גודל פונט
נשים

לידה טבעית או ניתוח קיסרי? הכירי את כל סוגי הלידות

עם אפידורל או בלי, בבית או בחדר לידה והאם ניתן ללדת במים? יש כמה סוגי לידות שכל יולדת יכולה לפגוש – חלקן מתוכננות וחלקן משנות כיוון מאילוצים שבמקום. כדאי שתנסי להבין איזו לידה מתאימה לך ושווה לדעת למה לצפות מכל לידה. המיילדת ורד דלאל מסבירה וממליצה

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
סוגי לידות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. את יכולה לתכנן את אופי הלידה שלך, אך כדאי שתהיי מוכנה לבלתי צפוי
  2. שינויים בתנוחה וקצת תנועה עשויים להקל על כאב הצירים
  3. מומלץ לקבל אפידורל כשאת בשלב של לידה פעילה

תשעה חודשים ארוכים עומדים להסתיים ואת כבר מתחילה לתכנן את הלידה שלך. אמנם ההחלטה היא שלך, אבל לידה היא עניין מסתורי: את לא יודעת איך היא מתחילה, ולא תמיד יכולה לדעת מה יקרה במהלכה.

“אני מעודדת נשים לבחור בסוג הלידה שמתאים להן, לקבל תמיכה וביטחון מהצוות ומבני המשפחה לגבי הבחירה שלהן, אבל להתכונן גם לבלתי צפוי”, מעידה ורד דלאל, מיילדת בכירה, מומחית ללידות טבעיות, מלווה, מייעצת ומדריכה נשים בשלבי ההריון והלידה.

אז אילו סוגי לידות קיימים ומה לצפות מכל סוג?

לידה “רגילה”

הכוונה היא ללידה וגינלית (מהמילה וגינה, נרתיק בעברית), בחדר לידה על כיסא לידה, בסיוע מיילדת ובהשגחת רופא. מונח קצת מוזר כי בסופו של דבר אין שום דבר “רגיל” בתהליך המדהים הזה, הכול ואווו!

בלידה רגילה את יכולה לבקש או להימנע מקבלת אמצעים לשיכוך כאבים כמו אפידורל ואחרים, אך היי מוכנה לשינויים בלתי צפויים. לידה “רגילה” יכולה להתקיים בהתערבות מינימלית, אך גם יכולה להתפתח ללידת מכשירים, תוספות של שיכוך כאבים, מתן חומרים לזירוז וכדומה – הכול בהתאם להתקדמות הלידה עצמה ובהתאם להערכות הרפואיות ולהחלטת הצוות הרפואי.

משהו קטן וטוב: “תנועות מעגליות של האגן מסייעות בהפחתת כאב הצירים. במהלך לידה ‘רגילה’ נסי להרבות בתנועה כדי להקל על הכאב. אם אינך יכולה לעשות זאת, בשל החיבור למוניטור, נסי לשכב על הצד ולהרים רגל אחת בכדי לפתוח את זווית האגן ולאפשר לראש העובר לרדת בתעלת הלידה. התנועה תסייע בקידום הלידה. זכרי, שאת יכולה לבקש מהמיילדת להניח רטיות חמות באזור הפרינאום, כדי להפחית תחושת צריבה ולרכך את המקום”, ממליצה ורד דלאל.

לידה עם אפידורל

בהרדמה אפידורלית מזריק רופא מרדים חומר הרדמה לחלל האפידורלי שבין חוליות עמוד השדרה (באזור הגב התחתון). השימוש באפידורל משפיע על התנועתית ועל התחושה על פלג הגוף התחתון, ולכן מפחית בצורה משמעותית את הכאב.

ניתן לקבל אפידורל הן בלידה רגילה והן בניתוח קיסרי יזום.

משהו קטן וטוב: ורד דלאל ממליצה: “מומלץ לקחת אפידורל כשאת כבר בלידה פעילה, כלומר כשהצירים מסודרים ויש פתיחה של 3-4 סנטימטר”.

לידה טבעית

זו לידה וגינלית שמתקיימת ללא שימוש במשככי כאבים, באפידורל או בזריקת זירוז וללא התערבות רפואית, כל זמן שהלידה מתקדמת בצורה תקינה.

במרבית מחלקות הלידה יש כיום חדרים שמיועדים ללידה טבעית עם שלל אמצעים כגון ג’קוזי, כדור פיזיו, ריהוט ביתי ועוד. בהתאם לתקנה החדשה שירות זה ניתן בחינם. את הלידה מנהלת המיילדת המתמחה בלידות טבעיות, והיא מערבת רופא בתהליך רק אם חלילה יש חשש לסיבוכים.

לידת בית: כשמה כן היא – מתרחשת בבית, על מזרן, על מיטה, או בבריכת מים (בהמשך). ללא התערבות רפואית, ובנוכחות מיילדת מנוסה בלידות בית. העיקרון המנחה הוא שהלידה אינה הליך רפואי ונשים רבות מעדיפות לעשות זאת במקום הנוח, המוכר והתומך ביותר בשבילן.

שיעור לידות הבית בישראל עולה מדי שנה, אך עדין מדובר בפחות מאחוז מכלל הלידות. כדאי לדעת כי משרד הבריאות אינו מעודד לידות ביתיות ואף פועל נגד התופעה באמצעים שונים, כך שאם את מתכננת לידה כזאת, כדאי ללמוד ולקרוא על כך מבעוד מועד.

חשוב לדעת כי על היולדת בלידה ביתית להגיע לבית החולים מיד לאחר הלידה, אחרת יישלל ממנה מענק הלידה הניתן ע”י המוסד לביטוח לאומי.

לידת מים: זוהי לידה טבעית שמתרחשת בבית, במהלכה היולדת שוהה ואף יכולה ללדת בעזרת מיילדת בתוך בריכת פלסטיק מלאה במים עד לגובה מסוים. ישנן נשים שאף בוחרות ללדת בים.

בלידת מים הסיכוי לחתכים ולקרעים פוחת והצירים אפקטיביים יותר. בעבר נטען כי בלידה במים עולה החשש לזיהומים, טענה זו הופרכה ובשנת 2008 ביטל משרד הבריאות את האיסור על לידות במים, אך מתנה זאת בקיום מתקן מתאים והמצאות צוות מיומן.

משהו קטן וטוב: “הבחירה בלידה טבעית היא בחירה להשתמש בכוחות של הגוף, בעזרת תנועה, מגע, שימוש במי מקלחת, ג’קוזי, אמבטיה או בריכה. המים מקלים על הכאב באופן טבעי, התנועה עוזרת להתמודד עם הצירים”, אומרת ורד דלאל.

ניתוח קיסרי

זהו הליך ניתוחי שמאפשר את הוצאת העובר דרך חתך בדופן הבטן. ניתן לבצע ניתוח קיסרי תחת הרדמה כללית או בהרדמה אפידורלית. ישנם בתי חולים בהם ניתן לקבוע מראש תור לניתוח קיסרי יזום, בהתאם לרצונה של היולדת ולפי שיקולים רפואיים שונים. ואולם במקרים לא מעטים ההחלטה על הניתוח נעשית במצב חירום במהלך לידה רגילה, בגלל מצוקה של העובר, סיבוכים לא צפויים ושיקולים רפואיים שונים.

משהו קטן וטוב: ורד דלאל ממליצה: “אם החלטת לעבור ניתוח קיסרי יזום בקשי שיאפשרו לבן/ת זוגך או לקרוב/ת משפחה ללוות אותך לחדר הניתוח ולהיות נוכחים בניתוח. כמו כן, בקשי לגעת בתינוק בחדר הלידה, ושישאירו אותו איתך זמן רב ככל ניתן גם בחדר ההתאוששות. בקשי ללדת בהרדמה אפידורלית כדי לחוות את יציאת התינוק לעולם”.