גודל פונט
נשים

כל השיטות להתגבר על בחילות בהריון

נשים רבות חוות בחילות בתחילת ההריון, יש שיסבלו מהן יותר, אחרות כמעט שלא יחושו בהן בכלל. אמנם לא ברור מדוע הן מתרחשות, אבל ברור מאד כיצד להתמודד איתן. כל הטיפים והעצות

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
כל השיטות להתגברות וטיפול בבחילות בהריון - אלטמן בריאות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. כ-50-80% מהנשים בהריון חווות בחילות בתחילת ההריון, אבל למרות שמדובר בתופעה שכיחה ונפוצה, עדיין אין הסבר מדעי מדוע הן בכלל מתרחשות
  2. אפשר להתמודד עם בחילות בוקר בעזרת תוספי תזונה המכילים את ויטמין 6B, בעזרת צמחי מרפא, שינוי תזונתי, נשימות, פעילות גופנית ועוד
  3. במצבים חמורים וקיצוניים של בחילות ושל הקאות, כדי למנוע התייבשות וחסרים תזונתיים, אפשר להיעזר גם בתרופות

בחילות בוקר הן הסימן הראשון, המדובר והמוכר ביותר להריון. על אף שבכלל לא ברור מדוע הן מופיעות או מדוע ישנן נשים שסובלות מהן בצורה קשה בעוד שאצל אחרות הן חולפות בקלילות, או שלא מופיעות בכלל.

מתי מתחילות הבחילות בהריון

בחילות בוקר מורגשת בסביבות השבוע הרביעי להריון, ואצל מרבית הנשים הן נעלמות לאחר השבוע ה-12, אך ישנם מקרים שבהם הבחילות ימשיכו עד סוף ההיריון. הן יכולות להופיע מיד אחרי הקימה מהמיטה ולהתפוגג במהירות, אך יש נשים שעלולות לסבול מהן למשך כל היום, ויש שאצל הבחילות עלולות לגרור פרץ של הקאות.

מהי הסיבה לבחילות בהריון?

“כ-50-80% מהנשים בהריון חווות בחילות, אבל למרות שמדובר בתופעה שכיחה ונפוצה, עדיין אין הסבר מדעי מדוע הן בכלל מתרחשות. זו תופעה שיכולה לבוא לידי ביטוי כתחושת בחילה קלה, כצורך להקיא, ועד הקאות קשות  – מצב שנקרא “הקאות יתר בהריון” ושעלול ליצור בעיה באיזון הנוזלים והאלקטרוליטים, לחסרים תזונתיים ולאיבוד משקל”, מסבירה עדן שהב, מיילדת ומדריכת הנקה, מהמרכז הרפואי וולפסון בחולון.

“יש נשים שחוות את הבחילות וההקאות בצורה קשה עד כדי צורך בטיפול רפואי. נשים שאינן סובלות מבחילות בוקר לפעמים מספרות לי שהיו רוצות להרגיש אותן, כמעין אישור לכך שהן באמת בהריון. להן אני אומרת ‘תגידו תודה שאתן לא מרגישות, זה לא כזה כייף'”, עדן מוסיפה ומונה את שלל השיטות, הטיפים והעצות שיעזרו להתמודד עם בחילות והקאות בהריון.

כיצד תתמודדו עם בחילות והקאות בהריון?

שינויים בהרגלי תזונה:

עדיף לאכול ארוחות קטנות, לעיתים תכופות, כדי לא להעמיס על הקיבה. כמו כן, מומלץ להימנע ממזון מטוגן, מזון שומני או מתובל מאוד, מאלכוהול ומקפאין, וכן ממזון מעובד (מתועש).

לאכול על הבוקר:

לאכול משהו קטן, ועדיף שזה יהיה מזון יבש ועשיר בפחמימות, כמו טוסט, עוגייה או קרקר. מזונות נוספים שכדאי לנסות לאכול: קורנפלקס עם חלב, מלפפון וגבינה, פסטה, אורז או פירה, קרקרים עם יוגורט, פרי ושקדים, בייגלה עם גבינה, טוסט עם אבוקדו ולימון, ביצה קשה ופריכיות אורז.

להימנע מחשיפה לריחות:

לאתר אילו ריחות עלולים לעורר בחילה, לאוורר היטב את הבית, לוותר על שימוש במרככי כביסה בעלי ריח או להשתמש במרככים ללא בישום.

לנוח: 

 חוסר בשעות שינה, עייפות ומתח עלולים לעורר ולהגביר בחילות, לכן חשוב להקפיד על שעות השינה בלילה ולנוח במהלך היום.

ויטמינים: 

ויטמין B6: האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה מציין בנייר העמדה כי תוסף במינון של 25 מ”ג כל 8 שעות מועיל כאמצעי מסייע  לבחילות בוקר ויש להשתמש בו כקו ראשון. רמת הוכחה והמלצה גבוהה (I-A).
בישראל ויטמין B6 נמצא במספר רב של תכשירי מולטי ויטמין וגם בתכשיר בודד .

שתיית מים: 

שתיית מים לפני ואחרי האכילה עשויה למנוע בחילות והקאות. כדאי ללגום בלגימות קטנות, מים חמימים או קרים מאד, מה שנעים יותר.

נשימות עמוקות:

יעזרו להירגע, להפחית מתח וגם להסיח את הדעת מהבחילות.

פעילות גופנית: 

גם זו יכולה להיות הסחת דעת מתחושות של בחילה ושל צורך להקיא.

טיפול תרופתי: 

ישנם תכשירים שונים, במרשם רופא, שמקלים את הבחילות. השימוש בתרופות שמור למצבים בהם בחילות והקאות עלולות להיות מסוכנות, לגרום להתייבשות ולחסרים תזונתיים

מזונות שיכולים לעזור

  • ג’ינג’ר (זנגוויל): שורש שעשיר באבץ והשימוש בו הוכח כמקל על בחילות וכמפחית הקאות. אפשר להוסיף ג’ינג’ר טרי לתה או למים חמים עם דבש. יש גם כמוסות ג’ינג’ר לבליעה.
  • לימון: חמיצות מפחיתה הקאות ומקלה על בחילות. אפשר להכין קוביות קרח עם לימון סחוט ולהשתמש כל פעם שיש בחילה, לאכול קרטיבים חמוצים, לשתות תה עם לימון, או לבלוע כף מיץ לימון עם דבש.
  • קמומיל (בבונג): צמח מרפא שמפחית את תחושת הבחילה ומרגיע את הקיבה. אפשר לקנות בחנויות טבע ובבתי מרקחת עלי קמומיל בתיונים או בתפזורת.
  • שמנים אתריים: ג’ינג’ר, הל, מנטה, נענע, אשכולית, מנדרינה, תפוז, קמומיל, או לימון. ישנם שמנים רבים שיכולים להועיל במקרה של בחילות.