גודל פונט
נשים

כאבים בבטן התחתונה אצל נשים: האבחון, הגורמים ודרכי הטיפול

כנשים, כאבי בטן לא זרים לאף אחת מאיתנו. לפי סקר שנערך בארה”ב וכלל כ­־10,000 משתתפים ומשתתפות, נשים חוו יותר כאבי בטן כרוניים מגברים(1). חלק מן הסיבות לכך הן בעיות גניקולוגיות שונות שגורמות לכאבי בטן תחתונה והעובדה שנשים נוטות יותר לסבול ממעי רגיש(2) ומדלקות בדרכי השתן(3), שגורמים גם כן לכאב באזור הבטן התחתונה. בדרך כלל הגורם לכאבי בטן אינו מצב המסכן חיים והכאבים חולפים מעצמם לאחר זמן קצר, אך הם בהחלט מהווים מטרד. מתי חשוב בכל זאת לראות רופא? מהן הסיבות האפשריות לכאבי בטן? כיצד ניתן לאבחן את המקור לכאבי הבטן? מהן דרכי הטיפול האפשריות? על כך ועוד בכתבה הבאה.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
כאבים בבטן התחתונה

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. ישנם גורמים רבים לכאבים באזור הבטן התחתונה אצל נשים, החל מגזים ונפיחות בבטן וכלה במחלות דלקתיות
  2. בדרך כלל הגורם לכאבי הבטן אינו מסכן חיים, אך כאב חד המופיע בפתאומיות מצריך בירור רפואי דחוף
  3. כאשר כאבי הבטן התחתונה מופיעים לעיתים קרובות, מומלץ להתייעץ עם רופא/ה לאבחון מקור הבעיה, וכשמדובר במעי רגיש או כאבים הנובעים מתסמינים במערכת העיכול להתייעץ עם תזונאי/ת לצורך התאמת טיפול תזונתי

מהם הגורמים לכאבי בטן תחתונה אצל נשים? 

כאשר מדובר על כאבי בטן תחתונה, הסיבות לכך יכולות להיות רבות ומגוונות, שכן בחלק זה של הגוף נמצאת מערכת העיכול התחתונה, מערכת הרבייה ומערכת השתן.

רבים מהגורמים לכאבי בטן תחתונה, מקורם בשיבושים במערכת העיכול התחתונה, החל מתזונה לא מתאימה (כמו צריכת כמות גבוהה של לקטוז במקרה של אי־סבילות ללקטוז, הגורם לגזים, נפיחות בבטן, שלשולים וכמובן כאבי בטן)4 ועד מחלות ותסמונות קשות יותר, כמו חסימת מעיים או מחלות מעי דלקתיות (קרוהן וקוליטיס כיבי)5.

מעניין לדעת כי תסמונת המעי הרגיש נפוצה יותר בקרב נשים מאשר בקרב גברים, והיא מאופיינת בגזים, נפיחות בבטן, עצירות, שלשול וכאבי בטן2 ישנם עוד גורמים לכאבי בטן תחתונה שאינם קשורים למערכת העיכול, כמו שריר מתוח באזור זה או אבנים בדרכי השתן. דלקות בדרכי השתן, שמהן סובלות בעיקר נשים בגלל מבנה דרכי השתן התחתונות וקרבתן למערכת הרבייה הנשית, עלולות גם כן לגרום לכאבים בבטן התחתונה, נוסף על תופעות ידועות אחרות, כמו צריבה בעת מתן שתן ותחושת דחף לתת שתן3.

נוסף על כך, שלל בעיות גניקולוגיות, עלולות לגרום לכאבי בטן תחתונה. חלקן קלות יותר וחלקן, כגון ציסטות בשחלות, דלקת באגן, כאבי ביוץ והריון חוץ־רחמי, מצריכות בירור רפואי דחוף5, מחלה ממאירה באחד האיברים באזור הבטן התחתונה (כגון סרטן המעי הגס) עלולה גם כן לגרום לכאבים באזור הבטן התחתונה.

איך מאבחנים כאבי בטן תחתונה?

הדרך לאבחנת המקור לכאבי בטן מתחילה אצל רופא/ת המשפחה. מלבד עוצמת הכאב ותסמינים נוספים, גם למיקום הכאב יש חשיבות באבחון המקור לכאבים.  

  • כאבים בצידה הימני של הבטן התחתונה יכולים להעיד על כאבים שאינם מסכני חיים ומקורם במערכת העיכול, כגון גזים בבטן ועצירות. לעומת זאת, כאב חריף באזור זה יכול להעיד על דלקת התוספתן (Appendicitis) הדורשת ביקור מהיר בחדר המיון מחשש לקרע בתוספתן והתפזרות תוכנו בחלל הבטן.  
  • כאבים בצידה השמאלי של הבטן התחתונה יכולים להצביע על דלקת הסעיפים במעי הגס (diverticulitis). זוהי דלקת בכיסים הנוצרים בדופן המעי הגס, בדרך כלל בצידו השמאלי5.

 

כאמור, לפי מיקום הכאב, עוצמתו ותסמינים נוספים יוכל הרופא להמליץ על המשך טיפול ובדיקות נוספות מתאימות, כגון בדיקה פיזית, בדיקות דם ובדיקות הדמיה (CT או אולטרסאונד, למשל). לרוב הכאבים יחלפו ללא צורך בטיפול מיוחד אך במקרים אחרים, שבהם הגורם לכאבי בטן תחתונה אכן מצריך טיפול תרופתי, ניתוח או השגחה רפואית, חשוב לאבחן את המקור לכאבים5. 

כיצד מטפלים בכאבי בטן תחתונה?

הטיפול בכאבי הבטן משתנה בין מקרה למקרה, בהתאם לסיבה שבגללה הם נגרמים. במצבים מסכני חיים כמו תסביב שחלה, חסימת מעי או דלקת בתוספתן, לעיתים יש צורך בניתוח ולכן חשוב לאבחן אותם ולטפל בהם בהקדם. 

כאבי בטן תחתונה המלווים בתחושת צריבה בעת מתן שתן הם תסמינים היכולים להצביע על דלקת בדרכי השתן ולפיכך הטיפול שיינתן על ידי הרופא/ה יכלול אנטיביוטיקה3. במצב כזה מומלץ לשלב טיפול בפרוביוטיקה עם זנים שנחקרו בהקשר של המערכת הנשית וייעודיים לנרתיק האישה על מנת למנוע מצבים של דלקות בנרתיק. 

במצבים רבים כאבי הבטן התחתונה נובעים מגזים בבטן ונפיחות, שלשול או עצירות. אלו תסמינים משותפים למחלות רבות בדרכי העיכול ולכן, לאחר אבחנה מבדלת מומלץ להתייעץ עם רופא/ה או תזונאי/ת מכיוון שלעיתים הפתרון הוא שינוי תזונתי, הכולל דיאטה מותאמת – כמו במקרה של צליאק (דיאטה נטולת גלוטן), אי־סבילות ללקטוז (דיאטה דלת לקטוז ונטילת תוסף אנזים לקטאז, המסייע בפירוק הלקטוז)4 או מעי רגיש (דיאטת FODMAP)2. רופא/ה או תזונאי/ת עשויים להמליץ לכן גם על אימוץ הרגלי אכילה שונים ונטילת פרוביוטיקה עם זנים ייעודים שנחקרו בהקשר של הפחתת תסמינים במערכת העיכול.

תוספי פרוביוטיקה עם זנים נחקרים נמצאו כמפחיתים כאבי בטן, מפחיתים את עוצמת התסמינים במקרים של IBS, מסדירים יציאות ומקלים בתחושת נפיחות. 

מקורות:

References:

1. Hardt, Jochen et al. “Prevalence of chronic pain in a representative sample in the United States.” Pain medicine (Malden, Mass.) vol. 9,7 (2008): 803-12. doi:10.1111/j.1526-4637.2008.00425.x
2. Camilleri, Michael. “Diagnosis and Treatment of Irritable Bowel Syndrome: A Review.” JAMA vol. 325,9 (2021): 865-877. doi:10.1001/jama.2020.22532
3. Czajkowski, Krzysztof et al. “Urinary tract infection in women.” Przeglad menopauzalny = Menopause review vol. 20,1 (2021): 40-47. doi:10.5114/pm.2021.105382
4. Szilagyi, Andrew, and Norma Ishayek. “Lactose Intolerance, Dairy Avoidance, and Treatment Options.” Nutrients vol. 10,12 1994. 15 Dec. 2018, doi:10.3390/nu10121994
5. Cartwright, Sarah L, and Mark P Knudson. “Evaluation of acute abdominal paizn in adults.” American family physician vol. 77,7 (2008): 971-8.