גודל פונט
נשים

שבוע 12 להריון

שקיפות עורפית היא בדיקת אולטרה-סאונד שבוחנת את עובי הנוזל (במילימטרים) בעורף העובר. הבדיקה קלה לביצוע, קצרה ולא חודרנית, והיא בהחלט יכולה לעזור בהחלטה האם לבצע או לא לבצע דיקור מי שפיר. בדיקת השקיפות העורפית יכולה גם לגלות לך את מין העובר שלך. וגם: מהם מזונות “בטוחים” ו”לא בטוחים” ואיך הם יכולים להשפיע על ההריון ועל העובר

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 5 דקות

מה עובר עלייך?

את נמצאת בסוף הטרימסטר הראשון. בשלב זה הרחם יוצא מהאגן הקטן וההיריון יוצא לאור (זה תלוי כמובן גם בשרירי הבטן שלך וברקמת השומן שבאזור הבטן). זכרי לקבוע תור לבדיקת השקיפות העורפית אשר מבוצעת מתחילת השבוע ה 11 ועד סוף השבוע ה 13 (13 שבועות  ו-6 ימים).

דימומים במהלך השליש הראשון להריון הם תופעה בעלת שכיחות די גבוהה. כ-30% מהנשים מדממות במהלך הריונן, רוב ההריונות ממשיכים למרות הדמם באופן תקין, אך כ-15% מההריונות נופלים במהלך השליש הראשון , לרוב עד השבוע ה 12. זאת הסיבה שהרבה זוגות לא חושפים את ההיריון עד לשבוע זה (לפעמים מתוך אמונה נגד “עין הרע”).

מהי שקיפות עורפית?

שקיפות עורפית הינה בדיקת אולטרסאונד (מחוץ לסל) שבוחנת את עובי הנוזל (במילימטרים) בעורף העובר.

הבדיקה מבוצעת מתחילת השבוע ה 11 ועד סוף השבוע ה 13 (13 שבועות  ו-6 ימים). לרוב הבדיקה מבוצעת בגישה בטנית, לעתים הבדיקה מבוצעת בגישה וגינלית.

בכל אופן מדובר בבדיקה פשוטה ולא חודרנית, וכמובן איננה מסכנת את ההיריון. במקרים בהם ישנה בצקת בעורף העובר, דהיינו הצטברות הנוזל חריגה (מעל 3 מילימטרים למשל) קיים סיכון מוגבר למומים כרומוזומליים (כגון תסמונת דאון), וגם למומים אחרים (כמו מומים מבניים ובעיקר מומי לב).

יכולת איתור עוברים בעייתיים בבדיקה היא סביב 70% מהעוברים עם תסמונת דאון. ניתן לשלב עם בדיקות דם להגברת המהימנות. כשמשלבים בחישוב אחד את תוצאת בדיקת השקיפות העורפית עם בדיקת סקר ביוכימי בטרימסטר הראשון, ניתן להגיע לאיתור של למעלה מ-80% מהעוברים החולים בתסמונת דאון.

הבדיקה קלה לביצוע, קצרה ולא חודרנית, והיא בהחלט יכולה לעזור בהחלטה האם כן או לא לבצע דיקור מי שפיר (שהיא בדיקה חודרנית אך מהימנה לחלוטין בזיהוי תסמונת דאון והפרעות כרומוזומליות שכיחות אחרות). אם קיים סיכון גבוה לפגמים גנטיים, זה הזמן לבצע בדיקת סיסי שליה לאיתור פגמים אצל העובר בהתייעצות עם הרופא המטפל.

מה עובר על העובר שלך?

העובר ממשיך להתפתח ונראה ממש אנושי. בדיקת השקיפות אינה נועדה לאתר את מין הילוד אך לעתים ניתן להבחין בו (בעיקר כאשר הבדיקה מבוצעת לקראת השבוע ה-13 להיריון). העובר נראה אנושי, אורכו כ-6 ס”מ ומשקלו כ-15 גרם. בשלב זה המערכות העיקריות בגופו פועלות, וההתפתחות העיקרית היא בגדילה מהירה וחלוקת תאים. מערכת העצבים מתפתחת ויש לעובר רפלקסים של בליעה ומציצה.

תזונה בשבוע ה-12 להריון

אוכלים: “מזון בטוח”

הרחם הוא סביבה בטוחה לעוברך המתפתח, אך מה בנוגע לבטיחות המזון שאת אוכלת וההשפעה האפשרית על העובר. השילוב בין שינויים הורמונליים המחלישים מעט את מערכת החיסון שלך בהתמודדות כנגד זיהומים ומחלות, יחד עם מערכת החיסון העוברית שעדיין אינה בשלה גם היא להתמודד עם זיהומים, הופך את ההיריון לתקופה שבה עלייך להגן על גופך עוד יותר מפני הרעלות מזון.

כלומר, מפני אכילת מזונות שיש בהם סיכון למזהמים שונים כמו חיידקים וטפילים שונים. הסיכון שתידבקי בהם בהיריון גדול יותר מהסיכון שזה יקרה במצב רגיל, אולם חשוב להדגיש שהסיכון לנזק אפשרי לעובר ולהיריון קטן ביותר. יחד עם זאת לא לוקחים סיכון.

אז מה לא אוכלים

  • בשר לא מבושל או לא מבושל די הצורך: סטייק טרטר, קרפצ’יו.
  • דג לא מבושל: סושי, סשימי, סביצ’ה.
  • בשרים או דגים מעושנים: פסטרמה, נקניק, סלמון מעושן.
  • ממרחי בשר או כבד מצוננים.
  • ביצים לא מבושלות: מוס, עוגות מוס, קינוחים על בסיס קצף ביצים.
  • מוצרי חלב לא מפוסטרים (כל הגבינות הנמכרות באופן מוסדי הן מפוסטרות).
  • נבטים ופטריות לא מבושלים (מחשש לשאריות אדמה).

איך נזהרים:

  • אוכלים במקום בטוח – מקום שאת מכירה ומודעות לרמת הניקיון שבו (הכי טוב המזון שבבית).
  • מאחסנים מיד בקירור – את הקניות מהסופר, מזון שבישלתם, ולא לשכוח גם את שאריות המזון.
  • שוטפים ידיים בזמן הכנת מזון.
  • שוטפים היטב את המזון ואת משטחי העבודה.
  • לא לוקחים סיכון – מה שנראה חשוד פשוט מוותרים עליו.

ואם במקרה אכלת – אל דאגה, הסיכוי מאוד קטן (חמישה מקרים למיליון איש- במקרה של ליסטריה). אם המזון נקנה או נאכל במקום בטוח ונקי, הביטחון אף רב יותר. אך אם תחושי בימים הקרובים סימפטומים שונים גשי בדחיפות לרופא.

נוטלים: מולטי ויטמין לנשים בהיריון 

ואם בבטיחות המזון התרכזנו בשבוע זה, זו הזדמנות לדבר על תוספים שמבטיחים השלמה של הדרישות התזונתיות בהיריון .

מה זה: תוסף תזונה המכיל מגוון של ויטמינים ומינרלים החיוניים בהיריון, במינונים מומלצים ובטוחים לשימוש במהלך ההיריון.

למה זה עוזר: אם התזונה שלך עדיין לא שלמה בגלל בחילות, הקאות או פשוט כי את לא יכולה לאכול את כל מגוון המזונות הנדרש, מולטי ויטמין יכול לתת השלמה תזונתית לחוסרים שונים של ויטמינים ומינרלים בתזונה שלך. מחקרים מצאו כי נשים שנטלו תוסף מולטי ויטמין המתאים לנשים הרות בתקופה שלפני ההיריון ובשבועות הראשונים היו בסיכון קטן יותר להתפתחות רעלת היריון, מומים מולדים ולידה מוקדמת.

מה ההמלצה בהיריון: מינון מתאים ובטוח של ויטמינים ומינרלים בכמות הקרובה לקצובה היומית, עם דגש על חומצה פולית במינון של לפחות 400 מק”ג, יוד במינון 150-250 מק”ג, ברזל במינון 30 מ”ג, ויטמין D במינון 200-400 יחב”ל.

איך לקחת: מומלץ ליטול מולטי ויטמין עם הארוחה. ומה עם תוסף חומצה פולית? מולטי ויטמין לאישה הרה מכסה כבר את הכמות המומלצת של חומצה פולית.

לחצי לקבלת מידע על כל שבועות ההריון לפי שלישים.