גודל פונט
בריאות העור

קרם פנים ועפעפיים – לעור שצריך יחס מיוחד

רבים מעידים על עצמם כ”סובלים” מעור רגיש ומגורה, ומספרים שהם נאלצים לחיות בשלום לצד תסמינים כמו יובש, גרד אדמומיות, קילופים או עקצוץ וצריבה בתגובה לשימוש במוצרי טיפוח מסוימים או בתקופות של התפרצות מחלת עור קיימת. ככל ששכבת העור באזור מסוים תהיה דקה יותר, כך גדל הסיכון לרגישות באותו אזור. עובדה זו מציבה את אזור הפנים בכלל והעפעפיים בפרט בסיכון גדול במיוחד, בשל עוביו הדק של העור באזור זה של כ- 0.5 מ”מ בלבד בממוצע.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 5 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. אתם לא לבד, תופעת העור הרגיש , אדמומי ומגורה נפוצה מאוד באוכלוסייה
  2. גם אנשים שאינם מגדירים עצמם כבעלי עור רגיש עלולים לעיתים לחוות תסמינים כגון גרד, אדמומיות, קילופים, צריבה, עקצוץ, אטימות העור ויובש
  3. קיימים מגוון פתרונות טיפוליים. במקרים קיצוניים יינתן טיפול תרופתי, ובמקרים קלים יותר או לצורך מניעה ניתן להשתמש במשחות טיפוליות

מהו עור רגיש?

הניסיון להגדיר מהו עור רגיש החל עוד בשנות ה 70, כאשר אנשים דיווחו על תחושות עקצוץ לאחר שימוש בתכשירים מסוימים על אף שתכשירים אלו עברו מבדקים והוגדרו כבטוחים לשימוש. בשנת 2017 הוגדר עור רגיש ע”י מומחי הפורום הבין לאומי לחקר הגרד בצורה הבאה: “תסמין המוגדר ע”י הופעתם של תחושות לא נעימות הכוללות עקצוץ, שריפה, כאב, גירוד או דגדוג, בתגובה לגירוי שאינו אמור לעורר תחושה שכזו. תחושות אלה אינן מופיעות כתוצאה ממחלת עור ועלולות להופיע גם ללא פגיעה בנראות העור. עור רגיש עלול להופיע בכל אזור בגוף ובמיוחד בפנים1.

מי עלול לסבול מעור רגיש?

בעבר עור רגיש ומגורה נחשב לתופעה חריגה המתרחשת אצל חלק קטן מהאנשים, אך מחקרים מהשנים האחרונות חושפים תמונה שונה; בשני העשורים האחרונים נערכו סקרים ביותר מ- 20 מדינות בחמש יבשות שונות ומהתוצאות עולה שכ 60-70% מהנשים באוכלוסייה מדווחות על עור רגיש במידת מה ואיתן גם 50-60% מהגברים2 . תסמינים אלו של גרד, גירוי או אדמומיות בעור הפנים ולעיתים גם גירוי ואדמומיות בעפעפיים יכולים להופיע גם בעקבות מחלת עור כמו סבוריאה או דרמטיטיס (דלקת בעור שיכולה לנבוע מסיבות שונות כמו מיובש או אלרגיה).

התסמינים עלולים להופיע באזורים רבים בגוף, אך נפוצים בעיקר בעור הפנים מכמה סיבות. ראשית, עוביו הדק של העור באזור הפנים הופך אותו לרגיש במיוחד. שנית, עור הפנים נחשף בדרך כלל לתכשירים רבים יותר מעור באזורים אחרים בגוף, כמו סבונים ייעודיים, איפור או קרמים שונים (קרם גילוח, קרם הגנה וכד’). בנוסף, עור הפנים לרוב אינו מכוסה ועל כן חשוף יותר לפגעי מזג האוויר מאזורים אחרים בגוף. על כל אלו נוסיף את העובדה שעור הפנים נמצא, איך לא, בפנים. האזור בגוף שנמצא תחת בקרה מתמדת וכל עקצוץ או יובש יקבלו ישר את מלוא תשומת הלב, עובדה המגדילה את מספר המדווחים על עור רגיש דווקא באזור זה.

 

סובלים מעור רגיש? הנה כמה טיפים שכדאי לאמץ לצורך מניעה

  1. שימוש בקרם הגנה – קרני השמש מסוג UVB עלולות לגרום לסימנים ולפגיעה בעור. השימוש בקרם הגנה מומלץ בכל עונות השנה, גם בימי החורף, כל עוד אנו נחשפים לקרני השמש.
  2. שימוש בקרם לחות המותאם במיוחד לעור רגיש ומגורה – תכשירים אלה עוזרים לשמור על לחות העור ולמנוע יובש העלול לגרום לסדקים, גירויים וקילופים של העור. שימו לב להתאים את הקרם לעור הפנים. לדוגמה עור פנים שמן – חשוב להשתמש בקרם פנים ללא שומן לעומת עור פנים יבש שבו כדאי להשתמש בקרם במרקם עשיר יותר.
  3. שימוש בקרם פנים המותאם במיוחד לשימוש גם על אזור העפעפיים. שכן זהו אזור בעל עור דק ורגיש במיוחד הנוטה לרגישות יתר.
  4. שמירה על היגיינה – ניקוי העור חשוב מאוד לשמירה על עור פנים רגיש ומאפשר את הקטנת הסיכון לחלק מהמזהמים. מומלץ להשתמש בסבון לעור רגיש ולהימנע משימוש בחומר ניקוי המכיל סבון או חומר ניקוי מבושם העלול להיות בעל תופעות לוואי שליליות.
  5. הימנעות משטיפת יתר של העור – שטיפת יתר, במיוחד בתקופת החורף, עלולה להוביל ליובש, סדקים ופצעים בעור. לאחר השטיפה יש להקפיד ליבש את העור היטב, ואף מומלץ למרוח קרם לחות לשמירה על לחות העור.
  6. הימנעות מחימום יתר בחורף – אם נרצה לשמור על עורנו בחורף מפני יובש המאפיין את התקופה ועלול לגרום לגירוד, סדקים, לקילופים ואף לפציעות, חשוב לשים לב שאנו לא מחמים את סביבת העבודה או את הבית יתר על המידה.
  7. בחרו מוצרים ידידותיים לעור – השתמשו במוצרים שנבדקו ונמצאו כהיפו-אלרגנים או כאלו שנמצאו כבטוחים לסובלים מעור רגיש לאזור הפנים והעפעפיים. החל מתכשירי ניקוי, קרמים ואפילו מוצרי איפור ומייק אפ. הפחיתו שימוש במוצרים המכילים סבון, בישום או אלכוהול.
  8. תתחילו בקטן – כשמתחילים טיפול במוצר טיפוח חדש מומלץ להשתמש תחילה על אזור קטן יחסית ולראות איך עורכם מגיב. האם מופיעה אדמומיות? האם עורכם מעקצץ? רק במידה והגבתם טוב לתכשיר השתמשו באזורים נרחבים יותר.

בכל זאת הופיעו תסמינים? כך תנהגו:

קיימים מגוון תכשירים המתיימרים לטפל בעור רגיש או בתסמינים הכוללים אדמומיות, גירוי וגרד. לכל אחד מהם יתרונות וחסרונות שונים. חלק מהמשחות הטיפוליות הניתנות מרופא העור מכילות סטרואידים, ועשויות להביא להקלה מהירה אך בשימוש ממושך הן עלולות לגרום להיווצרות עור דק, העלול להוביל להחמרת הבעיה ולכן מומלץ להימנע משימוש ארוך טווח בסטרואידים בייחוד באזור בו העור דק במיוחד. תכשירים אחרים מסוג TCI גורמים לרגישות לאור ועל כן מחייבים שימוש בקרם הגנה וכך למעשה יוצרים מגבלה נוספת. משחות נוספות, היפו-אלרגניות, שאינן תרופות מרשם, מתקשות לרוב לטפל בתסמינים הכוללים גירוי חמור אך יתנו מענה טוב במצב קל עד בינוני. במצב עור חמור יותר ניתן לשלב אותן עם טיפול תרופתי.

מומלץ לשלב ברוטינת הטיפוח קרם טיפולי, כזה המרגיע ומזין את העור ואינו מכיל רכיבים העלולים לגרום לגירוי האזורים הרגישים. מומלץ להשתמש בתכשיר שנמצא כהיפו-אלרגני או בטוח לשימוש לעור רגיש ומגורה ומתאים לשימוש ארוך טווח, כזה שיאפשר טיפול ומניעה של חזרת התסמינים. קרם היפו-אלרגני שכזה, בעל מרכיב פעיל ייחודי (שיבולת שועל קולואידית) נמצא כשווה ביעילותו לטיפול בסטרואידים, אך ללא תופעות הלוואי ועל כן יכול לשמש כאפשרות טיפולית טובה.

מקורות:

References:

1. Misery L, Ständer S, Szepietowski JC, et al. Definition of Sensitive Skin: An Expert Position Paper from the Special Interest Group on Sensitive Skin of the International Forum for the Study of Itch. Acta Derm Venereol. 2017;97(1):4-6. doi:10.2340/00015555-2397
2. Farage MA. The Prevalence of Sensitive Skin. Front Med (Lausanne). 2019;6:98. Published 2019 May 17. doi:10.3389/fmed.2019.00098