גודל פונט
נשים

שבוע 14 להריון

אצל בנות המזל כבר פסקו ההקאות והבחילות. השליש הראשון כבר מאחור, העובר כבר התהווה ברחם ומעתה ילך ויגדל. זה הזמן לחזור לתזונה נורמלית ונכונה, ולוודא שהמולטי ויטמין שאת לוקחת מכיל יוד במינון המתאים

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 5 דקות

מה עובר עלייך? 

לבנות המזל כבר פסקו ההקאות והבחילות. השליש הראשון כבר מאחור, העובר כבר התהווה ברחם ומעתה ילך ויגדל.

יכול להיות שכבר רואים שאת בהיריון – לכולם יש עצות. כיצד להתמודד?
החברה החמה והתומכת בישראל מתגלה לעתים כחברה שאינה מכבדת פרטיות. כך קורה שעלייך לחלוק את דבר הריונך הצעיר בעל כורחך ולשוחח על הנושא עם “כל העולם”, גם אם אינך מעוניינת בכך. נכון, מדובר במאורע משמח, אבל זה לגמרי שלך ומובן הרצון לשמור את זה לעצמך ולקרובים לך. מה ניתן לעשות על מנת לשמור על פרטיות ההיריון מצד אחד ולא להיראות קרירה ומרוחקת מצד שני?

מזל טוב, הבטן שלך כבר מבצבצת ואם הצלחת עד עתה להסתיר את דבר הריונך בהצלחה, הרי שעתה הבטן כבר מספרת את סיפורה. לעיתים נראה שאנשים בישראל אינם מסוגלים להתעלם מאישה הרה ודומה שלא נותר איש אדיש או חסר מילים מול המראה המלבב. מגוון התגובות הוא רחב: משמחה או אהדה ועד פרץ רגשות גדול, כאילו מדובר בהיריון שלהם. יש המרחיקים לכת ומלטפים את בטנך, כאילו הייתה רכוש משותף.

לאחר שעברת את שלב פרסום ההיריון ברבים מגיע שלב העצות. רבות וטובות עברו הריונות, ואם לא הן אז אמן/אחותן/דודתן עברו את התהליך, והן חשות צורך עז לייעץ, שלא לומר להתערב.
והיכן את בכל הסיפור? אם זהו הריונך הראשון את ודאי עלולה לחוש דווקא אובדת עצות. הרי לא ייתכן שכל אותן נשים מייעצות לך עצות רעות. מצד שני, גם ככה את מבולבלת, “מופצצת” באינפורמציה מהתקשורת, מרשתות חברתיות, מקרובות משפחה שלך, ואת לא זקוקה לעוד מקורות מידע. איך פותרים את התסבוכת הרגשית הזו? אחרי הכול, את לא מעוניינת להגיב בביטול או בזלזול לכל המייעצות אך מצד שני את כבר קרובה לסף איבוד הסבלנות.

הנה כמה עצות שיכולות לעזור לך:

  • החליטי בינך לבין עצמך מה יהיו מקורות המידע המהימנים שלך לאורך כל ההיריון. הרופא/ה שלך, אחות טיפת חלב, אחותך, חברתך הטובה ביותר, אימא שלך, השכנה וכד’. יהיה המקור אשר יהיה, עליו להיות אמין בעינייך. דמות שאת סומכת עליה ושאינה מבקשת להתערב בהריונך, אלא את תהיי זו אשר תפני אליה בכל שאלה.

  • הבהירי מהתחלה כי מדובר בהיריון שלך, בגוף שלך ובכלל – בחיים שלך. גם אם אחרים רוצים בטובתך, עדיין אין לאף אחד זכות לקבוע לך מה תעשי, מה תאכלי ואיך תנהגי. על אנשים לכבד את פרטיותך, ואין דבר פרטי יותר מהיריון.
  • תוכלי להיעזר בבן/בת זוגך. ישנם כאלה אשר יקבלו את האסרטיביות שלהם באופן חד משמעי ויחדלו מלייעץ לך ומלהתערב לאחר משפט אחד מצדם בעניין.
  • ילדת וחשבת שנפטרת מהעצות? חכי, לאחר הלידה העצות רק מתרבות ומסתעפות בכל הנוגע לגידול התינוק. פשוט, יש לפתח “עור פיל” ולבחור רק את העצות המועילות מהמקור הרצוי.

מה עובר על העובר שלך?

העובר שוקל בשבוע זה כ-50 גרם ואורכו כ- 8.5 ס”מ. צורת גופו כבר מושלמת, והוא מתנועע בחלל הרחם.

תזונה בהיריון

אוכלים: בריא בשביל המשפחה

כמו שהבטיחו לך, את כנראה כבר מרגישה יותר טוב, הבחילות מעט מאחורייך. חזר גם התיאבון ועם התיאבון מגיעה השאלה “איך עליי לאכול באופן שיספק להיריון את הצרכים התזונתיים מצד אחד, ומצד שני על ישמור על עלייה תקינה במשקל?”.

אז זה הזמן לקדם שינויים למען תזונה בריאה לקראת הקמת המשפחה, כלומר להחזיר מזונות בריאים שעד כה נמנעת מהם כי הם פשוט לא התאימו, להקפיד על ארוחות מסודרות והרגלי שתייה ואכילה נכונים. זה זמן מתאים להתייעץ עם דיאטנית האם את זקוקה לתפריט מסודר ולמעקב.

הקפידי לצרוך דגנים מלאים כמו לחם מלא, דגני בוקר מלאים, כוסמת, בורגול ועוד. הם יתרמו לך לשובע וישמרו על פעילות טובה יותר של מערכת העיכול.

המעיטי בפשוטים, כלומר צמצמי את הצנימים מלחם מקמח לבן, הקרקרים המעובדים והעוגיות שכל כך עזרו לך בזמן הבחילות, וגם על השתייה המתוקה שצרכת כדי להרגיש יותר ערנית.

היי צבעונית, שלבי כל יום ירקות ופירות עם קליפתם בחמישה צבעים: ירוק, אדום, כתום, לבן וסגול ובכל אופן הכנה (טריים, מבושלים, מאודים, אפויים). ירקות ופירות הם מקור מעולה לסיבים תזונתיים, לוויטמינים ומינרלים ורכיבים צמחיים פעילים (פיטוכימיקלים) החיוניים לבריאותך, ולהתפתחות ובריאות העובר שלך.

החזירי לתפריט יותר חלבונים כמו חלב ומוצריו, בשר, עוף, הודו, דגים, וקטניות, במקום חלק מהפחמימות שצרכת בתקופת הבחילות.

נוטלים: מולטי ויטמין המכיל יוד לאישה הרה

מה זה: יוד הוא המינרל המשמש לייצור הורמוני בלוטת התריס (התירואיד).

מולטי ויטמין לנשים בהיריון הוא תוסף תזונה המכיל מגוון של ויטמינים ומינרלים החיוניים להיריון, במינונים מומלצים ובטוחים לשימוש בתקופה זו.

יוד – למה זה עוזר: הורמוני התירואיד הם מנוע הצמיחה הראשוני של העובר אחרי יצירתו. הורמונים אלו מכילים יוד. הם מאפשרים מטבוליזם תקין ומהיר שפירושו גדילה מואצת, האופיינית לעובר בתחילת ההיריון.

רק במחצית השנייה של ההיריון העובר מפותח דיו על מנת לייצר את הורמוני התירואיד. עד אז הוא תלוי לגמרי באספקת הורמוני הבלוטה מאמו. חוסר ביוד אצל האם יכול להוביל לפגיעה מנטאלית.

הידעת? חוסר ביוד הוא הסיבה המובילה בעולם המערבי לפגמים מולדים שניתן למנוע אותם באמצעות תזונה.

מהי ההמלצה בהיריון: משרד הבריאות ממליץ על תוסף יוד במינון 150-250 מק”ג ליום. וודאי שהמולטי-ויטמין שאת נוטלת מכיל מינון זה.

איך לקחת: באמצעות מולטי ויטמין עם הארוחה.

ומה עם תוסף ברזל? וודאי שהמולטי ויטמין שאת נוטלת מכיל 30 מ”ג ברזל, בהתאם להמלצות. בהתאם לבדיקות הדם, יתכן כי הרופא ימליץ על תוספת ברזל נוספת.

לחצי לקבלת מידע על כל שבועות ההריון לפי שלישים.