גודל פונט
נשים

למה יש דלקות בדרכי השתן בהריון ואיך להתמודד איתן?

את רצה כל חמש דקות לשירותים? ייתכן שיש לך דלקת בדרכי השתן. זו תופעה שכיחה במהלך ההריון, שעלולה להיות מסוכנת. מה את יכולה לעשות כדי למנוע זאת?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
דלקות בדרכי השתן

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. במהלך ההריון חלים בגוף שינויים רבים, ביניהם שינויים פעילותן של הכליות. ביחד עם האטת זרימת השתן, בהשפעת ההורמון פרוגסטרון, ישנה עלייה בשכיחות לזיהומים בדרכי השתן
  2. דלקת בדרכי השתן במהלך ההריון עלולה להיות מסוכנת, לגרום לצירים מוקדמים וללידה מוקדמת
  3. שימוש בפרוביוטיקה ובכמוסות המכילות חמוציות וכן הקפדה על ביצוע בדיקות שתן, שתייה מרובה ושמירה על כללי היגיינה אינטימית עשויה למנוע הופעה של דלקת במהלך ההריון

אחת מכל שלוש נשים עלולה לסבול מדלקות בדרכי השתן, לפחות פעם בחיים. במהלך ההריון רמת הסיכון לדלקות יכולה להיות גבוהה יותר, שכן מערכת השתן נעשית רגישה יותר. כשאת בהריון, הגוף שלך משתנה: נפח הדם עולה, קצב הדופק מתגבר, הרחם גדל כדי לייצר מקום לעובר המתפתח ויחד עם כל השינויים האלה גם גדלות הכליות וקצב הפעילות שלהן בכ-50%. השינוי הזה מתרחש מתחילת השליש השני. אגב זו אחת הסיבות מדוע את מוצאת את עצמך מבקרת לעתים תכופות בשירותים.

מדוע דלקות בשתן בהריון כל כך שכיחות?

על אף שהיא עלולה להיות מטרידה מאד, הריצה לשירותים איננה הבעיה העיקרית, אלא העובדה שבמהלך ההריון עולה גם השכיחות לזיהומים בדרכי השתן, בגלל הסיבות שמנינו, וסיבות נוספות, כמו השפעת ההורמונים, בעיקר הפרוגסטרון, על האטה בזרימת השתן. וזה כבר (לעיתים) יכול להיות מסוכן.

הגורם הנפוץ ביותר לדלקות בדרכי השתן הוא חיידק בשם “אשריכיה קולי”, שמקורו בפי הטבעת. כשהחיידק חודר לגוף דרך צינור השתן הוא עלול להתפשט לחלקים אחרים של דרכי השתן. דלקת בדרכי השתן מתאפיינת בתחושת צריבה, בעיקר בסוף מתן שתן, בצורך דחוף לתת שתן, כשלעתים עלולים להופיע סימני דם בשתן. במקרים מסוימים עלולים להופיע גם חום וצמרמורת.

“אם אישה בהריון חווה את אחד המצבים הללו, חשוב שתגיע לרופא ותבצע בדיקת שתן. אם האבחנה היא שיש זיהום הרופא/ה ימליצו על טיפול אנטיביוטי, שמותר לשימוש במהלך ההריון. אבל חשוב להבין שלא תמיד ישנם תסמינים ולכן אישה בהריון צריכה להקפיד על בדיקות שתן במהלך ההריון ולנסות לתפוס את הדלקת גם כשלא מרגישים בה. ההמלצה היא להיבדק 3 פעמים לפחות, פעם אחת בכל שליש של ההריון. דלקת בשתן בהריון שאינה מטופלת עלולה להתפשט ולסכן את ההריון, לגרום צירים מוקדמים ולידה מוקדמת. לכן, חייבים לטפל בדלקת במהלך ההריון כדי למנוע סיבוכים”. מדגישה ורד דלאל, מיילדת בכירה, מומחית ללידות טבעיות, מלווה, מייעצת ומדריכת נשים בשלבי ההריון והלידה.

 

כיצד ניתן לנסות למנוע דלקת בדרכי השתן בהריון?  

  • להשתמש בכמוסות פרוביוטיקה: לחיידקים פרוביוטיים יש תפקיד חשוב בפעילות מערכת החיסון, בשמירה על הבריאות האינטימית ובהקטנת הסיכון לדלקות בדרכי השתן. השתמשי בתכשיר הנבדק בהריון או התייעצי עם רופא הנשים שלך.
  • להשתמש בכמוסות המכילות תמצית חמוציות (Cranberry), המכילות רכיבים שונים המונעים מהחיידקים להיצמד לשלפוחית, להתרבות ולגרום לזיהום. ניתן להשתמש בהן גם במקביל לטיפול האנטיביוטי, כמובן חשוב לוודא שהמוצר מאושר לשימוש בהריון.
  • להקפיד על ביצוע בדיקות שתן.
  • שתייה מרובה של מים או של תה צמחים תסייע בשטיפת החיידקים בזרם השתן. אפשר לשלב חליטות של פטרוזיליה, עלי סלרי ועשב חיטה (חי או מבושל במים), צמחים אלה נחשבים ברפואה הטבעית כמסייעים למערכת השתן.
  • להימנע מהתאפקות, כדי לא ליצור לחץ בשלפוחית וכדי לא לייצר תנאים בהם החיידקים יכולים לשגשג ולהתרבות.
  • לנגב מלפנים לאחור לאחר כל ביקור בשירותים, כדי למנוע מעבר של חיידקים מפי הטבעת.
  • לשטוף במים לאחר מתן צואה.
  • אם יש דלקת כדאי להימנע מיחסי מין.
  • לאחר קיום יחסי מין כדאי לרוקן את השלפוחית ולמנוע הצטברות של חיידקים שאולי חדרו במהלך קיום יחסי מין.
  • להימנע מלבישת בגד תחתון בסגנון חוטיני שמזרז מעבר של חיידקים מפי הטבעת לכיוון שופכת השתן.