גודל פונט
לנוחיותך:
הקלקה על מונחים מודגשים תחשוף הסבר נוסף.
פרוביוטיקה

סובלים מבעיות במערכת העיכול? אולי תנסו פרוביוטיקה?

עצירות, שלשול, צרבת, אפטות בפה או תסמונת המעי הרגיז, עלולים להיגרם בגלל שיבוש במאזן החיידקים ה”טובים”. כיצד ניתן להחזיר את האיזון בעזרת שינוי תזונתי ופרוביוטיקה

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. ישנם כ-400 סוגים של חיידקים "טובים" במערכת העיכול האנושית, שחיוניים לתהליכי הפירוק והספיגה של המזון
  2. חוסר איזון באוכלוסיית החיידקים (פלורה) יכול להיגרם מסיבות שונות וביניהן תזונה לקויה, אכילת מזון מתועש, נטילת אנטיביוטיקה ואפילו בגלל מצבי לחץ וסטרס
  3. תזונה נכונה ונטילה של תוספי תזונה ושל פרוביוטיקה עשויות לסייע

תפקוד תקין של מערכת העיכול חשוב וחיוני לבריאות באופן כללי ולאיכות חיים טובה בפרט. ישנם כ-400 סוגים של חיידקים “טובים” במערכת העיכול האנושית. לחיידקים הללו ישנה חשיבות מכרעת בתהליכי הפירוק והספיגה של המזון. חוסר איזון באוכלוסיית החיידקים (פלורה) יכול להיגרם מסיבות שונות וביניהן תזונה לקויה, אכילת מזון מתועש, נטילת אנטיביוטיקה ואפילו בגלל מצבי לחץ וסטרס. החדשות הטובות הן, שבמקרים של תסמינים במערכת העיכול נטילת פרוביוטיקה עשויה לסייע בשיפור התפקוד.

“בעידן המודרני שבו אנו צורכים תזונה מתועשת ודלה בסיבים תזונתיים, נוטלים תרופות וחיים בסטרס, חלה עלייה , שיכולות להתבטא בתופעות כמו אפטות, צרבת, שלשולים, עצירות, תסמונת המעי הרגיז ועוד”, מסבירה סיגל וייס גרוסמן, נטורופתית והרבליסטית קלינית N.D Cl.H.

וייס גרוסמן מונה תסמינים שכיחים בדרכי העיכול וממליצה על תזונה ותוספי תזונה אשר יכולים לסייע:

“פרוביוטיקה היא אוסף של אורגניזמים (יצורים חיים) כגון חיידקים שיכולים לשפר את בריאות מערכת העיכול ואת הבריאות בכלל. חיידקים פרוביוטיים נמצאים בתוספי תזונה ובמזון עצמו. משמעות השם פרו -ביוטיקה היא “למען הגוף”. פרוביוטיקה מתאימה לנטילה בכל גיל באופן קבוע ויכולה לסייע בטיפול בבעיות במערכת העיכול, מחלל הפה ועד פי הטבעת”, מדגישה וייס גרוסמן.

אפטות בפה

כ-60% מהאוכלוסייה הבוגרת עלולים לסבול מפצעים לבנים ומודלקים בחלל הפה, לפחות פעם אחת בחייהם. כ-10% מתושבי מדינת ישראל סובלים מהתופעה באופן כרוני. אפטות יכולות להיגרם בגלל זיהום נגיפי, חסרים תזונתיים כמו ברזל, אבץ או ויטמין 12B, מאלרגיות למזון או מתזונה לקויה. כמו כן, אפטות עלולות להופיע כתוצאה של סטרס, חרדה ועייפות. התופעה גורמת לסבל ולפגיעה באיכות החיים.

אז איך מתמודדים עם אפטות?

“אני ממליצה על שינוי תזונתי תחת פיקוח של תזונאית או נטורופתית ועל הימנעות ממזונות שומניים, חומציים או מתוקים. במקרים בהם מדובר בחסרים תזונתיים, ניתן להשלים אותם באמצעות תוספי תזונה מתאימים. במקביל, אני ממליצה ליטול אכיניצאה ותוסף תזונה פרוביוטי כדי לסייע לתפקוד תקין של מערכת החיסון”.

צרבת

יוצרת תחושה לא נעימה וטעם רע בפה, פוגעת באיכות שינה ובאיכות החיים. וייס גרוסמן: “צרבת נגרמת בגלל עליית חומצת הקיבה לאזור הלוע, בעיקר לאחר אכילת מזון עתיר שומן, מוצרי חלב, ירקות ממשפחת הסולניים (כגון: חציל, פלפל, תפוחי אדמה, עגבניות ועוד), וכן אכילה של מזון מטוגן או מתוק ואכילה או שתייה של מזון המכיל קפאין. סיבות נוספות לצרבת הן בעיות רפואיות שלעתים קשורות זו בזו כגון כיב קיבה, בקע סרעפתי, היחלשות שריר שוער הקיבה וריפלוקס. כמו כן, צרבת יכולה להיגרם לאחר עלייה במשקל ובמהלך ההריון ושכיחה יותר ככל שמתבגרים. כל הסיבות שמניתי יכולות להוביל לשינויים בחומציות הקיבה שעלולים לפגום בתהליך עיכול המזון ובאוכלוסיית החיידקים ה”טובים””.

אז איך מתמודדים עם צרבות?

“אני ממליצה לאכול ארוחות קטנות ומרובות במשך היום, כל 3-4 שעות, ולהימנע משכיבה אחרי האוכל. גם אכילת מזון כגון שקדים לא קלויים או משקאות שקדים, ושתיית מיץ מכרוב לבן טרי (שסוחטים במסחטת ירקות) עשויות לסייע בהפחתת החומציות. מקביל, אני ממליצה ליטול תוסף מגנזיום ותוסף אבץ וכן ותוסף תזונה פרוביוטי”, מסבירה וייס גרוסמן.

תסמונת המעי הרגיז(IBS) עצירות או שלשול כרוני

תופעות אלה עלולות להיגרם מסיבות שונות וביניהן טיפול תרופתי (למשל אנטיביוטיקה או תרופות להורדת לחץ דם) רגישות למזונות שונים, מחלת צליאק, סטרס, וירוסים ועוד.

אז איך מתמודדים?

“אני ממליצה על שינוי תזונתי, כמו גם תהליך של חיזוק וניקוי כבד באופן מבוקר,  תחת פיקוח של תזונאית או נטורופתית. כמו כן, אני ממליצה על תוספי אנזימים לעיכול שמסייעים לפרוק יעיל של המזון, וכן תוסף פרוביוטיקה כדי לשקם את פלורת המעיים ולרפד את המעי הגס וכן את המעי הדק בחיידקים “טובים”. במקרים רבים ניתן להוסיף סיבים תזונתיים לתפריט”.