גודל פונט
נשים

שבוע 40 להריון

מזל טוב! התינוק הגיע לעולם, ואת כבר מאוהבת. עכשיו עומדת לפנייך ההחלטה: להניק או לא להניק. אם החלטת להניק, חשוב מאוד שתקפידי על תזונה נכונה, בתוספת של 400 קלוריות ליום, על מנוחה, ככל שמתאפשר, ועל רוגע נפשי. והעיקר – תיהני מכל רגע איתו, זכית בדבר הכי טוב בעולם!

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות

מה עובר עלייך?

הכנה ללידה – מה שצריך לדעת על הנקה
רבות דובר על יתרונות ההנקה. בינך לבין עצמך החלטת לפני הלידה אם תהיי מעוניינת להניק. ואז מגיע היום הגדול של הלידה. את פוגשת לראשונה בחייך את תינוקך היקר.

המעמד כל כך מרגש עד שאת שוכחת את העניין. אך אז שואלת המיילדת אם תהיי מעוניינת להניק מייד בחדר הלידה.

את לוקחת את תינוקך ומחברת אותו אל שדך. אינך בטוחה כי הוא יונק נכון, ומה בכלל יוצא משם אם בכלל. אבל הוא נרדם שם כאילו זה מקומו הטבעי מאז ומתמיד. את שבויה בקסמו, מאוהבת.

במחלקת היולדות, לאחר שהתאוששת קמעה מהלידה, את מבהירה לאחיות כי את מעוניינת להניק. בבקשה, העריסה לרשותך. העניין הוא שאין לך חלב. נו, טוב. התינוק שלך מצידו ממילא לא מראה סימני התעניינות גדולים באכילה. הוא ישן. וישן. וישן. אז מה קורה כאן?!

לאחר יום מתחיל להיווצר אצלך הקולוסטרום, אותו נוזל צהבהב, עתיר בחלבונים ואנרגיה בריאה. את מצליחה להניק את תינוקך והוא מוצץ את הנוזל. האושר גדול.

ואז, לאחר עוד יום את מגלה כי יש לך גודש עצום בשדיים, והם מאיימים להתפוצץ. הכאבים איומים, השדיים חמים ואת לא יודעת את נפשך מרוב סבל. דומה שאין התאמה בין הביקוש להיצע: התינוק ישן ושדייך מתמלאים חלב ללא פרופורציה.

מה עושים? אל דאגה. הסנכרון בין השניים הוא עניין של יום-יומיים. בינתיים, על מנת להקל על הכאבים, תוכלי לעשות מקלחת חמה ולסחוט משדייך מעט חלב, תוך כדי.

לחילופין, תוכלי לשים מעט עלי כרוב קרים על השדיים (לא על הפטמות), אך לא לזמן רב, היות שהם בעלי נטייה דווקא לייבש את החלב.

מה שהכי חשוב לעשות בשלב זה הוא להניק ולהניק. תינוקך תוך ימים יהיה יותר ערני. בזמני הערנות הללו הוא יינק. כך יקרה שמהר מאוד תיווצר התאמה בין הביקוש להיצע ולא תסבלי יותר מגודש.

האם חסר לך חלב? אל תחשבי כך לעולם. ככל שתרבי להיניק כך תרבי לייצר חלב עבור תינוקך. אם החלטת להניק, עשי זאת ללא מורא. גם אם נדמה לך ש”לא יוצא כלום” ושתינוקך בוכה מרעב – אין זה כך. בחודש-חודשיים הראשונים זו הנקה מסביב לשעון. כך יתבסס הרגל היניקה של תינוקך, גופך ייצר חלב בכמות הנדרשת לצרכיו ותוכלי ליהנות מההנקה.

בזמן זה חשוב כי תקפידי על תזונה נכונה, על מנוחה (ככל הניתן) ועל רוגע נפשי. כל זמן שתניקי את תינוקך יהיה למעשה פיסת שלווה כזו.

אם תינוקך מכאיב לך בזמן ההנקה, יכול להיות שאחיזתו בפטמה אינה נכונה. בקשי עזרה מיועצת הנקה או מאחות טיפות חלב בקהילה בנושא. עם תיקון האחיזה של פה התינוק בפטמה לא תסבלי יותר כאבים, לא יתפתחו פצעים ותזכי ליהנות מההנקה.

חשוב להגיד שנשים רבות מתקשות להניק בימים הראשונים בבית החולים, זה טבעי לגמרי! למרות שהנקה זה דבר טבעי – זה עשוי להיות בכלל לא פשוט. תפני לצוות בבית היולדות, לאחיות וליועצות ההנקה שמסתובבות במחלקה, הן ישמחו לעזור לך והכול יראה אחרת.

מה עובר על העובר שלך?

מבחינת העובר הערכת המשקל המשוערת לפי עקומות גדילה של עוברים בישראל היא סביב ה- 3,300 גרם. כמובן שזה רק משקל מוערך, והמשקל משתנה בין עוברים זכרים לעוברות ממין נקבה, כאשר בדרך כלל נקבות קטנות יותר, וכן בהתאם לנתונים הגנטיים ועוד.

תזונה בהיריון

אוכלים: חושבים מה כדאי לאכול בהנקה

ההשקעה שלך בתזונה טובה במהלך ההיריון משתלמת גם במהלך ההנקה. ההמלצות דומות, אבל עם בונוס של עוד כ-400 קלוריות ביום עבור ייצור החלב.

הקושי העיקרי לשמור על ארוחות מסודרות מאוזנות, כמו שעשית במהלך ההיריון. בעייפות הזו יותר קל לחטוף משהו מהר והרבה.

זכרי, סדר וארגון הם תנאי הכרחי לשמירה על תזונה מאוזנת. זה הזמן להיעזר בבן הזוג ובסבתות, הם לא יכולים לעזור בהנקה אך יכולים לעזור למניקה.

אפשר כבר לארגן ולהזמין אוכל חם, בריא ומזין מאימא, לאימא.

נוטלים: בהנקה ממשיכים בתוספים

למה זה עוזר: חסרים תזונתיים בברזל, סידן, ויטמין D ואומגה 3 עלולים להתפתח במהלך ההיריון. הרכיבים הללו יידרשו לתינוק גם במהלך ההנקה ויגבירו את הסיכון לחסר גדל אצל האם. לכן חשוב להמשיך ליטול אותם גם במהלך ההנקה כדי לשמור על בריאותך.

מה ההמלצה בהנקה:

מולטי ויטמין לאישה הרה יספק לאישה המניקה את רכיבי התזונה שמשרד הבריאות ממליץ בזמן ההנקה: ויטמין D, יוד וברזל.

תוסף אומגה 3 עשיר ב- DHA עד תום ההנקה כדאי מאוד למי שלא מגיעה להמלצה לצריכת דגים.

תוסף ברזל – על פי הנחיית רופא, לפחות עד תום ההנקה.

איך לקחת: תוסף ברזל בנפרד משאר התוספים, אפשר על בטן ריקה או עם ארוחה בהתאם להתקבלות. תוסף אומגה 3 מומלץ עם האוכל.

לחצי לקבלת מידע על כל שבועות ההריון לפי שלישים.