גודל פונט
לנוחיותך:
הקלקה על מונחים מודגשים תחשוף הסבר נוסף.
חורף בריא

מה כדאי לאכול בחורף?

מהם מזונות מחממים, מדוע ירקות שורש וירקות כתומים חיוניים דווקא בחורף והאם הסבתות צדקו בנוגע למרק עוף? כל מה שצריך לדעת על תזונה חמה בעונה הקרה

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 5 דקות
אכילת קטניות עלולה לגרום לנפיחות בבטן

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. בחורף חשוב שנסייע לגוף להגן על עצמו, לשמור על טמפרטורה מאוזנת ועל רמת אנרגיה סבירה בעזרת תזונה
  2. ישנם מזונות מחממים ומזונות מקררים, שניתן להפוך באמצעים שונים למחממים, שכן לאופן הכנת המזון ישנה השפעה
  3. מזונות מסוימים עלולים לעודד ייצור ליחה ואף להחליש את הגוף, ומהם מומלץ להימנע

בימי החורף, כאשר הטמפרטורות בחוץ צונחות, חשוב שנסייע לגוף להגן על עצמו, לשמור על טמפרטורה מאוזנת ועל רמת אנרגיה סבירה. סוודר וגרביים חמים הם בהחלט רעיון מצוין כדי לחמם את הגוף, אולם הפעם נתמקד בדרכים לשמירה על ההגנה של הגוף בעזרת מזונות שיכולים לעזור במשימה.

“ברפואה הסינית מבדילים בין מזונות מקררים לבין מזונות מחממים, בהם מזונות חריפים, ירקות שורש, קטניות, עדשים, דגנים ותבלינים שונים. המזונות המקררים הם מוצרי חלב למיניהם, חסה, וירקות עליים וכן תבלינים כגון מנטה ונענע. רוב המזונות המחממים מסייעים בהרחבת כלי הדם ובזרימת דם טובה יותר, המאפשרת לחמצן רב להגיע לתאים”, מסבירה סיגל וייס גרוסמן, נטורופתית והרבליסטית קלינית N.D Cl.H.

לאופן הכנת המזון יש השפעה על רמות האנרגיה שלו. בישול ארוך של תבשילי קדרה על אש נמוכה מעצים את רמת האנרגיה והחום של המזון. גם אחסון ועיבוד נכון של המזון יכולים להפוך מזונות למחממים יותר. מזונות טחונים, כתושים או חתוכים לחתיכות דקות הם בעלי אנרגיה חמה יותר. ניתן להפוך פירות וירקות הנחשבים לבעלי אנרגיה קרה לבעלי אנרגיה חמה יותר, טוחנים או מרסקים אותם. כמו כן, חשוב לאכסן את הפירות בטמפרטורת החדר ולא לשים במקרר.

מה כדאי לאכול בחורף כדי להתחמם?

מזונות מחממים: בחורף יש נטייה טבעית ומבורכת להעדיף מזונות מחממים. שלבו בתזונה היומית שלכם דייסות חמות כגון דייסת שיבולת שועל עם קינמון, מרקים כגון מרק עוף או מרק ירקות, עדשים או קטניות, תבשילי קדרה, ירקות מבושלים וכן משקאות חמים כמו סיידר עם קינמון וג’ינג’ר.

מרק עוף: מתברר כי הסבתות צדקו. מחקרים מצאו שמרק עוף מסייע באיזון טמפרטורת הגוף ובשיפור התחושה הכללית של הגוף אצל אנשים שסבלו מברונכיטיס, הצטננות, חום  ושפעת. לא ברור האם אלו ירקות השורש שהוספו למרק או המינרלים בהם הוא עשיר,  אך מרק חם בחורף תמיד מנחם ועושה את העבודה. בנוסף, כנראה שהאדים העולים מן המרק הרותח מסייעים בהקלה על הגודש באף.

ירקות שורש: בחורף מתאים לצרוך ירקות שורש, הגדלים מתחת לאדמה, כגון שורש סלק, שורש סלרי, שורש פטרוזיליה, גזר, דלעת, ארטישוק ירושלמי, וכן ירקות כתומים, אדומים וצהובים. בירקות השורש יש אנרגיה דחוסה מאוד ומזינה, זאת בנוסף לסיבים ולערכים התזונתיים המצויים בהם. מומלץ להוסיף ירקות אלה למרק, לנזיד או לתבשילי קדרה.

קטניות: הן בעלות רמת אנרגיה גבוהה ומרוכזת. מומלץ להוסיף קטניות כגון חומוס, אפונה, שעועית ועדשים בצבעים שונים לתבשילי קדרה ולמרקים. אם בכל זאת מתחשק לנו לאכול סלט קר, מומלץ להוסיף לו עדשים מונבטים, חומוס, קינואה או קטניות מונבטות. כל אלה יוסיפו לסלט אנרגיה מחממת.

שיבולת שועל: הדגן הכי מחמם ומנחם שיש, שגם מסייע בהעלאת מצב הרוח. שיבולת השועל מכילה סיבים תזונתיים, ויטמינים מסוג B וחומצות אמינו שמאזנות את מערכת העצבים. ניתן לצרוך אותה במצב הטבעי ביוגורט או בסלט או מבושלת בתור דייסה חמה או במרק. בכל מצב היא תוסיף אנרגיה מחממת.

ירקות ופירות טריים:

  • פלפל אדום, קיווי, גויאבה, פטרוזיליה ופירות הדר עשירים בוויטמין C.
  • בטטה, גזר, דלעת, פלפל כתום ועדשים כתומות שעשירים בבטא קרוטן, ומומלץ לצרוך אותם בתוספת מזון שעשיר באבץ – כמו בגרעיני חמנייה ובגרעיני דלעת לא קלויים, ובתוספת שמן זית וטחינה.
  • בימים הקרים ניתן להגיש ירקות אפויים בתנור, ירקות מוקפצים ואפילו מרק ירקות חם טחון המועשר בעלים ירוקים כגון פטרוזיליה ועלי סלרי העשיר במינרלים כמו אבץ וסלניום.

תבלינים מחממים:

  • קינמון: יתרונותיו הם באיזון רמות סוכר, שיפור זרימת הדם ההיקפית והתכונות המחזקות שלו. הקינמון מתאים לאנשים הסובלים מקור ומומלץ להוסיף אותו לתפוח אפוי בתנור, לרסק תפוחים או כמקל קינמון בתה רותח עם ג’ינג’ר וציפורן.
  • רוזמרין: מחמם את הגוף, ממריץ את זרימת הדם ומקדם ערנות ואנרגטיות. הוא מצוין ללחץ דם נמוך, להרגעת כאביי ראש, לשיפור הזיכרון, לדלקות מפרקים, לכאבי מפרקים וגם לנשירת שיער. ניתן להוסיף לתה או לתבשילי קדרה.
  • ג’ינג’ר: עדיף לצרוך אותו כשורש שאותו ניתן לפרוס לפרוסות דקות ולהוסיף לתה ולתבשילים. לאנשים עם לחץ דם גבוהה ולנשים הסובלות מגלי חום – מומלץ להשתמש במתינות.
  • תבלינים מחממים נוספים המתאימים לבישול הם: כורכום, כמון, אגוז מוסקט, קארי ועוד. חשוב להוסיף תבלינים אלה לקראת סוף הבישול ולא בתחילתו כדי שלא יתחמצנו ויאבדו מהתכונות המיטיבות שלהם.

 

כל מה שמומלץ להפחית  

סוכר: על פי הגישה הנטורופתית, סוכר מחליש את תאי הדם הלבנים שנלחמים במחוללי מחלות, ולכן פוגע ביכולת ההתמודדותתת של הגוף. ההמלצה היא לצמצם עד כמה שניתן את  צריכתם של משקאות ממותקים, ממתקים, עוגיות עוגות וגם של מזונות שנחשבים בריאים כביכול כמו פירות יבשים ודבש.

מזונות מכייחים: הרפואה הטבעית ובעיקר – הרפואה הסינית מתייחסת למזונות מסוימים כאל מזונות יוצרי ליחה המעבים את הריריות, יוצרים ליחה ומעלים את הגודש בסינוסים. מזונות אלה אינם מומלצים בעונה הקרה במיוחד אם אתם סובלים מנזלת וליחה: בוטנים, במבה ואפילו פירות כגון בננות, מלון ופירות הדר כתומים (תפוז וקלמנטינה).

חלב פרה: מוצרי חלב פרה אינם מומלצים בתקופה זו מפני שהם נחשבים ברפואה הטבעית כמזונות קרים ויוצרי ליחה. נסו לצרוך חלב עיזים, סויה וכדומה.
עם זאת חשוב להדגיש כי לא קיימת עדות מדעית חד משמעית ליתרונות בריאותיים בהימנעות ממוצרי מזון אלה ומומלץ להיוועץ עם תזונאי/ית לפני הוצאת קבוצות מזון שלמים מן התפריט, זאת על מנת לוודא שהתפריט נשאר מגוון ומספק את כל רכיבי המזון הנדרשים.