גודל פונט
פרוביוטיקה

סובלים מקנדידה במעיים? נסו פרוביוטיקה ושינוי תזונתי

פטריית הקנדידה חיה לרוב בגוף שלכם בשקט ובשלווה, אבל מספיקים כמה שינויים קטנים כדי שהיא תפרוץ ותהפוך את החיים ללא נעימים בכלל. מהי קנדידה במעיים, איך תדעו אם אתם סובלים ממנה ואיך נלחמים בה?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 6 דקות
קנדידה במעיים

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. פטריית הקנדידה מתפרצת לרוב על רקע היחלשות מערכת החיסון או פגיעה בפלורת החיידקים הידידותיים במעיים, למשל, על רקע שימוש באנטיביוטיקה.
  2. לקנדידה במעיים תסמינים רבים. אם אתם חווים מצוקה מתמשכת במעיים, דוגמת שלשולים, עצירויות, גזים, נפיחות והתכווצויות בבטן, ייתכן שאתם סובלים מקנדידה.
  3. טיפול בקנדידה במעיים הוא טיפול מתמשך, והוא כולל שימוש בפרוביוטיקה מתאימה ושינוי תזונתי.

אם אתם יכולים לסמן “וי” על כמה מתוך הסימפטומים הבאים: תשישות, תשוקה עזה למתוקים, כאבי ראש תכופים, כאבי מפרקים, גזים, נפיחויות, שלשולים, מערכת חיסון חלשה, בעיות זיכרון, בעיות עור, דכדוך או חרדה, דלקות חוזרות בנרתיק ואולי גם ריח רע מהפה – ייתכן שאתם סובלים מקנדידה במעיים. אם תגידו שרשימת הסימפטומים הזו יכולה להתאים להמון בעיות בריאותיות אחרות, נאמר שאתם צודקים לגמרי, אבל זיהוי חלק מהתסמינים בשילוב עם הכרת הסיבות לקנדידה במעיים הם התחלה טובה.

מהי קנדידה במעיים – ומה גורם להתפרצותה?

בגוף שלנו קיימים מינים שונים של קנדידה, הנפוץ שבהם הוא קנדידה אלביקנס. כאשר יש פגיעה במערכת החיסון ובפלורת החיידקים הידידותיים במעיים, הקנדידה מתחילה להתרבות ולהתפשט. כשהקנדידה לא מטופלת והיא ממשיכה לצמוח היא עלולה לחדור אל זרם הדם ולנוע אל אברים אחרים בגוף, דוגמת דרכי השתן, המפרקים, האוזניים, הנרתיק והציפורניים.

החדשות הטובות הן שהחיידקים הטובים במעיים, בשיתוף פעולה עם מערכת החיסון, שומרים בדרך כלל שפטריית הקנדידה, שהיא בעצם פטריית שמר שחיה באופן קבוע בגוף – בפה, במערכת העיכול, על העור ובנרתיק – תישאר ברמות נמוכות. החדשות הפחות טובות הן שכאשר יש פגיעה באיזון החיידקי בגוף או היחלשות של מערכת החיסון, הקנדידה הופכת לבעיה. מה יכול לגרום לכך? עלולים להיות מספר גורמי סיכון המעודדים צמחית הקנדידה, ביניהם שימוש באנטיביוטיקה, שהורסת את האיזון בפלורת החיידקים הפרוביוטיים במעי; שימוש בגלולות למניעת היריון; תזונה עתירת סוכר, פחמימות ואלכוהול, המעודדים את שגשוג פטריית השמרים; סטרס; שימוש בסטרואידים; מחלות דוגמת סוכרת ועוד.

האם יש לכם קנדידה? תסמינים לקנדידה במעיים

כדי לאבחן קנדידה במעיים דרושות, בדרך כלל, בדיקה ייעודית או בדיקת דם ייחודית. אבל קודם, בדקו אם אתם חווים לפחות כמה מן התסמינים הבאים:

  1. מצוקה מתמשכת במעיים יכולה להעיד על קנדידה במעיים. נפיחות מתמשכת, גיהוקים, עצירות או שלשולים, התכווצויות בבטן ותסמונת המעי הרגיש יכולים להיגרם כתוצאה מהיעדר חיידקים ידידותיים במערכת העיכול. כאשר פטריית הקנדידה מתפשטת במעיים, החיידקים הידידותיים נחלשים ולא מצליחים להדוף את הזיהום לבד. אנשים רבים חווים הקלה דרמטית במצוקת מעיים כרונית לאחר טיפול יעיל בזיהום קנדידה.
  2. אחד מתסמיני הקנדידה הוא עייפות כרונית, שהיא עייפות או תשישות קבועה, ללא קשר למספר השעות שאתם ישנים. זהו מצב המאופיין בעייפות שנמשכת לפחות שישה חודשים ולעיתים קרובות מלווה בתסמינים אחרים, כמו כאבי ראש, כאבי מפרקים, קשיים בזיכרון ובריכוז וכאב גרון.
  3. קנדידה עלולה גם להגביר את הסיכון להפרעות במצב הרוח. אנשים הסובלים מקנדידה עלולים לחוות תנודות במצב הרוח, חרדה ועצבנות ואפילו דיכאון.
  4. צורך עז באוכל מתוק, פחמימות ואלכוהול יכול גם הוא להצביע על קנדידה במעיים, ש”דורשת” את המזון שלה כדי להתפתח.
  5. בעיות שונות בעור כמו זיהומים פטרייתיים בציפורניים, אקזמות, פסוריאזיס ופריחות,  יכולות גם הן להיות תסמין של קנדידה במעיים.
  6. נשים הסובלות מקנדידה עלולות לחוות זיהומים חוזרים בנרתיק ובדרכי השתן.
  7. קנדידה בלשון ובחלל הפה גם היא זיהום הנגרם כתוצאה מהתפרצות של פטריית האלביקנס, שמשפיעה גם על ריריות אחרות בגוף, כולל הפה והנרתיק. ללא טיפול, עשויה הקנדידה להתפשט אל חלקים אחרים בגוף, ובהם מערכת העיכול, הריאות והכבד.
  8. תסמינים נוספים להימצאות קנדידה הם גירוד רקטלי או גירוד בנרתיק.

איך מטפלים בקנדידה במעיים?

הטיפול בקנדידה במעיים הוא משולב, כולל פעמים רבות טיפול תרופתי, תזונה ייעודית למצבי המצאות קנדידה ופרוביוטיקה מתאימה במינון מתאים.

הטובים נגד השמרים: פרוביוטיקה וקנדידה במעיים

אבן הפינה לטיפול מוצלח בקנדידה במעיים היא הפרוביוטיקה. לפרוביוטיקה כמה איכויות שמסייעות לצמצם את התפשטות הפטרייה ולחזק את הגוף כדי להתמודד איתה. מחקרים שונים הראו את יעילותם של כמה זני חיידקים ידידותיים מסוג לקטובצילוס וביפידופילוס בהתמודדות עם קנדידה. איך הפרוביוטיקה נלחמת בקנדידה?

  1. הפרוביוטיקה מחזקת את מערכת החיסון. מערכת העיכול, על החיידקים שבתוכה, משחקת תפקיד חשוב מאוד במניעת זיהום ומחלות. מחקר שנערך בשנת 2009 באוניברסיטת פנסילבניה גילה כי כל אותם חיידקים ידידותיים שנמצאים במעיים שומרים על מערכת החיסון במצב פעיל. ברגע שמושבות החיידקים הללו משתנות (כמו שקורה במצב של קנדידה), תפקודה של מערכת החיסון מתחיל לרדת. הפרוביוטיקה מסייעת בחיזוק מערכת החיסון וכך בשיפור ההגנה הטבעית של הגוף נגד הקנדידה. פרוביוטיקה עשויה לעזור במניעת הישנות של פטריית הקנדידה.
  2. הפרוביוטיקה שומרת על חומציות המעיים. רבים מן החיידקים הידידותיים שבפרוביוטיקה מפרישים כמויות קטנות של חומצה לקטית וחומצה אצטית, השומרות על רמת חומציות במעיים המסייעת בעיכול, והיא גם אחת ההגנות הטובות ביותר נגד פתוגנים כמו קנדידה אלביקנס. נטילת אנטיביוטיקה, למשל, יוצרת מצב של סביבה בסיסית מדי, מאחר שהיא הורגת את החיידקים הידידותיים המייצרים את הסביבה החומצית. הפרוביוטיקה, המשיבה את החיידקים הידידותיים למעיים, למעשה מסייעת להחזיר את רמות החומציות הדרושות לריסון התפתחות פטריית הקנדידה. הטיפול הפרוביוטי מסייע לאזן מחדש את המעיים, להוריד את רמת החומציות וכך תורם לשגשוג חיידקים טובים במעי.
  3. הפרוביוטיקה מצמצמת את שטח ההתפשטות של הקנדידה. אחת ממטרות השימוש בפרוביוטיקה במצב של קנדידה במעיים היא למלא את המעיים בחיידקים ידידותיים שמקיפים את פטריית הקנדידה. איך זה מועיל? כאשר האנטיביוטיקה הורגת את החיידקים הטובים, נשאר לפטריית הקנדידה שטח גדול יותר להתפשט אליו. לעומת זאת, נטילת כמות גדולה של חיידקים פרוביוטיים מקטינה את משאבי ההתפשטות של הקנדידה במעיים.

שום, כורכום ושמן קוקוס

לצד הפרוביוטיקה, ישנה רשימה של מזונות ותוספי תזונה שנמצא כי גם הם עוזרים להילחם בזיהום הפטרייתי ולמנוע את חזרתו. קבלו כמה מהם:

  1. שום:  בעל תכונות אנטי פטרייתיות. השום מכיל חומר אנטי פטרייתי הנקרא אליצין, שהוכח שיש לו יכולת ריפוי במצבים של זיהומים חיידקיים.
  2. שמן קוקוס:  מכיל חומצה לאורית בכמות גדולה. זוהי חומצת שומן בעלת תכונות אנטי ויראליות ואנטי פטרייתיות, אשר הוכח כי יש לה יכולת להילחם בזיהומי השמרים.
  3. כורכומין:  מחקרים מראים כי כורכומין יכול להרוג את שמרי הקנדידה, או לפחות להפחית את קצב הצמיחה שלהם.
  4. שמן אורגנו:  יעיל כחומר אנטי פטרייתי, בזכות הקרבקול, החומר הפעיל שבו, הידוע ביכולותיו לקטול פטריות, חיידקים, וירוסים וטפילים.
  5. תה קומבוצ’ה:  עשיר בפוליפנולים וחומצה אצטית, אשר במחקרי מעבדה הוכח כי שניהם יכולים לפגוע בקנדידה.

קנדידה במעיים: לאכול ולא לאכול

הטיפול בקנדידה במעיים נמשך לרוב בין שלושה לשישה חודשים, ושמירה מוקפדת על תזונה מתאימה, כזו שתפגע בשגשוג של פטריית השמרים, חשובה מאוד. התחום הזה עדיין נבדק משום שאין ראיות מדעיות חזקות מספיק התומכות בכך. את התפריט המדויק מומלץ לבנות עם תזונאית, אבל בינתיים קבלו כמה כללי מסגרת:

מה מותר לאכול?

פירות עם מעט סוכר דוגמת לימון ופירות יער בכמות קטנה; ירקות לא עמילניים דוגמת אספרגוס, כרוב, מלפפון, תרד, קישואים ועגבניות; דגנים ללא גלוטן דוגמת שיבולת שועל, דוחן, קינואה וכוסמת; חלבון איכותי דוגמת הודו, ביצים, דגים; שומנים בריאים דוגמת אבוקדו, שמן זית, אגוזים ושקדים; תה צמחים; שימוש בתבלינים יבשים טבעיים.

מה מומלץ להפחית בתפריט?

מוצרים מחלב פרה; מזונות מתועשים; ירקות עמילניים; פירות עטרי סוכר; סוכר וממתיקים מכל סוג וכן אלכוהול ופחמימות “ריקות” מכל סוג הם המזון האהוב ביותר על פטריית הקנדידה. אל תספקו לה אותו.