גודל פונט
פרוביוטיקה

מהי הדרך הטובה ביותר לצרוך פרוביוטיקה?

החלטתם לנסות פרוביוטיקה? מצוין, אנחנו בעד. אבל מהי הדרך הטובה ביותר לעשות זאת, ואיזה תוסף תזונה באמת יעשה את ההבדל וישפר את בריאות מערכת העיכול שלכם?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
מהי הדרך הטובה ביותר לצרוך פרוביוטיקה

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. ההגדרה המדעית של פרוביוטיקה היא תרבית חיידקים חיים, שמועילה ליצירת מיקרוביום עשיר ופלורת מעיים טובה ואיכותית
  2. שימוש בתוסף פרוביוטיקה המכיל חיידקים "טובים" נחשב לדרך הטובה ביותר להעשיר את מערכת העיכול בחיידקים חיוניים
  3. מומלץ לבחור תוסף פרוביוטיקה מתקדם הכולל רק זני חיידקים נחקרים ומתועדים שהתועלת שלהם נבדקה במחקרים ושמיוצרים בטכנולוגיה חדשה ופטנטית לשמירה עליהם במעבר במערכת העיכול

בראשית, היה היוגורט. מדפי המקררים בחנויות המזון התמלאו במוצרים שונים שהכילו חיידקים “טובים” ובהבטחות שאכילתם תשפר את הבריאות שלנו.

מקורו של היוגורט הוא בארצות כמו בולגריה ויוון. יוגורט הוא למעשה הדרך שבה ניצלו מגדלי הבקר והצאן את עודפי החלב, שתססו באמצעות חיידקים “טובים”. החקלאים כמובן לא ידעו כיצד החלב תוסס ומדוע היוגורט נשמר גם ללא קירור, ובכל זאת, ליוגורט נוצרה הילה של מזון בריאות. רק בתחילת המאה ה-20 גילה חוקר ממעבדת לואי פסטר בפריז מהם החיידקים שתוססים בחלב, כינה אותם בשם “לקטובצילוס” וקשר בינם ובין בריאות טובה ואריכות ימים שהיתה אופיינית בקרב עמי הבלקן.

חיידקים ‘טובים’ וחיידקים ‘רעים’ – מצאו את ההבדלים

הגוף שלנו – העור, הנרתיק, מערכת העיכול ועוד – מאוכלס במיליארדי חיידקים ידידותיים, חיידקים “טובים”, המכונים בשם המיקרוביום האנושי. להבדיל מחיידקים פתוגניים שגורמים לזיהום ולחולי, החיידקים ה-“טובים” יכולים למנוע את התרבותם של אלה שגורמים למחלות זיהומיות ולמנוע אותן.

כיום ידוע כי ישנם כ-400 סוגים של חיידקים “טובים” במערכת העיכול האנושית – מושבת החיידקים הזו נקראת פלורת המעיים. אולם ישנם גורמים שונים שעלולים לשנות את הרכב הפלורה ולהפר את איזון החיידקים. הגורם המשמעותי ביותר הוא שימוש בתרופות אנטיביוטיות, שמחסלות את החיידקים הפתוגניים, גורמי המחלות. אך יחד איתם, אנטיביוטיקה פוגעת גם בחיידקים ה”טובים”. כשהיחס מופר – עלולות להתרחש בעיות שונות ושיבוש בתפקודה התקין של מערכת העיכול שיתבטא בשלשול, בנפיחות ובאי נוחות במערכת העיכול.

פגיעה נוספת בחיידקי הפלורה נגרמת בגלל תזונה לקויה, ובעיקר מזון מתועש שדל בסיבים תזונתיים. בגדול, ישנם שני סוגים: סיבים מסיסים במים וסיבים שאינם מסיסים במים. הסיבים המסיסים במים עוברים תסיסה על ידי החיידקים ה”טובים” – למעשה הם מצע הגידול של החיידקים.

מהי פרוביוטיקה וכיצד היא תורמת לבריאות?

פרוביוטיקה, כלומר מוצרי מזון ותוספי תזונה שמכילים חיידקים “טובים” עשויים לחזק את מושבת החיידקים בפרט ואת המיקרוביום בכלל.  יוגורט, כאמור, היה בין הראשונים להיחשב כמזון פרוביוטי. אלא שהיום מתברר, שאכילת יוגורט אינה מספיקה.

פירוש המושג פרוביוטיקה הוא “למען החיים”. ההגדרה המדעית של פרוביוטיקה היא תרבית חיידקים חיים, שמועילה ליצירת מיקרוביום עשיר ופלורת מעיים טובה ואיכותית. מושבת חיידקים עשירה ואיכותית חיונית, כאמור, לבריאות שלנו בזכות היות החיידקים ה”טובים” שומרי הסף המונעים התרבות של חיידקים מזהמים, אבל לא רק. חיידקים פרוביוטיים מסייעים בייצור רכיבים תזונתיים שונים, כגון ויטמינים מקבוצת B, ויטמין K וחומצות שומן חיוניות, הם מסייעים בפירוק של פחמימות, חלבונים, שומנים ולקטוז, תורמים לחילוף החומרים (מטבוליזם) ומשפיעים על מערכת העיכול ועל מערכת החיסון.

בעשור האחרון, בזכות מגוון רחב של מחקרים, התגלו מהן יכולותיו, תפקידיו וחשיבותו של המיקרוביום האנושי, מהם זני החיידקים ה”טובים” המאכלסים את המעיים, ומהם ההבדלים בין הזנים השונים.

בעבר, ההמלצה היתה לאכול מזון שעשיר בחיידקים “טובים”, יוגורט, למשל, שמכיל באופן טבעי זנים מסוימים של חיידקים “טובים”. אלא שכדי להעשיר את התזונה בזנים נוספים של חיידקים פרוביוטיים עדיף ליטול פרוביוטיקה כתוסף תזונה ייעודי.

מדוע כדאי לצרוך פרוביוטיקה ייעודית?

ישנם תוספי פרוביוטיקה המיועדים להפחתה של תסמינים במערכת העיכול, המכילים שילוב של זנים שאופייניים למעיים ומשגשגים במערכת העיכול. תכשירי פרוביוטיקה המכילים חיידקים מזנים שונים מסייעים בהפחתת בעיות אינטימיות של נשים, שכן הם מכילים חיידקים שמשגשגים ומותאמים לתנאים הסביבתיים של הנרתיק. מנגד, קיימים תכשירי פרוביוטיקה המיועדים לילדים ולתינוקות.  תכשירים אלה מכילים זנים ייחודיים שמתאימים לרמת החומציות של מערכת העיכול הצעירה.

תוספי פרוביוטיקה ייעודיים מאפשרים התאמה של זני החיידקים שעשויים להועיל בהפחתת התסמין אותם רוצים למנוע.

כיצד יודעים באיזו פרוביוטיקה להשתמש?

חיידקים הם יצורים מפונקים במיוחד. כדי להתקיים הם זקוקים, בין היתר, לתנאי אור מסוימים ולדרגת חומציות ספציפית. במעיים האנושיים ישנה אוכלוסייה מגוונת של חיידקים, כאשר זנים מסוימים מתקיימים בחלקים שונים של המעיים בהתאם לתנאים הסביבתיים הדרושים להם.

לא רק שהם מפונקים, חיידקים פרוביוטיים הם חיידקים רגישים, כלומר, הם נהרסים בקלות על ידי חום וחומציות. לפיכך יוגורט ומוצרי מזון שמכילים פרוביוטיקה, כמו גם תוספי תזונה, צריכים להיות מאוחסנים כראוי בתנאים הולמים ומתאימים.

חיי המדף של יוגורט ומזונות נוספים המכילים פרוביוטיקה קצרים יחסית לחיי המדף של תוספי התזונה. כיום באמצעות טכנולוגיה חדישה ופטנטים אפשר לוודא שכמות וסוג החיידקים שיש בתוסף היא הדרושה לגוף, ושהם אכן נשמרים ומסייעים לטפל בתסמינים לשמם נלקחה הפרוביוטיקה.

כמו כן, מומלץ לבחור תוסף פרוביוטיקה מתקדם הכולל רק זני חיידקים מזוהים שהתועלת שלהם נבדקה במחקרים.

כמו כן, ישנם כיום תכשירים שמכילים בנוסף על החיידקים ה”טובים” גם סיבים תזונתיים פרה ביוטיים, שהם כאמור המזון של החיידקים ה”טובים”, לכן הם משפרים את פעילותם של החיידקים בפירוק פחמימות, חלבונים, שומנים ולקטוז.

רוצים לדעת עוד על הקשר בין חיידקים “טובים” לסיבים תזונתיים?