גודל פונט
נשים

שבוע 17 להריון

דליות ובצקות עלולות להתחיל להופיע, מומלץ לא להרבות בעמידה ממושכת ולהימנע משעות רבות של הליכה ללא מנוחה. כמו כן, מומלץ למתוח את שרירי הרגליים כדי למנוע את ההתכווצויות שתוקפות בדרך כלל בשעות הלילה. ובינתיים, העובר שלך מתחיל להתאמן בנשימה. התחילי לצמצם בסוכרים: החליטי על “מתינות במתיקות”, ונסי להתרגל לטעמים מתוקים פחות

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות

מה עובר עלייך? 

ההיריון ממשיך ואת ממשיכה לחוש בשינויים. נפח הדם בגופך גדל ב-40%-50% וכלי הדם מתרחבים. דליות ובצקות עלולות להתחיל להופיע כבר בשלב זה. על מנת להקל על התופעה מומלץ לא להרבות בהליכה ובעמידה ממושכת ולהקפיד על מנוחה עם רגליים מורמות, ככל הניתן.
התכווצויות שרירים ברגליים – אלו עלולות לתקוף בייחוד בשעות הלילה. מומלץ למתוח את השריר על מנת לשחררו.

 

מה עובר על העובר שלך?

אורכו של עוברך התארך לכ-13 ס”מ, והערכת המשקל המשוערת לפי עקומות גדילה היא סביב ה- 140 גרם. כמובן שזה רק משקל מוערך, והמשקל משתנה בין עוברים זכרים לעוברות ממין נקבה (זכרים גדולים יותר), בהתאם לנתונים הגנטיים ועוד. מערכות גופו פועלות והעובר מתחיל להתאמן בנשימה – למרות שריאותיו מלאות מי שפיר, הוא מעבירם בדרכי הנשימה שלו. שכבת השומן ממשיכה להתעבות, וכעת מתפתח חוש השמיעה, כך שהעובר עלול להיבהל מרעשים סביבתיים חזקים.

תזונה בהיריון

אוכלים: מה הדין לגבי מתוקים וממתיקים?

מחקר מרתק מצא שכבר ברחם העובר חש טעם מתוק ומגיב אליו. ומה איתך? אם את מאלו שהקפידו על צריכה מתונה של סוכרים עוד לפני ההיריון? המעיטו בסוכרים וצרכו במתינות תחליפים דיאטטיים הממותקים בממתיקים מלאכותיים? אם כן אז בטח כבר קיבלת אזהרות ואיומים, שממש ממש אסור ומסוכן להמשיך עם צריכת ממתיקים בזמן ההיריון.

אז לא צריך להיבהל! אומנם בהחלט מומלץ להמעיט בצריכה של ממתיקים מלאכותיים בשגרה וגם בהריון, אך כדאי לדעת שצריכה של ממתיקים מלאכותיים שאינם מכילים קלוריות במהלך ההיריון, בטוחה לשימוש בטווח הכמות המומלצת. במחקרים הרבים שבוצעו לא נמצא בכמות צריכה מתונה סיכון להיריון, לעובר או לאם.

יש ממתיקים המוגדרים כבטוחים לצריכה, למשל סוכרלוז וממתיקים כהליים.

וישנם ממתיקים מהם כדאי להימנע דוגמת סכרין, העובר את השלייה ולכן אינו מומלץ לצריכה במהלך ההיריון. גם ציקלמט אינו מומלץ.

וותרי על משקאות ממותקים, נסי לצמצמם בצריכה של משקאות דיאט, כמובן שהמשקה הטוב ביותר הוא מים! עם זאת לא צריך לחשוש מכוס משקה עם ממתיק פעם ב…

אלו ההמלצות! אם את מוכנה לוותר, טוב עוד יותר.

זכרי שאם את מחליפה ממתיק בסוכר, תהיה תוספת קלורית לתפריט שלך שאותו את צריכה לנהל בחוכמה, שכן גם צריכה גבוהה של סוכרים בהיריון אינה בדיוק המלצה.

אז קצת המלצות על “מתינות במתיקות”

  • הפחיתי בהדרגה את המתיקות, הן מסוכר והן מממתיק, והתרגלי למתיקות מתונה יותר.
  • עשי לך “עדיפות”: אם את יכולה לצרוך מים במקום המשקאות הדיאטטיים, תוכלי להמשיך לצרוך מזונות דיאטטיים כמו חטיפים, מעדנים, יוגורטים וגלידות ויחד עם זאת לצמצם את סך הממתיקים בתפריט שלך.
  • החליפי מתוק בממתיק. במקום יוגורט דיאט תוכלי להכין לך יוגורט טבעי עם חתיכות פרי טבעי.
  • גווני בממתיקים, ובכך תוכלי לשמור על דרגה נוספת של ביטחון שכן כך את צורכת מכל ממתיק כמות קטנה עוד יותר.

נוטלים: מולטי ויטמין לנשים בהיריון 

מה זה: תוסף תזונה המכיל מגוון של ויטמינים ומינרלים החיוניים להיריון, במינונים מומלצים ובטוחים לשימוש במהלך ההיריון.

למה זה עוזר: להשלמת התזונה שלך בכמות הנדרשת של ויטמינים ומינרלים להיריון.

ההמלצה בהיריון: מינון מתאים ובטוח של ויטמינים ומינרלים בכמות הקרובה לקצובה היומית, עם דגש על חומצה פולית במינון של לפחות 400 מק”ג, עדיפות למרבית וויטמין A ממקור של בטא קרוטן, ויטמין D, ברזל, סידן, B12 ויוד.

איך לקחת: מומלץ ליטול מולטי ויטמין עם הארוחה.

ומה עם תוסף חומצה פולית? מולטי ויטמין לאישה הרה מכסה כבר את הכמות המומלצת של חומצה פולית, יחד עם זאת אין סכנה לקחת כדור סטנדרטי המכיל 400 מק”ג ואפשר גם יחד.

לחצי לקבלת מידע על כל שבועות ההריון לפי שלישים.