גודל פונט
נשים

שבוע 16 להריון

זה הזמן לקבוע תור לבדיקת ה”תבחין המשולש”, בדיקת דם פשוטה הבוחנת סיכון לבעיות כרומוזומליות, ובעיקר תסמונת דאון. בגופו של העובר שלך כבר מתפקדות מערכות רבות. הדרישה של הגוף שלך לנוזלים עולה, נפח הדם שלך גדל, מי השפיר מתחלפים והתייבשות עלולה להוביל לצירים מוקדמים, לכן, עלייך לשתות הרבה ולצמצם בצריכת קפאין

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות

מה עובר עלייך?

זה הזמן לקבוע תור לבדיקת ה”חלבון העוברי” או יותר נכון ה”תבחין המשולש” שמבוצע בין שבוע 16-18. התבחין המשולש הוא בדיקת דם פשוטה הבוחנת סיכון לבעיות כרומוזומליות ובעיקר תסמונת דאון, אך גם סיכון למומים (כמו מומי הצינור העצבי). בדיקת הסקר הבסיסית כוללת את רמת האסטריול (E3), החלבון העוברי (אלפא-פטו-פרוטאין) והורמון ההריון (ביטא-HGC). בבדיקה זו נקבע הסיכון לתסמונת דאון על-ידי שקלול גיל האישה ופרופיל ההורמונים. התשובות ניתנות בנפרד: הסיכון לתסמונת דאון לפי הגיל, והסיכון לפי גיל היולדת ורמת ההורמונים. המטרה כמובן שהסיכון ירד בעקבות התבחין המשולש. יש לזכור כי מגיל 35 כל יולדת זכאית לדיקור מי שפיר, שהיא בדיקת הבחירה לזיהוי מומים כרומוזומאליים. בדיקת סקר זאת של החלבון העוברי מבוצעת בשבועות ה 16-18 וכלולה בסל השירותים הציבורי לו זכאית כל יולדת.

מה עובר על העובר שלך?

אורכו של העובר כ-12 ס”מ ומשקלו כ-100 גרם! מערכות רבות בגופו כבר מתפקדות: מערכת השתן מפותחת, והלב מזרים דם לכל חלקי הגוף. עיניו רגישות לאור, והוא יכול כבר להזיז אותן. הוא יכול עכשיו גם להניע את שרירי הפנים שלו באופן רצוני.

תזונה בהיריון

אוכלים: ו… שותים לרוויה

אם כן, העובר שלך שוקל כ-100 גרם. האם ידעת כי בשלב זה 90% ממשקלו הם נוזלים?

מה שמוביל אותנו לדבר השבוע על השתייה היומית שלך.

שתייה מספקת היא התנהגות חיונית בכל שלב וזמן בחיינו. הגוף זקוק לאספקה יומית מתמדת של נוזלים. חשוב לדעת כי הגוף שלנו מורכב מכ- 60% נוזלים, כל התהליכים החיוניים בגופנו דורשים או מתרחשים בסביבה נוזלית, וכן כי צריכת נוזלים מספקת תורמת לתפקוד מיטבי של מערכות העיכול, השתן ואף המוח, ובכך עוזרת למנוע עצירות, מקטינה סיכון לדלקות בדרכי שתן, עייפות וכאבי ראש. שתייה היא הדרך לספק את הנוזלים להם הגוף זקוק.

בהיריון הדרישה שלך לנוזלים עולה, נפח הדם שלך גדל, מי השפיר מתחלפים והתייבשות עלולה להוביל לצירים מוקדמים. ואכן ההיריון מטיל עליך אחריות נוספת – לשתות לרוויה.

ההמלצה לצריכת נוזלים בהיריון היא לכ- 10 כוסות ביום, עוד מאמץ של 2 כוסות נוספות בהשוואה להמלצה לשתייה לאישה שאינה הרה. ואם קשה לחשוב על כל השתייה הזו, קצת דמיון מודרך: העובר שלך מצוי בסביבה נוזלית מוגנת ונעימה, ואת דואגת לכך. כמובן שבימים חמים יותר או שאם את עושה פעילות גופנית חשוב להגדיל את צריכת הנוזלים בהתאם.

וחוץ מרוחניות, אז גם כמה טיפים והמלצות לשאלות חשובות לגבי איך להיות רוויה בנוזלים.

מה לשתות? כמובן שהמשקה האולטימטיבי הוא מים, אך גם נוזלים אחרים כמו סודה, מרק, תה, חליטות צמחים, נספרים.

האם מומלץ לצרוך תה? הרי הוא מכיל קפאין

נכון. מומלץ לצמצם את צריכת הקפאין בהיריון. ההמלצה היא לעד 200-300 מ”ג ביום. קצת תרגום: מדובר בעד 2-3 כוסות קפה ביום אם את חובבת קפה. ואם נתרגם לתה, הרי שכוס קפה מכילה כמות קפאין השווה לכמותו בכ- 2 כוסות תה. מה שאומר שאפשר לשלב בבטחה כוס קפה עם 4-2 כוסות תה. וכדאי להגיד שאם את לא חובבת קפאין אפשר גם לוותר.

האם קפה נספר במאזן כוסות השתייה היומית שלי?

כן, אך זכרי שאת צריכה להשלים לפחות 8-7 כוסות נוספות.

האם חליטות צמחים (תה צמחים) בטוחות לשתייה בהיריון?

אמנם חליטות צמחים אינן מכילות קפאין, אך צמחים הם מקור לרכיבים פעילים בעלי השפעות שונות על מערכות הגוף, חלקן אף לא ידועות לנו. לכן עם כל ה”טבעיות”, את לא לוקחת סיכונים. אפשר לצרוך חליטות כמו נענע, לואיזה, יסמין, היביסקוס ואכינצאה. מומלץ לא להגזים בצריכה.

נוטלים: תוספים עם מים

בשבועות אלו את כבר נוטלת מולטי ויטמין וברזל והוספת גם אומגה 3. כאמור התוספים הם הזדמנות לתת עוד שלוק של נוזלים למאזן היומי.

איך לקחת: רכיבים שונים המצויים במשקאות כמו תה, תה צמחים וקפה משפיעים על יעילות ספיגת התוספים שאנו נוטלים, בעיקר על המינרלים ברזל וסידן. לכן חשוב, מומלץ ואף כדאי לקחת אותם עם מים בלבד ולא עם תה.

כאמור הרווחת פעמיים

לחצי לקבלת מידע על כל שבועות ההריון לפי שלישים..