גודל פונט
חורף בריא

אף סתום וגודש באף – מה עושים?

כשהאף סתום קשה לנשום, לישון, לאכול ולשתות. החדשות הטובות הן שאף סתום, במרבית המקרים, מתאושש לאחר כמה ימים. עד אז, ישנם כמה תכשירים ושיטות להקלה על גודש באף ששווה לנסות

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
אף סתום

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. הצטננות ואלרגיה הן מחלות שכיחות שאחד התסמינים העיקריים שלהן הוא גודש באף
  2. אמנם ישנן תרופות שיכולות להקל על גודש באף, אבל יש להן תופעות לוואי וכשמפסיקים להשתמש בהן הגודש חוזר ועלול להיווצר מעגל קסמים
  3. חליטות, צמחי מרפא, הומיאופתיה, נקודות לחיצה ומי מלח – ישנן לא מעט שיטות טבעיות שיכולות לסייע בהקלה על גודש באף

זה הסתיו עם הענן, ועם האף הסתום. נזלת – או גודש באף, כפי שהרופאים קוראים לזה, הם אחד הסימנים המובהקים של הצטננות, וגם של אלרגיה. אמנם לנו זה לא ממש משנה מה גורם לאף סתום, אבל ישנם כמה סימנים שכדאי להכיר ושיעזרו להיפטר מהמטרד.

מה ההבדל בין הצטננות לאלרגיה?

הצטננות היא מחלה נגיפית (וירלית), שעוברת באוויר. ישנם כ-200 סוגים של נגיפי הצטננות ובכל פעם שמישהו מתעטש או משתעל סביבנו, מתפזרים באוויר רסיסים זעירים המכילים מיליוני נגיפים שמחפשים אף חדש להתנחל בו.

 

הידבקות בנגיפים יכולה להתרחש כשאנחנו נוגעים בחפץ כלשהו – כוס, מוצץ, ידית של דלת, שמישהו מצונן נגע בהם לפני כן. הם פשוט יושבים שם ממתינים להסעה: מהיד שנגעה לעיניים, לאף, לפה. לכל מקום שהוא חלק מדרכי הנשימה העליונות שלנו, לכל אבר שמרופד בשכבה רירית חמה ולחה. זה מה שהם אוהבים ושם הם מתרבים.

 

אחד הסימנים העיקריים להצטננות היא נזלת. גודש באף, כפי שהרופאים אוהבים לקרוא לזה. למעשה, מדובר בסוג של דלקת זיהומית שיכולים להתלוות אליה מלבד אף סתום ודולף גם התעטשויות, כאבי גרון או כאבי ראש, לפעמים חום והרגשה כללית רעה.

 

אלרגיה, לעומת זאת, אינה מדבקת, זוהי תגובה של הגוף לחומרים שונים, שיכולה להתבטא במערכת הנשימה העליונה, בעור ובאברים נוספים. נזלת אלרגית היא אחת התגובות הנפוצות שיכולה לגרום גודש באף, וגם התעטשויות, גירוי באף, בחך ובעיניים. יש אנשים שסובלים מתגובות אלרגיה לעתים רחוקות, יש שסובלים כל השנה ויש שסובלים רק בעונה מסוימת, כמו בעונות המעבר – אביב וסתיו – בגלל רגישות לפריחה או מרכיב עונתי אחר באוויר. נזלת אלרגית עונתית היא מחלה אטופית שנקראת גם “קדחת השחת”.

 

הבדל נוסף בין הצטננות לאלרגיה קשור ישירות לאותו גודש באף והוא צבע הנזלת. כן, לא נעים לחשוב על זה, אבל בעוד שנזלת אלרגית היא שקופה, לנזלת נגיפית יש צבע לא סימפטי, צהבהב או ירקרק.

איך לפתוח אף סתום?

אף סתום הוא עניין מציק שמפריע לישון, לנשום, אפילו משפיע על הטעם שיש לאוכל. אמנם ישנן תרופות, כדורים בבליעה וטיפות אף, שיכולות להביא להקלה מיידית אבל קחו בחשבון שמרגע שמפסיקים להשתמש בהן הגודש חוזר ועלול להיווצר מעגל קסמים. נוסף על כך, חלק מן התרופות גורמות לתחושת נמנום, כך שהן עלולות להפריע לילדים במהלך הלימודים או למנוע ממבוגרים לנהוג, למשל.

לעומת תופעות הלוואי שיש לתרופות, ישנם תכשירים רבים ושיטות שונות להקלה על אף סתום, שהם טבעיים וקלים לשימוש.

  • מי מלח: תכשירי מי מלח הם טבעיים ונמכרים בבתי המרקחת. מתאימים לטיפול גם בילדים, תינוקות ופעוטות.
  • הומיאופתיה: כיום ניתן להשיג בכל בתי המרקחת תכשירים הומיאופתיים שמיועדים להקל את הגודש באף. חלקם מתאימים לטיפול גם בילדים, תינוקות ופעוטות.
  • אדים חמים: מכשירי אדים חמים מתאימים לטיפול בנזלת ובגודש באף. יש מכשירים עם תא מיוחד לטפטוף שמנים ארומטיים. מתאימים לטיפול גם בילדים, תינוקות ופעוטות.
  • שמנים ארומטיים (אתריים): השמנים שנחשבים כמתאימים ביותר לטיפול בגודש באף הם שמן מנטה, אקליפטוס, רוזמרין, תימין, לבנדר, אזוב ועץ התה. אחת ההמלצות היא לטפטף מהם למי האמבטיה, למכשיר אדים חמים או לקערת מים חמים ולנשום את האדים. חלקם מתאימים לטיפול גם בילדים, תינוקות ופעוטות.
  • חליטות של צמחי מרפא: אכינצאה, עלי אקליפטוס, ג’ינג’ר ופרי הסמבוק הם בין המומלצים ביותר ברפואה העממית לטיפול ולהקלה על גודש באף. חלקם מתאימים לטיפול גם בילדים, תינוקות ופעוטות.
  • רפואה סינית:  על פי הרפואה הסינית ישנם מספר מזונות שמעוררים ייצור של ליחה בגוף, כמו חלב ומוצריו, פירות הדר, בוטנים, סוכר, קמח לבן ועוד. ההמלצה היא להוציא אותם מהתפריט בשיטת ניסוי וטעייה. מתאים לטיפול גם בילדים, תינוקות ופעוטות.
  • ברפואה הסינית ידועות גם 8 נקודות לחיצה שיכולות לשחרר גודש באף: במפגש בין ארובות העינים והגבות, בבסיס עצמות הלחיים, מתחת לעצם הבריח, בגב ובידיים. שווה לקבל הדרכה ממרפא סיני.
  • שיטת הבצל:  מניחים חצי בצל ליד המיטה או סוחטים ממנו מעט מיץ ומורחים בעדינות בעזרת מקלון בפתח הנחיריים. הארומה החזקה עשויה להקל. מתאים לטיפול גם בילדים, תינוקות ופעוטות.
  • ויטמינים ומינרלים: ויטמין C, בטא קרוטן ואבץ עשויים להקל על הטיפול בהצטננות ושאר מחלות חורף. הם לא יסייעו ספציפית להקלה על גודש באף, אבל עשויים לזרז את ההחלמה מההצטננות ואולי למנוע את ההצטננות הבאה. ההמלצה היא להרבות באכילת מזון שעשיר בהם, או לצרוך אותם כתוסף תזונה.

שאלות נפוצות

מה ההבדל בין הצטננות לאלרגיה?

אחד הסימנים העיקריים להצטננות היא נזלת. גודש באף, כפי שהרופאים אוהבים לקרוא לזה. למעשה, מדובר בסוג של דלקת זיהומית שיכולים להתלוות אליה מלבד אף סתום ודולף גם התעטשויות, כאבי גרון או כאבי ראש, לפעמים חום והרגשה כללית רעה.
אלרגיה, לעומת זאת, אינה מדבקת, זוהי תגובה של הגוף לחומרים שונים, שיכולה להתבטא במערכת הנשימה העליונה, בעור ובאברים נוספים. נזלת אלרגית היא אחת התגובות הנפוצות שיכולה לגרום גודש באף, וגם התעטשויות, גירוי באף, בחך ובעיניים.

איך לפתוח אף סתום?

מי מלח, הומיאופטיה, אדים חמים, שמנים ארומטיים, חליטות של צמחי מרפא, רפואה סינית, שיטת הבצל ליד המיטה וויטמינים ומינרלים.