גודל פונט
חורף בריא

אילו מזונות עשירים בויטמין C ומדוע חשוב לאכול אותם?

אמא אמרה שצריך לאכול פירות הדר, בגלל שיש בהם המון ויטמין C. אמא כמובן צדקה, אבל ישנם פירות וירקות שעשירים בוויטמין C אפילו יותר. האם אתם יודעים מי עוד מככבים ברשימה?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
ויטמין C במזון

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. ויטמין C הוא ויטמין חיוני שהגוף שלנו אינו מסוגל לייצר, לכן חשוב לאכול מזון שעשיר בו
  2. ויטמין C נהרס בבישול בטמפרטורות גבוהות, בחשיפה לאוויר ולמים, על כן מומלץ לאכול אותו טרי
  3. פירות הדר עשירים בויטמין C אבל יש כאלה שעשירים אפילו יותר

האם אתם יודעים מה עדיף: לשתות מיץ תפוזים או לאכול תפוז שלם?

ללא ספק, אכילת תפוז שלם עדיפה משלל סיבות. אחת העיקריות שבהן היא כי באכילת הפרי בשלמותו אפשר “להרוויח” כמויות גדולות יותר של ויטמין C לעומת שתיית המיץ בלבד. בהמשך נסביר מדוע.

ויטמין C שנקרא בשם המדעי חומצה אסקורבית (חומצה אסקורבית משמשת בתעשיית המזון כחומר שימור), הוא אחד הויטמינים החשובים והנחוצים ביותר לגוף האדם. הוא קשור לאינספור תהליכים שונים בגוף, נחשב כנוגד חמצון משמעותי, תורם לספיגת ברזל, חיוני ליצירה של חומרים חיוניים כמו קולגן וקרניטין ואפשר למצוא ריכוזים מאד גבוהים שלו במגוון אברים פנימיים ובלוטות חיוניות.

מדוע חיוני לצרוך ויטמין C במזון?

מאחר שהגוף שלנו אינו מסוגל לייצר בעצמו ויטמין C, אנחנו חייבים לספק אותו לגוף בתזונה שלנו ובכמויות נכבדות. שכן חוסר של ויטמין C עלול לגרום לבעיות בריאות, אפילו מסוכנות.

הסכנה הנובעת מחוסר של ויטמין C התגלתה כבר לפני כמה מאות שנים. התמותה הגבוהה בקרב מיליוני מלחים במהלך הפלגות ארוכות העלתה את ההשערה בקרב רופאים הולנדיים, כי הסיבה לכך היא התפריט הדל, נטול פירות וירקות טריים, שסופק למלחים, שגרם למחלה בשם צפדינה. בהמשך, רופא של הצי המלכותי הבריטי ערך את הניסוי המדעי הראשון שאף הוכיח זאת. במהלך הפלגה ארוכה, חולק צוות הספינה ל-2 קבוצות. תפריט אחת הקבוצות הועשר בלימונים ובתפוזים, הקבוצה השנייה התעשרה בתפוחים ובחומץ. התוצאות לא הותירו מקום לספק.

בעשרים השנים האחרונות נוספו לויטמין C לא מעט אמונות, שחלקן אף הוכחו מדעית, אודות יתרונות בריאותיים נוספים שיש בויטמין. בהם: הגנה מפני מחלות חורף, שפעת במיוחד ואלרגיות. כמו כן, ויטמין C הוגדר כנוגד חמצון משמעותי שעשוי לסייע בשמירה על בריאות העור, השיניים, החניכיים, כלי הדם ועוד, לזרז ריפוי של פצעים, למנוע מחלות קשות ולשפר את בריאותם של מעשנים.

כיצד כדאי לצרוך ויטמין C במזון?

לעומת מזון מהחי, שדל בויטמין C, ירקות ופירות נחשבים למזון עשיר בו, ויש בהם כאלה שעשירים בו בכמויות גדולות במיוחד. הדרך המומלצת ביותר, היא לאכול את אותם פירות וירקות בשלמותם, וטריים ככל האפשר. הסיבה לכך היא, שויטמין C מתחמצן ונהרס בחשיפה לאוויר, למים או לטמפרטורות גבוהות במהלך הבישול והאפייה, וכן בקפאה והפשרה של מזון.

אלה הפירות והירקות שהכי כדאי לאכול:

  • פלפל צהוב ואדום, טרי: במנה של כחצי כוס יש בין 100-140 מ”ג ויטמין C
  • ברוקולי, מבושל: במנה של כחצי כוס יש כ-50 מ”ג ויטמין C
  • כרוב אדום, טרי: במנה של כחצי כוס יש כ-40 מ”ג ויטמין C
  • כרוב ניצנים, מבושל: במנה של כחצי כוס יש כ-40-50 מ”ג ויטמין C
  • גויאבה, טרייה: בפרי אחד יש כ-200 מ”ג ויטמין C
  • קיווי, טרי: בפרי גדול אחד יש כ-84 מ”ג ויטמין C
  • תפוז, טרי: בפרי בינוני אחד יש כ-60-80 מ”ג ויטמין C
  • תות שדה, טרי: במנה של כחצי כוס יש כ-50 מ”ג ויטמין C
  • אננס, טרי: במנה של כחצי כוס יש כ-40-50 מ”ג ויטמין C
  • אשכולית אדומה או צהובה, טרייה: בחצי אשכולית יש כ-40-50 מ”ג ויטמין C