גודל פונט
Shape

אימון פונקציונלי: מהו ומהן יתרונותיו

אימון פונקציונלי נועד לשפר את יכולת הכושר התפקודית של המתאמן. החל מביצוע פעילויות בסיסיות בחיי היומיום ועד לביצוע פעילויות ביצועיות ברמה גבוהה. אימון פונקציונלי עובד על מספר יעדי כושר בו זמנית – סיבולת אירובית ואנאירובית, כוח, קואורדינציה, מהירות וזריזות. אז מהו בעצם ההבדל בין אימון כושר מסורתי בחדר הכושר לאימון פונקציונלי? מהם הקווים המנחים אימון פונקציונלי? ומהן היתרונות הצפויים מביצועו? כל זאת בכתבה שלפניכם.

ת. פרסום:
זמן קריאה: 3 דקות
אימון פונקציונלי

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. אימון פונקציונלי מורכב מביצוע תנועות מורכבות, תנועות המפעילות מספר קבוצות שרירים בו זמנית, ולכן אופי האימון מתרכז ב"אימון תנועות", ולא רק ב"אימון שרירים".
  2. אימונים פונקציונליים פותחו במקור כשיטת שיקום וכיום האימונים מומלצים לכלל האוכלוסייה, החל מספורטאי עילית ועד לקשישים.
  3. אימונים פונקציונליים מבוססים על ביצוע פעולות בסיסיות מחיי היומיום בסביבה מבוקרת, בכדי לשפר ולשמר את יכולתנו – הליכה, כפיפה, פשיטה ודחיפה.

מהו אימון פונקציונלי?

אימון פונקציונלי הוא סוג אימון גופני הנגזר מהמילה “Function” באנגלית, או בעברית – תפקוד. מטרת האימון היא בהתאם לשם, לשפר את תפקודנו. שיטת אימון זו פותחה במקור כשיטת שיקום, על ידי הפיכת תרגול ספציפי לביצוע משימה פרקטית, לדוגמה תרגול “דדליפט” –לשם הרמת חפצים כבדים מהרצפה. סוג אימון זה, משלב תנועות טבעיות המבוססת על פעולות נפוצות בחיי היומיום שלנו, בכדי שגופנו יוכל לעמוד במגוון הפעולות בחיינו – בבית, בעבודה או במשחק, תוך הקטנת הסיכון לנפילה או פציעה.

אימון פונקציונלי בנוי על “תנועות פונקציונליות”, תנועות המפעילות מספר קבוצות שרירים בו זמנית ומשתמשות בקבוצות שרירים גדולות הפועלות יחד על פני הגוף (Compound Movements). ביצוע תנועה פונקציונלית מאלצת את גופנו לתפקד כיחידה תפקודית אחת, אנו משתמשים במספר קבוצות שרירים יחדיו ובבת אחת. באופן זה הקואורדינציה והשליטה העצבית-שרירית משתפרת, שרירי הליבה מתחזקים וכוח השרירים נבנה באופן רחב והוליסטי.

מהו ההבדל בין אימון פונקציונלי לאימון כוח מסורתי?

אימון כוח מסורתי המתבצע בחדר כושר, מתמקד לרוב בבניית כוח שריר בקבוצת שרירים אחת בלבד בכל פעם. באימון זה נשתמש לרוב ב”מכשירי חדר כושר” המגבילים את תנועות המתאמן. לעומת זאת, אימון פונקציונלי מתמקד בתנועות גוף גדולות המייצבות מספר קבוצות שרירים. באימון זה נשתמש לרוב במשקל גופנו בלבד או במכשירים כמו קאטלבלס (משקולות), חבלים, שקי חול, כדור כוח וכד’.

קווים מנחים לאימון פונקציונלי:

בכדי להבין את הקווים המנחים נשתמש בתרגיל הסקוואט המלא (שפיפה נמוכה) כדוגמא.

  1. שימוש בתנועות מורכבות – תנועות המערבות מספר מפרקים ומספר קבוצות שרירים, כמו לדוג’: שכיבות שמיכה, עליות מתח, טיפוס על חבל, חתירה וכו’. ביצוע סקוואט מלא, מערב את מפרק האגן, הברכיים וכפות הרגליים ובכך מפעיל את שרירי – הארבעה ראשי, פושטי ירך, שריר העכוז גדול, שריר התאומים וסולייה.
  2. קורלציה מחיי היום-יום – התנועות באימון פונקציונלי לקוחות מפעולות נפוצות בחיינו. לדוג’ תרגיל הסקוואט, המשמש תרגיל מצוין לשימור ושיפור פעולות הקימה לסוגיהן, מהספה, מהכיסא או מהאסלה.
  3. התאמת אופי האימון ודרגת הקושי ליכולת המתאמן ולגילו – כמו בכל אימון, גם כאן קיימת חשיבות לביסוס הטכניקה ולעליה הדרגתית ונכונה בדרגת הקושי. נחזור לדוגמת הסקוואט, זהו תרגיל הניתן לביצוע כנגד משקל גוף בלבד ע”י קימה וישיבה על כיסא (“Box Squat”) או לחילופין בדרגת קושי גבוהה יחד עם מוט ומשקולות כבדות.

יתרונות וחסרונות אימון פונקציונלי:

כאמור המטרה העיקרית של אימון פונקציונלי הינה ליצור – “תנועה פונקציונלית”. לכן, ללא יוצא דופן לאימון הפונקציונלי השפעה חיובית על כלל האוכלוסייה!

אימון פונקציונלי משפר:

  • בניית כוח
  • איזון שרירי
  • חוזק שרירי ליבה
  • חוזק שרירים מייצבים
  • הגדלת טווחי התנועה (גמישות)
  • קואורדינציה בין שרירית (תאום)
  • סיבולת לב ריאה
  • תנועתיות וניידות

למעשה, לאימון פונקציונלי מותאם גיל ומצב בריאותי, הבנוי ומתכונן היטב לא קיימים כלל חסרונות, שכן ניתן בקלות להתאים את אופי האימון למתאמן, להתחשב ביכולותיו ההתחלתיות, ולבנות את ההתחזקות באופן הדרגתי. בצורה זו יוכל לשפר את איכות חייו ולמנוע פציעות. גם כאן, כמו בכל תחום חדש לך מומלץ להיעזר בבעל מקצוע מתאים כדוגמת מאמנ/ת כושר מקצועי/ת ואחראי/ת על מנת לבנות לך אימון פונקציונלי מתאים ואולטימטיבי עבורך.

מקורות:

References:

1. Peterson, JA. 10 Nice-to-Know Facts About Functional Training. ACSM’s Health & Fitness Journal. 2013; 17(5):48. doi: 10.1249/FIT.0b013e3182a35aa2
2. Liu, CJ., Shiroy, DM., Jones, LY. Systematic review of functional training on muscle strength, physical functioning, and activities of daily living in older adults. Eur Rev Aging Phys Act. 2014;11: 95-106. doi:10.1007/s11556-014-0144-1
3. Dunsky A. The Effect of Balance and Coordination Exercises on Quality of Life in Older Adults: A Mini-Review. Front. Aging Neurosci. 2019;11:318. doi: 10.3389/fnagi.2019.00318