גודל פונט
נשים

שבוע 36 להריון

איך יודעים מתי לנסוע לבית החולים? מהם הסימנים המצריכים הגעה לחדר הלידה? את כבר מתחילה להתכונן, וגם העובר שלך – הוא כבר כמעט מוכן לצאת לאוויר העולם, וככל הנראה הוא כבר מצוי במצג ראש. ואיך מצב הרוח שלך? קצת ירוד? חומצות השומן אומגה 3 עשויות לעזור

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 5 דקות

מה עובר עלייך?

איך יודעים מתי לנסוע לבית החולים?
נסיעה לבית יולדות צריכה להיות בשלב זה אופציה מעשית. צריך לדעת מראש כי בהחלט ייתכן מצב של מספר נסיעות לבית היולדות וחזרה לבית לאחר מספר בדיקות. גם ליולדות ותיקות הדבר קורה, וזה מאוד מקובל. אין צורך לחשוב כי הנסיעה הייתה “לשווא”.

שנית, חשוב לנסוע בכל מקרה של תחושה ש”הנה זה בא”: כאבי גב, צירים חזקים המסתמנים כבלתי פוסקים, כאב חד כלשהו שאינו מרפה ומתמשך, הקאות, ירידה בתנועות עובר, ירידת מים חזקה או חלשה, דימום.

כן, כדאי לתת גם לאינטואיציה לעבוד בשלב זה. אף רופא לא יצחק על יולדת אשר הגיעה בשבוע 38 או יותר לחדר הלידה עם תחושה של צירים וכאבים. יולדת כזו תעבור בדיקה גינקולוגית פנימית, מוניטור ואולטרה-סאונד ורק אז יידעו בוודאות אם היא בלידה או לא.

זכרי, כאבי צירים המבשרים על לידה קרובה הם כאבים שאינם עוברים בשום צורה (שינויי תנוחה, מנוחה וכד’). תדירותם עשויה להשתנות, אך הם אינם פוסקים. הם מתחילים מהגב ומקרינים לגוף.
סימנים נוספים המצריכים בכל מקרה הגעה לחדר הלידה הם דימום וירידת מים.

ובכלל, כל הרגשה השונה מהרגיל, מעין איתות של הגוף, היא סימן מספיק על מנת לבוא לחדר הלידה. גם בעת לידה ראשונה תחוש האישה בדבר.

מה עובר על העובר שלך?

מבחינת העובר הערכת המשקל המשוערת לפי עקומות גדילה של עוברים בישראל היא סביב 2,700 גרם. כמובן שזה רק משקל מוערך, והמשקל משתנה בין עוברים זכרים לעוברות ממין נקבה, וכן בהתאם לנתונים הגנטיים ועוד. העובר כבר כמעט מוכן לצאת ולהתמודד עם העולם החיצון. בשלב זה, השומן מצטבר בעיקר על המרפקים, הברכיים, הצוואר ופרקי כף היד. בשלב זה רב התינוקות ממוקמים כאשר ראשם פונה לכיוון מטה- דהיינו מצג ראש.

תזונה בהיריון

אוכלים: משהו למצב הרוח

אם יש לך שינויים במצב הרוח ולמרות האושר הרב גם מעט דכדוך, אל דאגה זהו מצב מוכר בהיריון. יחד עם זאת ידוע על שינויים רגשיים גם לאחר הלידה. תופעת הדכדוך שלאחר הלידה, ה- baby blues היא מצב המתאפיין בשינויים חדים במצב הרוח, רגישות ופגיעות עם נטייה לבכי, תחושות של עצב, מועקה, חרדה, דאגנות יתר, ולעתים תחושת בדידות. על פי משרד הבריאות 10% מהנשים חוות דיכאון אחרי לידה, לעומת זאת בספרות מתועד טווח רחב יותר של נשים החוות “דכדוך” של אחרי לידה, מה שמכונה “baby blues “. לרוב התסמינים יתחילו ביום הרביעי לערך לאחר הלידה, וייחלשו ביום העשירי – לרוב ללא טיפול. בניגוד למה שקורה בדיכאון שלאחר לידה, בדכדוך לאחר לידה אין פגיעה משמעותית בתפקוד.

גורמים רבים מעורבים בדכדוך: שינויים הורמונליים, עייפות וחוסר שינה, שינויים ביחסים החברתיים עם הבעל המשפחה ועוד. ואולי גם… דגים. במהלך ההיריון וגם חודשים לאחר הלידה התזונה שלך והמאגרים בגוף מספקים לעובר ולתינוק חומצת שומן חיונית מסוג אומגה 3 – DHA הדרושה לו לבניית המוח ולהתפתחותו. חומצת השומן הזו מגיעה באופן כמעט בלעדי מהתזונה היומית שלך וכן ממאגרים הקיימים בגופך (ברקמה שומנית באגן התחתון ובמוח). איך מתבדחים החברה: המוח שלך “מעט התרוקן” במהלך ההיריון וההנקה במאמץ לספק לעובר הרבה אומגה 3 בשביל הרבה שכל – אך זו בהחלט הלצה! המוח לא התרוקן כן נעשו בו שינויים למען העובר.

המקור התזונתי העיקרי לחומצות שומן אלו הם דגי ים קרים כמו סלמון, הליבוט, מקרל, הרינג, סול ובקלה.

קיימות היום המלצות בינלאומיות לצריכה מומלצת של אומגה 3 עבור כל אישה הרה ומיניקה. המלצות ארגוני הבריאות האמריקאים, האירופיים ואיגוד הפֶרינטולוגים העולמי, שאליהם הצטרפו לאחרונה גם ארגוני הבריאות של אוסטרליה וניו-זילנד, מנחות כלהלן: על האם להגיע לצריכה של לפחות 300-200 מ”ג ביום של חומצת השומן DHA במהלך ההיריון ובהנקה.

את בטח שואלת, מה את צריכה לאכול כדי להשיג את המזון ה”חכם” הזה, אז ההמלצה היא לצרוך 3-2 מנות (מנה=כ-150 גרם) בשבוע של דגי מי ים קרים.

נוטלים: אומגה 3 – חיונית להתפתחות המוח שלו ולשמירה על שלך

דגים הם ממש לא בראש שלך כשאת טרודה בדאגות לעתיד? אז אפשר להיעזר בכמוסות אומגה 3.

מה זה: חומצות שומן חיוניות.

למה זה עוזר: להשלים חסרים תזונתיים בחומצות השומן אומגה 3, ובייחוד DHA, החיוניות במהלך ההיריון וההנקה.

איפה יש במזון: בעיקר בדגי ים צפוני שמנים כמו סלמון, מקרל, הליבוט וטונה ומעט בביצים ובעוף. חומצת שומן ראשונית בלבד (ALA) קיימות בשמני פשתן וקנולה, זרעי צ’יה ואגוזי מלך. בישראל דגי בריכה מועשרים הם למשל פורל, באס, בורי ומוסר.

ההמלצה בהיריון: ההמלצות הבינלאומיות והישראליות מטעם האיגוד הישראלי למיילדות ולגינקולוגיה בנייר עמדה בנושא “תזונה והרגלים בהיריון”, שבו המלצות לתזונה בריאה ומאוזנת לנשים הרות הן: “על כל אישה הרה ומיניקה לצרוך לפחות 300-200 מ”ג DHA ביום”.

איך לקחת: כמוסת אומגה 3 ייעודית להיריון ולהנקה שבה היחס בין DHA ו-EPA תואם לחלב אם, יחד עם הארוחה.

אם את צמחונית וחושבת לקחת אומגה 3 ממקור צמחי, כי בדגים את לא נוגעת, חשוב שתדעי שתכשיר אומגה 3 ממקור צמחי לא מכיל את חומצות השומן DHA וEPA-, אלא את חומצת השומן ALA מסוג אומגה 3. חומצה זו כמעט ולא הופכת בגוף לחומצות הנדרשות EPA , ו- DHA .

לחצי לקבלת מידע על כל שבועות ההריון לפי שלישים.