גודל פונט
חורף בריא

כואב לכם לבלוע? כל מה שצריך לדעת על כאב גרון

הגרון כואב, שלא לומר צורב, הנזלת כבר עולה ובאה וכאב הגרון בבליעה רק הולך ומתגבר? תגידו שלום לכמה ימי מנוחה במיטה. מה גורם לכאבי הגרון הללו, מהם התסמינים האופייניים, מתי כדאי לפנות לרופא ואיזה טיפול בכאב גרון יכול להתאים לכם?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 5 דקות
כאב גרון

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. כאב גרון מתבטא לרוב בגירוי בגרון, צריבה וכאב גרון בבליעה. לתסמינים הללו יכולים להתלוות גם נזלת, שיעול וחום.
  2. הסיבות המובילות לגרון כואב הן זיהומים חיידקיים ווירוסים, אך ייתכנו כאבי גרון הנובעים מגירוי חיצוני, אלרגיה או רפלוקס.
  3. במקרה של כאב גרון מתמשך ומלווה בתסמינים כמו חום, קוצר נשימה, קושי לשתות ופריחה, יש לפנות לרופא. הטיפול בכאב זה משתנה בהתאם לסיבה, ונע בין מנוחה ושתייה מרובה לאנטיביוטיקה.

כמה פעמים בשנה החולפת התעוררתם בבוקר עם כאב גרון – תחושה של גירוי או גירוד בגרון וכאב גרון בבליעה – כזה שעושה לכם חשק לחמם את הגרון ולהישאר במיטה עד שיעבור? חלק גדול מהאוכלוסייה סובלים מגרון כואב פעמיים עד שלוש פעמים בשנה, כך שאם זהו מניין הפעמים שלכם, אתם במקום טוב באמצע. ובינתיים, כשכואב, מקום טוב באמצע הוא לא נחמה, אבל טיפול בכאב גרון הוא דווקא כן. לפניכם: מה גורם לכאב גרון ואיך אפשר לטפל בו?

כאב גרון בבליעה, גירוי ותחושה של גרון שורף: התסמינים

כאב גרון מאופיין לרוב בגירוי, תחושה של מחטים בגרון, תחושת צריבה או שריפה ופעמים רבות מתגבר כאב הגרון בבליעה, בדיבור או באכילה. הגורם העיקרי לגרון כואב הוא זיהומים מנגיפים, דוגמת שפעת, או חיידקים, אך גם אלרגיות ודלקות בסינוסים יכולות לגרום לכאב באזור.

לבד מגירוי וצריבה בגרון (תחושה של גרון שורף), מתלווים לכאב גרון לא פעם תסמינים נוספים כמו שיעול, נזלת, חום, כאבי ראש, כאבי אוזניים וכאבי מפרקים ושרירים, וילדים יכולים לסבול גם מכאבי בטן והקאות. בנוסף לכך, יכולים להופיע כתמים לבנים על הגרון או השקדים, ייתכנו שקדים אדומים ונפוחים, בלוטות הלימפה בצוואר או בלסת עלולות להתנפח ובמקרים מסוימים אף יכול להופיע גוש בצוואר.

באופן כללי, אצל ילדים ומתבגרים יש רגישות גדולה יותר לכאבי גרון, אך לרוב חולף הכאב כחמישה עד עשרה ימים מתחילתו. אם כאב הגרון חמור, נמשך יותר מחמישה ימים, מלווה בתסמינים קשים ואינו קשור לאלרגיה או לגירוי שאפשר להימנע ממנו, יש לפנות לקבלת טיפול רפואי.

מהם הסיבות לכאב גרון?

זיהומים מוירוסים (נגיפים) או חיידקים מדבקים הם המקור לרוב כאבי הגרון, אבל יש כמה סיבות נוספות:

  • וירוסים – רוב הסיבות לגרון כואב הן זיהומים נגיפיים, המובילים שבהם הם שפעת והצטננות, אך גם חצבת, אבעבועות רוח, חזרת ונגיף אפשטיין בר (EBV), שמוביל למונונוקליוזה זיהומית (מונו), המכונה גם מחלת הנשיקה, יכולים לגרום לכאב גרון. למונו משך הסימפטומים הארוך ביותר, וביניהם גם גרון כואב ועייפות קיצונית, והוא יכול להימשך מספר שבועות.
  • זיהום חיידקי – זיהום הנגרם על ידי חיידק הסטרפטוקוקוס ויכול גם לגרום לחום, דלקת שקדים, דלקת ריאות, סינוסיטיס ודלקות אוזניים. תסמינים של דלקת גרון כוללים לרוב חום (מעל 38 מעלות צלזיוס), כתמים לבנים בגרון ובלוטות לימפה נפוחות או רכות בצוואר. ילדים עלולים לסבול מכאבי ראש וכאבי בטן.
  • אלרגיות אלרגיה לאבקות, עובש וקשקשים וכן אלרגיה לבעלי חיים ולקרדית האבק עלולות להוביל לכאבי גרון.
  • גירויים בגרון מסיבות שונות – אוויר יבש, התייבשות, מזהמים, עישון, פליטות רכב וחשיפה לחומרים כימיים הם דוגמאות לגירויים העלולים לגרום לכאבי גרון.
  • שימוש חוזר בגרון המאמץ את מיתרי הקול ואת השרירים בגרון – כאב גרון יכול להתפתח אחרי צעקות, דיבור בקול רם או שירה ממושכים. מסיבה זו כאבים מסוג זה הם תלונה נפוצה בקרב מדריכי כושר ומורים, שלעיתים קרובות נאלצים לצעוק. 
  • רפלוקס (צרבת) – תופעה המתרחשת כאשר תוכן חומצי מהקיבה עולה לוושט, והיא עלולה לגרום לכאבי גרון.
  • דלקת מכסה הגרון (אפיגלוטיטיס) – מדובר בזיהום הגרון המסוכן ביותר, מכיוון שהוא גורם לנפיחות הסוגרת את דרכי הנשימה ומחייבת טיפול רפואי מיידי. החשד לאפיגלוטיטיס עולה כאשר כאב גרון בבליעה הוא החמור יותר (וגורם להזלת ריר), כאשר הדיבור עמום וכאשר הנשימה נעשית קשה.
  • גידולים – גידולים בגרון, על הלשון ועל מיתרי הקול יכולים לגרום לכאבי גרון עם כאבים העולים לאוזן. תסמינים חשובים נוספים יכולים לכלול צרידות, קשיי בליעה, נשימה רועשת, גוש בצוואר, ירידה בלתי מוסברת במשקל ודם המופיע ברוק.

מתי לפנות לרופא?

מרבית המקרים של כאבי גרון חולפים מעצמם בתוך חמישה עד עשרה ימים, ובדרך כלל מספיק טיפול ביתי (קראו על תרופות סבתא לכאבי גרון) , אולם לעיתים יש צורך בטיפול רפואי. יש לפנות לרופא במקרים הבאים:

  • כאשר כאב הגרון קשה ומתמשך ולא נעלם.
  • אם קיימים קוצר נשימה, קושי בבליעה או קושי בפתיחת הפה וריור.
  • במקרה של נפיחות בפנים או בצוואר וקושי להזיז את הצוואר.
  • החום עומד כל הזמן על 38 מעלות צלזיוס ומעלה.
  • אם מופיע דם ברוק.
  • יש קושי לשתות, הקאות והתייבשות.
  • אם הופיע גוש בצוואר.
  • במקרה של צרידות שנמשכת מעל שבועיים.
  • מתפתחת פריחה.

כאשר מדובר באנשים החולים במחלות שמחלישות את מערכת החיסון או מטופלים בתרופות שמחלישות את המערכת החיסון, ישנו סיכוי גדול יותר לסיבוכים בעקבות כאב גרון, לכן עליהם לפנות לקבלת טיפול כבר עם התסמינים הראשונים.

ממנוחה ועד אנטיביוטיקה: איך להעביר כאב גרון?

אז הגעתם אל הרופא, ועכשיו הוא יבצע את הבדיקות המתאימות ויחליט על טיפול: אם כאב הגרון נגרם על ידי שפעת, קרוב לוודאי שהרופא ימליץ לכם לשתות הרבה ולהשתמש במשככי כאבים, לכסניות מציצה ובתרופות להורדת חום.

אנטיביוטיקה לא עובדת על וירוסים, ומרבית כאבי הגרון הנגרמים על ידי נגיף הצטננות או שפעת, נעלמים תוך שבוע עד עשרה ימים. אם מדובר במחלת הנשיקה, התסמינים יכולים להימשך ארבעה שבועות ומעלה, והטיפול הוא בדרך כלל מנוחה ופעילות גופנית מופחתת.

אם חיידק הסטרפטוקוקוס הוא האחראי לכאב הגרון שלכם, ככל הנראה ירשום לכם הרופא אנטיביוטיקה, שמטרתה בעיקר למנוע סיבוכים מהחיידק. חשוב מאוד במקרה כזה ליטול גם פרוביוטיקה, מתחילת הטיפול האנטיביוטי ועד לפחות חודש אחרי סיומו, כיוון שהטיפול האנטיביוטי הורג את החיידקים הטובים, יחד עם החיידקים מחוללי הדלקת, והפרוביוטיקה מחזירה אותם לגוף ופועלת להשבת האיזון החיידקי.

אם כאב הגרון נגרם כתוצאה מאלרגיה כלשהי, הרופא עשוי להמליץ ​​על תרופה שתטפל באלרגיה עצמה.

הרופא אמר שזה וירוס ואתם צריכים לנוח עד שיעבור? אתם יכולים בינתיים לגרגר מים עם מלח, לשתות הרבה, להתרחק מעשן, ולנצל את הזמן הזה לקרוא את הספר שמחכה כבר המון זמן על המדף…