גודל פונט
נשים

כיצד אומגה 3 משפרת הבריאות שלך ושל העובר שלך

60% ממשקל מוחו של העובר שלך הוא שומן, כאשר הרכיב השומני הנפוץ ביותר במוח הוא DHA מקבוצת אומגה 3. מדוע כדאי ליטול תוסף תזונה ומה קורה אם קיים מחסור באומגה 3?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. מחקרים מוכיחים שצריכת אומגה 3 בהריון משפרת את התפתחות המוח ומערכת העצבים של העובר
  2. ניתן לספק את הקצובה המומלצת של אומגה 3 באכילת שתי מנות דגים בשבוע
  3. איגודים רפואיים ברחבי העולם ממליצים לנשים בהריון על צריכת אומגה 3 במינון של 200 מ”ג DHA ביום

כבר שמעת וקראת כל מה שצריך על חשיבות החומצה הפולית בשלושת החודשים הראשונים להריון, גם על כך שאת עלולה לסבול מאנמיה מחוסר ברזל במהלך ההריון, אבל ייתכן שאת לא מכירה מספיק בחשיבותן של חומצות שומן מסוג אומגה 3 ובהשפעתן על תוצאות ההריון שלך.

מהן חומצות שומן מסוג אומגה 3?

חומצות שומן מסוג אומגה 3 הן חומצות שומן בלתי רוויות. הגוף שלנו אינו יודע לייצר אומגה 3 בעצמו על כן יש להוסיף את חומצות השומן הללו לתפריט כמזון או ליטול אותן תוספי תזונה.

ישנם שלושה סוגים של חומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3:

α-linolenic acid – ALA

Eicosapentaenoic acid – EPA

Docosahexaenoic acid – DHA

ההנחיות המקובלות כיום לצריכה של אומגה 3 במהלך ההריון וההנקה, הנחיות שמתבססות על איגודים רפואיים בארצות הברית ובאירופה ועל רופאי הנשים בישראל, הן ליטול מינון של 200 מ”ג DHA  ביום, לפחות.

אמנם אכילת שתי מנות דגי ים בשבוע יכולה לספק את הקצובה המומלצת, אלא שלא כל הנשים צורכות דגים בכמות כזו.

DHA נמצאת בעיקר בדגי ים. מוצרי מזון נוספים המכילים אומגה 3, כמו שמן קנולה, שמן פשתן ואגוזי מלך מכילים רק את חומצת השומן ALA ואין בהם DHA. כידוע, משרד הבריאות מזהיר כי דגי ים גדולים עלולים להכיל כספית ברמה גבוהה, שתסכן את העובר. לעומת זאת, ניתן ורצוי לאכול דגים ממי הים התיכון, או שמגודלים בבריכות בארץ, לרבות טונה מקופסאות שימורים. אלא שחשוב להדגיש כי דגי בריכות אינם עשירים דיים ב-DHA.

מדוע העובר שלך זקוק לאומגה 3?

מחקרים רבים מצביעים על כך שאומגה 3 עוברת דרך חבל הטבור לעובר במהלך ההריון ובחלב אם במהלך ההנקה. המחקרים מוכיחים גם שצריכת אומגה 3 בתקופה הזו משפרת את התפתחות וחדות הראייה ומפחיתה בעיות התפתחותיות. במחקרים נוספים הוכח כי ילדים שנולדו לאמהות שנטלו אומגה 3 במהלך ההריון וההנקה, היו בעלי התפתחות טובה יותר של המוח ושל מערכת העצבים לעומת תינוקות לאמהות שלא נטלו את התוסף. כמו כן, מחקרים מדגימים כי תוספת של אומגה 3 לתפריט של נשים בהריון מעלה בקרב ילדיהן את התוצאות במבחנים קוגניטיביים ובמבחני ריכוז, את רמת האינטליגנציה (IQ) ואת היכולות החברתיות, ומשפיעה על תבניות שינה, תפקוד של מערכת החיסון ועוד.

האם את זקוקה לתוסף תזונה מסוג אומגה 3?

כפי שציינו נטילת תוסף תזונה ייעודי המכיל חומצות שומן מסוג אומגה 3 עשויה לשפר את בריאות העובר שלך, אבל לא רק: היא מסייעת גם בשיפור הבריאות שלך, בפרט אם תמשיכי ליטול את התוסף לאחר הלידה, במהלך ההנקה ואף יותר.

חומצת שומן DHA חשובה לבריאות שלך משום שהיא חיונית לתפקוד תקין של כל רקמות הגוף שלך. אומגה 3 מהווה מרכיב חשוב במערכת העצבים המרכזית במוח, מבחינת הולכה עצבית, יש לה תרומה בהפחתת מצבי דלקת, היא מסייעת לקרישיות הדם, חיונית לתפקוד של רשתית העין ועוד. כמו כן, ישנן הוכחות מחקריות כי צריכת אומגה 3 (מדגים או מתוספי שמן דגים) מפחיתה את הסיכון ללידה מוקדמת ומשערים שהיא יכולה להפחית את הסיכון לדיכאון לאחר לידה.

לכן, אם את נמנעת מאכילת דגים, ההמלצה היא ליטול תוסף אומגה 3 ממקור דג/אצה המותאם להריון ולהנקה, ומכיל לפחות 200 מ”ג DHA.