גודל פונט
פרוביוטיקה

על פרה ביוטיקה, פרוביוטיקה ומה שביניהם

היום כבר ידוע שקיים קשר הדוק בין אוכלוסיית החיידקים המתקיימים אצלנו בגוף המכונים “מיקרוביום” לבין מצב הבריאות שלנו. חוסר איזון בחיידקי המעי, המכונה דיסביוזיס, בו ישנה רמה גבוהה של חיידקים מזיקים בהשוואה לחיידקים “טובים” מעלה את הסיכון למחלות כרוניות דלקתיות שונות דוגמת סוכרת סוג 2, כבד דלקתי, סרטן המעי הגס ואפילו סיכון להשמנה.
מתוך הידיעה הזאת עולה השערה שהקפדה על תזונה איכותית וטובה, אורח חיים בריא המשלב פעילות גופנית והפגת מתחים וצריכת תוספי תזונה יעזרו יחד לשמור על אוכלוסיית חיידקים טובה במערכת העיכול שלנו וכך יסייעו לנו לשפר את בריאותנו ולהפחית את הסיכון לתחלואות שונות.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
פרה ביוטיקה

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. סיבים תזונתיים משמשים מצע מזון לחיידקי המעי שלנו אשר יודעים להפיק מהם חומצות שומן קצרות שרשרת (SCFAs) התורמות לבריאות המעי. עובדה זו מגדירה את הסיבים כ"פרהביוטיקה".
  2. פרוביוטיקה היא למעשה תוספת של זני חיידקים רשומים חיים אשר כאשר הם ניתנים במינון הנכון, בתזמון הנכון הם תורמים לבריאות האדם הנוטל אותם.
  3. שילוב של סיבים תזונתיים עם פרוביוטקה יוצר אפקט עוצמתי המכונה "סינביוטיקה" בו השלם גדול מסך חלקיו. לא רק שאנו נהנים מהתרומה של כל אחד מהם בנפרד אלא יש תרומה עוצמתית יותר לשילוב שלהם יחד.

פרה-ביוטיקה ופרוביוטיקה – שני שחקנים מרכזיים בהשפעה על המיקרוביום

מה משמעות המונחים הללו ומה הופך אותם לשחקני חיזוק? בואו נכיר אותם וננסה להבין איך הם יכולים לתרום לנו:

פרה ביוטיקה – כבר בשנות ה 80 פורסם שישנם רכיבי תזונה שאינם מתעכלים על ידי האדם אך למרות זאת הם מקדמים את גדילתם ושגשוגם של חיידקי מעי פרוביוטיים וכך תורמים לבריאותו של האדם. סיבים תזונתיים נכללים בהגדרה זו של פרהביוטיקה. הסיבים נמצאים בעיקר בירקות, פירות, קטניות ודגנים ואינם עוברים עיכול מלא על ידי האדם אך חיידקי המעי שלנו יודעים להפיק מהם תועלת רבה. הסיבים משמשים  מצע מזון לחיידקי המעי שמפיקים מהם אנרגיה וחומצות שומן קצרות שרשרת – SCFAs. תרומתן של חומצות שומן אלה רבה, בין היתר משום שהן:

  • משמשות כמקור אנרגיה לתאי המעי
  • מעכבות גדילת חיידקים מזיקים
  • משפיעות לטובה על תנועתיות המעי
  • מפחיתות סיכון לסרטן המעי הגס
  • מפחיתות ייצור חומרים דלקתיים

פרוביוטיקה- אלה למעשה חיידקים חיים, שכאשר הם ניטלים במינון הנכון, בעיתוי הנכון ונבחרים בקפדנות בהתאם לפעילות שהם יודעים לבצע הם יטיבו במניעה ובטיפול במצבים בריאותיים שונים. ישנם זנים רבים של חיידקים פרוביוטים ולכל זן יש פעילויות שונות שהוא יודע ליצור, זן אחד יעזור להסדיר את היציאות, זן שני יחזק את מערכת החיסון, זן שלישי יפחית בטן נפוחה וכאבי בטן וכן הלאה. על מנת שתוסף פרוביוטיקה יהיה יעיל יש לבחור תוסף עם זנים נחקרים ייעודים למצב מסוים וכזה שיוצר בטכנולוגיה השומרת על שרידות החיידקים בזמן האיחסון ומאפשרת הפעלה שלהם בהגיעם למעי.

סינביוטיקה – האם השלם גדול מסך חלקיו?

עולה השאלה האם לצריכת תוספת המכיל פרהביוטיקה ופרוביוטיקה יש השפעה משולבת? הרעיון העומד בבסיס השילוב ביניהם הוא חיזוק המיקרוביום על ידי תוספת זנים פרוביוטיים מבחוץ ובמקביל הזנת המיקרוביום במזון שיאפשר לו שגשוג וגדילה. מחקרים שונים רצו לבחון האם לשילוב פרהביוטיקה ופרוביוטיקה ישנה השפעה על הפחתת הסיכון והעוצמה של מחלות כרוניות שונות דוגמת סוכרת סוג 2, כבד שומני ועוד. ההשפעה של תוסף משולב יכולה להיות משלימה או סינרגיסטית. מה הכוונה?

השפעה משלימה – כל רכיב נבחר באופן עצמאי על מנת שיבצע את מה שהוא יודע לבצע אצל המארח ללא אינטראקציה ביניהם.

סינרגיסטית – שילוב הרכיבים יחד מביא להעצמת הפעילות כל אחד מהם בנפרד. זהו למעשה השילוב האופטימלי והוא מכונה “אופטיביוטיק” (optibiotics). בין הסוגים השונים של הסיבים התזונתיים קיימים סיבים פרוביוטים, אלה הם סיבים אשר עוברים תסיסה על ידי חיידקי המעי וכך תורמים לשגשוג, גדילה והתרבות של זני חיידקים שונים. תוסף אשר בנוסף לזן הפרוביוטי יכיל גם סיבים תזונתיים אשר יעברו תסיסה מלאה על ידי חיידקי המעי יענה על ההגדרה של סינביוטיקה. סיבים תזונתיים המהווים מצע מזון לחיידקים פרוביוטים יאפשרו לנו ליהנות מהיתרונות הרבים המיוחסים לזנים פרוביוטים. ככל שהמעי מכיל מגוון רחב יותר של זנים “טובים” כך המערכת החיסונית שיש לנו במעי מתחזקת ובמקביל פוחת הסיכון לתחלואה כרונית ותהליכים דלקתיים בגוף. בנוסף צריכת סינביוטיקה מאפשרת את שגשוגם של החיידקים הטובים אשר תורמים להסדרת פעילות מערכת העיכול וכך להפחתת תסמינים שונים הפוגעים באיכות החיים דוגמת גזים בבטן, תחושת נפיחות, עצירות ועוד.

אם עדיין לא נפל האסימון של יתרון השילוב בין השניים דמו את זה לצמח ששתלתם בגינתכם אך מעבר לשמש ומים שהוא יקבל סיפקתם לו גם דשן איכותי.