גודל פונט
נשים

שבוע 11 להריון

הגיע הזמן לבדיקת השקיפות העורפית, שתראה לך שהעובר כבר נראה ממש אנושי. וגם: מהם חומרים טרטוגניים ואיך הם עלולים להזיק לעוברך, ואיך ג’ינג’ר וויטמין B מקלים על הבחילות

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 5 דקות

מה עובר עלייך?

את נמצאת לקראת סיום הטרימסטר הראשון. הרחם עדיין לא יצא מהאגן הקטן, אך את בהחלט עלולה לחוש תחושת אי נוחות עד כאב באזור המפשעה. בדרך כלל מדובר בהתרחבות האגן והפיגמנטים של הרחם הגדל. זה הזמן לבדיקת שקיפות עורפית.

חומרים אסורים לצריכה במהלך ההיריון
אם נהגת מדי פעם לצרוך אלכוהול או לעשן סביר להניח שעם היוודע לך על ההריון חשבת על הנושא. אולי שמעת לגביהם שמומלץ לחדול משימוש במהלך ההריון מחשש לפגיעה בעובר אך מסתבר שהם אינם החומרים היחידים שמומלץ להימנע מהם. העיסוק בחומרים אסורים הוא למעשה תורת הטרטולוגיה, העוסקת במומים הנגרמים על רקע סביבתי, שמהווים 10% ממקרי המומים אצל עוברים.

להלן פירוט אודות חומרים טרטוגניים:

  • טרטוגנים תזונתיים – עודף בוויטמין A (כמו רטינואידים לטיפול באקנה) מעלה שכיחות מומים. כל חומר הגורם למחסור בחומצה פולית הינו בעייתי ואסור. אלכוהול.
  • טרטוגנים כימיים – תרופות מסוימות, מתכות כבדות, רעלים שונים (CO, CN-).
  • גורמים זיהומיים – מחלות זיהומיות בהיריון; וירוסים וטפילים. חיידקים אחרים אינם טרטוגנים קלאסיים אלא הם יכולים להדביק את העובר רק לאחר תהליך דלקתי סוער ויגרמו לבעיות.
  • פיזיקליים – קרינה, היפוקסיה (בעייה באספקת חמצן), חשיפה לחום גבוה.
  • מכניים – מיעוט מי שפיר – נוצר לחץ מכני על העובר שיכול לגרום למומים שונים.
    גורמים אימהיים – מחלות טרום הריוניות לא מאוזנות של האם כמו סוכרת (שהתחילה לפני הכניסה להיריון) ופנילקטונוריה (PKU). מכאן החשיבות לשמור בתקופת ההיריון על דיאטה מאוזנת ומותאמת למצב בריאותי.
  • אימונולוגיים – אי התאמת Rh או בקבוצות הדם העיקריות.

בכל מקרה של שאלה או אי ודאות ניתן להתקשר למרכזים הטרטולוגים בבתי החולים ולהתייעץ:

מה עובר על העובר שלך?

העובר ממשיך להתפתח וכבר נראה אנושי. בדיקת השקיפות לא נועדה לאתר את מין הילוד אך לעיתים ניתן להבחין בו (בעיקר כאשר הבדיקה מבוצעת לקראת השבוע ה-13 להיריון). זוהי תקופה של גדילה מהירה. אורכו של העובר כ-4.1 ס”מ ומשקלו 7-12 גרם.

תזונה בהיריון

אוכלים: קצת והרבה (פעמים) בגלל הבחילות

סובלת מבחילות בהריון? את מצטרפת ל- 80% מהנשים ההרות הסובלות בשליש הראשון של ההיריון מבחילות. שמעתן על הגיבושים ליחידות העילית? אז זהו הגיבושון להיריון. אחרי שתעברי אותו תהיי גאה בעצמך ותישארי עם זיכרון נוסטלגי על כמה מאתגר הוא היה.

תיאוריות שונות מנסות לקשור תופעה זו בהורמונים המציפים אותך בשליש זה ובצורך להתמקד בשליש זה בעיקר בגדילה טובה של השליה. באופן פרדוקסלי ירידה בכמות המזון שאת אוכלת כתוצאה מבחילות ההיריון מייעלת את הפניית רכיבי התזונה לטובת השליה.

הבחילות נגרמות גם כתוצאה מירידה ברמות הסוכר בדם – זאת הסיבה שיש בחילות חזקות יותר בשעות הבוקר (לאחר צום הלילה) ובשעות הערב וכן בשל עלייה ברמות הורמוני ההיריון.

 

מה את יכולה לעשות כדי להרגיש קצת יותר טוב עם האוכל?

כל פעם קצת – כדי להעלות את רמות הסוכר ולשמור עליהן קבועות במשך היום, מומלץ לאכול ארוחות קטנות לעתים קרובות. 5 לעד 6 ארוחות מתוכננות ביום, אולי נשמע הרבה, אך מדובר בארוחות קטנות שעוזרות לשמור על רמות סוכר מאוזנות לאורך היום וכך להפחית את הבחילות. בכל ארוחה מומלץ לשלב פחמימה מורכבת כלומר לחם, קרקר, אורז, דגני בוקר – על פי החשק והיכולת. הפחמימות המורכבות מתפרקות בגוף לאט וכך יכולות לשמור על רמות סוכר מאוזנות שיעזרו להקטין את תחושת הבחילה עד הארוחה הקטנה הבאה. למרות שהבחילות חזקות ביותר בבוקר וממש אין חשק לאכול, נסי בכל זאת לאכול משהו קטן ולשתות בשעות אלה, הרגל חשוב גם להמשך הדרך.

נפח קטן – אפשר להקטין את הנפח באמצעות הפרדה בין שתייה לאוכל, וכן באמצעות אכילה של מזונות יבשים בעלי נפח קטן, כמו לחם קלוי וקרקרים.

אם לא הכמות אז האיכות – לעשות מאמץ במעט שאפשר לאכול מזון עשיר בחלבון (ביצה, גבינה, יוגורט) ובפחמימות מורכבות (לחם, קרקר, אורז, תפו”א) ודל בשומן.

“בלי טעם ובלי ריח” – זה נכון (לא לגבי המזון של חמותך), מזון ניטרלי בטעם ובריח יעזור לך להימנע מהתגברות של תחושת הבחילה.

קר וקל – בחרי מזון קר וקל לעיכול כמו יוגורט, פירות כמו תפוח עץ ובננה וכמובן צנימים וקרקרים.

ג’ינג’ר ולימון – נמצא כי טעמים חמצמצים נסבלים יותר בזמן בחילת היריון. כמו כן נמצא כי ג’ינג’ר (ראי עוד בהמשך) מכיל רכיבים ייחודים המשפיעים על מערכת העיכול ועשויים להפחית את הבחילה. גם שתייה של משקאות כמו מי טוניק המכילים כינין וכן ג’ינג’ר-אייל יכולים להקל על בחילות ההיריון שלך.

הכי חשוב שתייה – אל תוותרי על שתייה, התייבשות מסכנת אותך. קשה לך לשתות? שתי לאט ובלגימות קטנות, אפשר לנסות עם קשית, לפחות 10-8 כוסות ביום, בטמפרטורה שאת מרגישה שמתאימה ביותר להרגשתך.

סבלנות – כי זה בדרך כלל עובר.

נוטלים: תכשיר ג’ינג’ר וויטמין B6

מה זה: שורש ג’ינג’ר עשיר ברכיבים מסוג ג’ינג’רולים. ויטמין B6 שייך לוויטמינים מקבוצת B.

למה זה עוזר: הרכיבים הפעילים בג’ינג’ר מקלים על מעבר המזון במערכת העיכול ומונעים תחושת בחילה.

ויטמין B6 ניתן כבר בשנות ה-40 כטיפול נגד בחילות לנשים הרות. מחקרים חדשים מצאו כי מתן של תוסף זה במינון מתאים הקטין את תדירות ועוצמת בחילות ההיריון.

איפה יש במזון:

ג’ינג’ר: בשורש ג’ינג’ר, חליטת ג’ינג’ר, קוביות ג’ינג’ר מיובש (בדרך כלל מסוכרות).

ויטמין B6: בקטניות, אגוזים, בשר ודגים.

*הכמות המצויה במזון אינה מספקת כדי ליצור השפעה אפקטיבית.

ההמלצה בהיריון:
האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה מציין את השימוש בג’ינג’ר ובוויטמין B6 כמסייעים בהקלה על בחילות והקאות בהיריון.

מינונים מומלצים: 1000 מ”ג תמצית ג’ינג’ר ליום ו-25 מ”ג ויטמין B6 כל 8 שעות. היום קיימים תכשירים המשלבים ג’ינג’ר ו- B6 במינונים המתאימים, חפשי אותם על המדף.

לחצי לקבלת מידע על כל שבועות ההריון לפי שלישים.