גודל פונט
Shape

10 סיבות משונות שיכולות לגרום להשמנה

מדוע כדאי לשון שעה נוספת בכל לילה, מה הקשר בין רשתות חברתיות לבין עלייה במשקל, ולמה כדאי להכניס לצלחת חיידקים “טובים”?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 5 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. השמנה בטנית והשמנה באזור המותניים עלולות להעלות את הסיכון למחלות לב וכלי דם ולסוכרת
  2. ישנם הרגלים שונים שלא תמיד מודעים אליהם שיכולים לגרום לעלייה במשקל. שינוי הרגלים אלה עשוי לסייע בשמירה על משקל תקין
  3. שינה בלתי מספקת, אכילה בהיסח הדעת, מיעוט של חיידקים "טובים" ואפילו התמכרות לרשתות חברתיות הינם בין הסיבות הפחות מוכרות לעלייה במשקל

המכנסיים שקניתם בשנה שעברה לא עולים עליכם? מרגישים שהבטן גדלה והמותניים בסכנת העלמות? השמנה בטנית והשמנה באזור המותניים יכולות להיות קשורות למחלות לב וכלי דם וכן לסוכרת. זה לא קורה רק בגלל פרוסת העוגה השנייה שלקחתם עם הקפה, גם לא בגלל שאריות הצ’יפס של הילדים שחיסלתם בלי לשים לב. אז מה כן? כנראה שיש לכם כמה הרגלים לא מוצלחים, ייתכן שאתם אפילו לא מודעים אליהם, שגורמים לעלייה קבועה ומתמדת במשקל, ובעיקר להשמנה באזור הבטן. הנה 10 סיבות שלא העליתם בדעתכם שיכולות לגרום לעלייה במשקל. וכמובן – איך נפטרים מההרגלים המיותרים הללו שכנראה גורמים לכם להשמין.

1. יופי של שינה

מחקרים מראים שחסר של שעות שינה יכול ל”עלות” לנו באכילת של 300-400 קלוריות נוספות ביום, שמקורן לרוב במזון שמכיל הרבה סוכר. זוכרים את הביטוי “שנת היופי”? ובכן, נראה ששינה לא רק תורמת למראה החיצוני, אלא יכולה למנוע סיכון בריאותי.

מה עושים?

הולכים לישון מוקדם יותר. שעה נוספת של שינה בלילה יכולה להגביר את הפרשת ההורמון לפטין אשר מדכא תיאבון ולחסוך אכילה של מאות קלוריות מיותרות.

יוצאים ממעגל הלחץ שמדיר שינה מעינינו- לחץ, חרדה ואי שקט במשך היום  גורם להפרעות שינה אשר בתורו גורם לעייפות, עצבנות ועלייה של רמת הלחץ במשך היום וכך נוצר מעגל לחץ החוזר על עצמו. כדי לעזור להירגע ולאפשר שינה ניתן לעשות תרגילי נשימה, לשים מוסיקה מרגיעה או להיעזר בתכשירים על בסיס טיבעי להרגעה.

2. זה FOMO זה

יש עניין חדש שחייבים לדבר עליו:  FOMO שמו. הכוונה אינה למשחק רשת שסוחף את העולם, אלא להתמכרות לרשת עצמה. FOMO – Fear Of Missing Out הוא מושג חדש שמתאר את הצורך הבלתי פוסק להתעדכן בכל מה שקורה ולבדוק מדי כמה דקות עמודים בפייסבוק, באינסטגרם, בטוויטר וברשתות חברתיות נוספות. מתברר שדפוס ההתנהגות הזה עלול לגרום להשמנה. המכורים לרשתות חברתיות לא רק פעילים פחות ומנשנשים יותר, קיימת גם הנטייה לקבל את ההשמנה כדבר שיגרתי ו”נורמלי” משום שזה קורה לכולם ולכן הופך לנורמה חברתית.

מה עושים? מבלים יותר “בעולם האמיתי”, מייצרים קשרים חברתיים מחוץ לרשת ומנסים להיות כמה שיותר אקטיביים מבחינת פעילות גופנית.

3. מי אמר “ללא סוכר” ולא קיבל?

לקריאה של תוויות מזון יש, כך מתברר, צד אפל ושלילי. וזאת משום שכיתוב על גבי אריזות מזון בסגנון “ללא גלוטן”, “ללא סוכר” או “דיאטטי” עלול להתעות, ובגדול. למשל,  המילים “ללא סוכר” מכסות על כך שייתכן שיש במוצר כמויות גבוהות יחסית של שומן, לגרום לתחושה שמותר לאכול ממנו ללא הגבלה ואפילו לעודד אכילה רגשית. יש מי שסוברים כי אנשים שבאופן קבוע משתמשים בממתיקים מלאכותיים עלולים לעלות במשקל בגלל שהממתיקים עלולים להאט את העיכול ולגרום לתיאבון מוגבר.

מה עושים? שומרים על תזונה נכונה, אוכלים במידה, ולא מתפתים להבטחות שעלולות לגרום אכילה מרובה וללא שליטה.

4. איפה החיידקים שלי?

פרוביוטיקה היא אחד התחומים הנחקרים ביותר בתחום המזון בשנים האחרונות. כיום ההבנה היא ששילוב של חיידקים “טובים” יכול להשפיע על מצבי בריאות שונים, לשפר את תפקוד מערכת העיכול ואפילו למנוע השמנה. זאת משום שסוגים שונים של חיידקים “טובים” משפיעים על חילוף החומרים (מטבוליזם) ועל הפחתה של ספיגת השומן מהמזון. חשוב להבין, שאורח החיים המודרני, הכולל שימוש באנטיביוטיקה, אכילה מרובה של מזון רווי סוכר ושתייה של אלכוהול עלול לפגום באוכלוסיית החיידקים הטבעית של הגוף.

מה עושים? אוכלים מזון שעשיר בחיידקים פרוביוטיים, כמו יוגורט ביו וירקות מוחמצים ואפשר כמובן גם ליטול תוספי פרוביוטיקה המכילים מגוון של חיידקים “טובים”.

5. גם חלבון מוסיף המון

חוסר של חלבון בתזונה עלול לגרום לתחושת רעב סמוך לאחר האכילה ולרצון וצורך בארוחה נוספת, לאחר שעות בודדות. וזה משום ששילוב של מזון חלבוני בארוחה מאט את משך העיכול ותורם לתחושת שובע ולסיפוק לאורך זמן. בנוסף לעיכול חלבון נדרשת אנרגיה רבה יותר ולמעשה היא גורמת ל”בזבוז קלורי”.

מה עושים? כדאי להוסיף לכל ארוחה מזון עשיר בחלבון כדי למנוע את תחושת הרעב. תזונה היומית ועל ידי כך להיות רעבים פחות.

6. מים בששון

לעתים קרובות יובש וצמא יכולים להתפרש בטעות כתחושת רעב ולעודד אכילה מיותרת ותוספת משמעותית של קלוריות.

מה עושים? שניה לפני שפותחים – שוב – את המקרר, כדאי לשתות כוס מים ולהמתין.

7. יש שומנים שטוב להם

שומן נחשב לאויב, בדרך כלל, וההמלצה היא לאכול ממנו כמה שפחות, ועדיין, ישנם שומניים שחיוניים לגוף ושאסור לוותר עליהם, כמו חומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3 ואומגה 6.

מה עושים? אוכלים שומנים “טובים”, כמו שמן זית, טחינה, אגוזים ושקדים, אבוקדו וכדומה, ומוותרים על שומן רווי ושומן טראנס שנמצאים בעיקר בדברי מאפה, במזון מעובד ובג’אנק פוד.

8. לשים את הלב בצלחת

אכילה בהיסח הדעת, כלומר תוך כדי פעילות אחרת עלולה לעודד אכילת יתר, הן מבחינה קלורית והן מבחינת בחירת המזון שאותו אוכלים.

מה עושים? אוכלים רק כשרעבים, ורק ליד שולחן האוכל. לא בסלון, לא מול המחשב ולא בעמידה. כלומר, שמים לב לאכילה ולמה שאוכלים.

9. הגודל כן קובע

כשמשתמשים בצלחות גדולות יש נטייה להעמיס אותן במזון מיותר.

מה עושים? משתמשים רק בצלחות קטנות, ואם במקרה יש בסביבה רק גדולות, דואגים למלא אותן בשפע של ירקות במקום בתוספת נוספת או במנת בשר גדולה יותר.

10. להוציא את המיץ

מיצי פירות – נראים תמימים ובריאים אבל הם עשירים בקלוריות.

מה עושים? חוזרים לסעיף 6, או מתייחסים למיץ פרי כאל מנת פרי ולא כאל משקה תמים.