גודל פונט
נשים

שבוע 13 להריון

מאגרי הברזל בגופך עלולים להידלדל ורופאי נשים רבים ימליצו על תוספת ברזל בנוסף למולטי ויטמין המותאם להריון. העובר שלך ממשיך להתפתח וכבר נראה ממש אנושי. : ומה עושים עם הצרבות? אוכלים מעט ולאט, נמנעים ממזונות שמחריפים את הצרבת ועוד.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות

מה עובר עלייך?

זהו – מברוק על חציית הטרימסטר הראשון. בזהירות רבה הגעת לתחילת הטרימסטר השני של ההיריון, ויכול מאוד להיות שגם הסביבה הקרובה יכולה להתחיל לראות את ההיריון… אם לא ביצעת את בדיקת השקיפות העורפית זכרי לקבוע תור (זה השבוע האחרון). זכרי כי דרישת הגוף לברזל בהיריון גבוהה ואנמיה היא תופעה שכיחה (ירידת ההמוגלובין לערכים של מתחת ל 10). בעוד שהעובר ככל הנראה יקבל את כמות הברזל שהוא זקוק לה, הרי שמאגרי הברזל בגופך עלולים להידלדל. תזונה נכונה מותאמת להריון ועשירה בברזל חשובה.

העובר שלך ממשיך להתפתח ונראה ממש אנושי. קצב הגדילה מואץ כך שבסוף השליש השני אורכו יהיה כמעט כפול. בשלב זה משקלו מגיע ל-25 גרם ואורכו לכ- 7.5 ס”מ. עיניו של העובר עצומות, ושיניו מסתתרות מתחת לחניכיים.

תזונה בהיריון

אוכלים: משהו קטן נגד הצרבת

ייתכן שאת חשה הקלה מסוימת בבחילות הבוקר, אולם את עשויה לגלות בשבועות הקרובים כי את סובלת יותר מצרבות. תחושה זו נגרמת בשל עלייה ברמת הורמון הפרוגסטרון במהלך ההיריון, הגורם להרפיה של השסתום שבין הקיבה והוושט. הדבר מאפשר לחומצות הקיבה לעלות לוושט ולגרום לצרבת שאת חשה. זה יעבור בדרך כלל בקרוב אך יחזור בשבועות המתקדמים של ההריון כשהרחם יגדל ויווצר לחץ תוך בטני.

אז איך מקלים על הצרבות. זוכרת את הטיפים התזונתיים נגד בחילות? זה די דומה ואת כבר מתורגלת:

  • אכלי מנות קטנות לעתים קרובות, כלומר העדיפי 3 ארוחות עיקריות מוקטנות וביניהן עוד 3-2 ארוחות ביניים.
  • אכלי לאט ולעסי היטב – תמיד נכון ויותר בריא.
  • הפרידי בין שתייה ואכילה, בכך תקטיני את נפח הארוחה – אולם שימי לב לא להקטין בכך את סך השתייה היומית. למשל תשתי חצי שעה לפני האוכל ושעה אחרי הארוחה.
  • בדקי מה גורם אצלך לתחושת צרבת: ירקות/פירות טריים או מיצים, תבלינים חריפים, מזון שמן ומטוגן, ופשוט המעיטי בהם או הימנעי מהם. כמובן שלא כדאי להוציא קבוצת מזון שלמה מהתפריט ושינויים תזונתיים כאלה כדאי לעשות בליווי דיאטנית.
  • הקדימי לאכול את ארוחת הערב, בייחוד אם את סובלת באופן קשה יותר מצרבות בלילה. הרחקת ארוחת הערב מהשינה תעזור לעיכול טוב יותר וכך יפחת העומס על מערכת העיכול בזמן השינה. כדאי גם להגביה את משענת הכרית כדי למזון להתקדם לאורך מערכת העיכול.
  • הימנעי ממזונות המרפים את השסתום של הקיבה כמו מנטה, נענע וקפאין (שעליו נדבר בהמשך).

    נכון שזה לא פשוט לחוות את תחושות הגוף האל אבל את יכולה להתעודד בכך שהתנהלות תזונתית נכונה תקל משמעותית על התחושות ובמרבית המקרים זה יעבור בשבועות הקרובים.

    לחצי לקבלת מידע על כל שבועות ההריון לפי שלישים.