה שבועות. כדי לקצר את זמן מתן התשובה, ניתן להיעזר בחלק מהמקרים בשיטות מעבדה מתקדמות ויקרות המאפשרות לקבל תוצאות ראשוניות כבר לאחר יומיים.

הסיכון לאובדן הריון (הפלה מאוחרת, מות עובר, זיהום במי השפיר) הינו נמוך אך קיים. מקובל להניח שהסיכון קטן מ 1:200. בהתאם, לאחר הדיקור, נהוג לנוח כ-24 שעות בבית. יולדות רבות חשות לחצים והתכווצויות קלות של הרחם אשר לרוב אינן מהוות כל בעיה. יחד עם זאת במידה שקיימים צירים סדירים, חום, ירידת מים וכאבים – יש לפנות מיידית לבדיקת רופא.

מה עובר על העובר שלך?

באולטרסאונד העובר ממש נראה ומתנהג כבן אנוש. ניתן לראותו נוגע בראשו ואף מוצץ אצבע. משקלו המוערך של העובר עלה לכ-200 גרם ואורכו כ-14 ס”מ. כעת גודלו של העובר הוא כגודל השליה שמהווה את ה”ריאה” של העובר – דרכה הוא מקבל מזון וחמצן ודרכה מסולקת הפסולת. העובר יכול לבלוע, ושותה למעשה את מי השפיר. השבוע מתקדמת ההתפתחות של כפות הידיים והרגליים, ונוצרות טביעות האצבעות שיאפיינו את התינוק בהמשך חייו.

תזונה בהיריון

אוכלים: אדומים (בשרים), ירוקים (ירקות) ומתחזקים ברזל

את כבר יודעת מה גברים אומרים על היריון ונשים. שרק נשים חזקות מספיק, ולכן נבחרו לשאת את משימת ההיריון. זה נכון, תרתי משמע.

את צריכה להיות חזקה – אשת הברזל. בהיריון את זקוקה לכמות ברזל גדולה פי 3 מזו הנדרשת לגבר, וגדולה ב-40% יותר ממה שהיה דרוש לך לפני ההיריון. ולמה צריך להתחזק בברזל? במהלך ההיריון, ובייחוד בתחילת השליש השני שבו את מצויה, גופך זקוק לתוספת של ברזל עבור השליה הגדלה, דרישות העובר העולות והצורך לייצר יותר כדוריות אדומות שיישאו חמצן עבור נפח הדם והמשקל העולים.

אם את עייפה יותר בשבועות אלו, ייתכן שרמת ההמוגלובין שלך ירדה. אנמיה היא תופעה שכיחה (ירידת ההמוגלובין לערכים של מתחת ל- 10) במהלך ההיריון, ואת כבר קיבלת הנחיות מתאימות לתוסף ברזל מהרופא שלך.

אז כדי שמאגרי הברזל שלך לא יתדלדלו, בואי נחזק גם את התזונה.

מזונות שונים בתפריט הם מקור לברזל בתפריט היומי.

מזון מהחי: סוגי בשרים שונים, כמו בשר בקר והודו אדום.

מזון מהצומח: קטניות (עדשים, פולי סויה, גרגרי חומוס, שעועית לבנה), ירקות ירוקים, פירות ומזון מועשר בברזל כמו דגני בוקר.

כלל ברזל 1: ככל שהבשר אדום יותר – הוא מכיל יותר ברזל. מכאן שבבקר והודו אדום יהיה יותר ברזל מאשר בבשר עוף.

כלל ברזל 2: ברזל שמקורו מהחי נספג טוב יותר, לעומת ברזל שמקורו בצומח. לכן, אם אינך צמחונית מומלץ לשלב לפחות 3-2 מנות בשר בשבוע לסוגיו, מומלץ אדום ורזה כמקור חשוב לברזל.

כלל ברזל 3: אפשר לשפר את ספיגת הברזל ממזונות צמחיים בשילובם בארוחה עם ירקות ופירות טריים עשירים בוויטמין כמו פלפל, עגבנייה, פרי הדר ועוד. אפשר לצרוך את הירק או הפרי, לא חייבים כמיץ. חשוב במיוחד לצמחוניות ולאלו שאינן חובבות בשר.

כלל ברזל 4: לא להפריע – כלומר לא לאכול מזונות צמחיים עשירים בברזל בו זמנית בארוחה עם מזונות עשירים בסידן (מוצרי חלב), מזון עשיר בסיבים תזונתיים (סובן חיטה/שיבולת שועל) קפה ותה.

נוטלים: ברזל חזק, ברזל עדין

כבר בשבועות 14-13 קיבלת מהרופא שלך המלצה ומרשם לתוסף ברזל.

מה זה: מינרל חיוני לבניית הכדוריות האדומות בגוף, הובלת החמצן, תפקוד השריר, התפתחות קוגניטיבית ותפקוד מערכת החיסון.

למה זה עוזר: למניעת אנמיה שעלולה להיגרם כתוצאה מעלייה משמעותית בנפח הדם בשלב זה הגורמת לירידה/דילול בכמות ההמוגלובין.

ההמלצה בהיריון: על פי המלצות מטעם האיגוד הישראלי למיילדות ולגינקולוגיה בנייר עמדה בנושא: מינון של לפחות 30 מ”ג ברזל בשילוב עם תזונה עשירה בברזל ובוויטמין C החל בשליש ראשון.

איזה סוג לקחת: קיימים סוגים שונים של תוספי ברזל הנבדלים ביניהם במידת היעילות ובתופעות הלוואי. ברזל סוכרוזומלי הוא ברזל בטכנולוגיה חדשנית, בעל יעילות גבוהה ומעט תופעות לוואי.

איך לקחת: במידה ומדובר בברזל סוכרוזומלי, ניתן ליטול אותו על קיבה ריקה או מלאה, ואין צורך להפריד ממוצרי חלב ומקפה.

בנוגע לסוגי ברזל אחרים, כדאי להקפיד על ההנחיות הבאות כדי לשפר את הספיגה:

מומלץ עם ירקות/פירות עשירים בוויטמין C.

לא מומלץ לקחת תוסף ברזל יחד עם המולטי ויטמין, תוסף סידן וסותרי חומצה (יש לדאוג להפרש של לפחות שעתיים).