גודל פונט
פרוביוטיקה

מאחורי כל ספורטאי מצליח עומדת אוכלוסיית חיידקים משגשגת

חיידקים, קראתם נכון. אומנם בדרך כלל שמם ידוע לשמצה והם מוזכרים בהקשרים פחות נעימים, אבל למעשה חיידקים הם חלק בלתי נפרד מאיתנו. מכיוון שנגזר עלינו לחיות זה לצד אלו, ככל שנלמד להכיר טוב יותר את השותפים שחולקים איתנו את אותו הגוף כך נוכל להיעזר בהם יותר – ותופתעו לגלות כמה יש להם לתרום, גם לאלו העוסקים בספורט!

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. שומרי הסף – מערכת החיסון של ספורטאים צריכה גם היא להתאושש לפעמים, ואוכלוסיית חיידקים ידידותיים משגשגת יכולה לשפר את עמידותה בפני מחוללי מחלות.
  2. נוחות ונוכחות – אחת הסיבות השכיחות להפסקת פעילויות סבולת ממושכות היא אי נוחות במערכת העיכול. נוכחותם של זני חיידקים מסוימים נמצאה כמשפרת תסמינים אלו ומאפשרת להתמיד במאמץ.
  3. החיידק צועד על קיבתו – תזונה בריאה ומאוזנת, המכילה כמות נאותה של סיבים תזונתיים, פחמימות מורכבות ושמנים איכותיים, תסייע לגדילתה ושגשוגה של אוכלוסיית חיידקים ידידותיים במעי.

חיידקים ומערכת החיסון – אי אפשר איתם ואי אפשר בלעדיהם

פעילות גופנית מאומצת היא צרכנית משמעותית של אנרגיה ומשאבים מהגוף האנושי. בגלל הקושי לשמור על תפקוד גבוה של כל המערכות בו זמנית, ישנה ירידה בתפקודה של מערכת החיסון במהלך 72 השעות שלאחר הפעילות הגופנית, כחלק מהוויתורים שמערכות הגוף נאלצות לעשות. אצל רוב העוסקים בספורט מערכת החיסון תחזור לתפקוד, ואפילו טוב יותר, לאחר פרק הזמן הזה, אבל מה קורה בינתיים?

ספורטאים למשל, נמצאים במשטר אימונים קפדני, וכך יוצא שתדירות האימונים הגבוהה מביאה לתפקוד ירוד של מערכת החיסון לפרקי זמן ממושכים. עובדה זו מציבה אותם חשופים  בפני זיהומים חוזרים בדרכי הנשימה העליונות המתבטאים בשיעול, ליחה וכאבי גרון. מחקרים אחרונים מראים כי קיימים זני חיידקים מסוימים, המכונים בשם כולל “פרוביוטיקה“, המסוגלים לתפקד כשומרי הסף ולמעשה להקטין את הסיכון לאותם זיהומים האופייניים לספורטאים, לקצר את משך זמן המחלה ואף לחסוך את השימוש באנטיביוטיקה.

עושים סדר במערכת העיכול

בזמן פעילות גופנית מאומצת תתוגבר זרימת הדם אל השרירים הפועלים, בין היתר על חשבון ירידה בזרימתו אל מערכת העיכול. לעיתים, הדבר עלול לגרום לאיסכמיה – מצב בו נפגעת אספקת החמצן למעי עקב זרימת דם חלשה. יחד איתה, עלולה האיסכמיה לגרום לצרות נוספות, כמו הגדלת חדירותו של המעי ואיתה כאבי בטן, שלשולים, דם בצואה ועוד מגוון סיבות שבגללן ספורטאים נאלצים לעיתים לעצור את הפעילות. אם זה לא מספיק, פעילות הכרוכה בתנודות מרובות וזעזועים (כדורגל, טניס, כדורסל, כדורעף ועוד) תביא למיקרו-טראומות למעי, מגדילה את הסיכון לעלייה של תוכן הקיבה, ובכלל, תיצור את אותו “בלאגן” בבטן שאנחנו עלולים לחוש במהלך פעילות גופנית. אבל אל דאגה, גם כאן ידידינו החיידקים יכולים לסייע. עבודות שנעשו בשנים האחרונות מראות שקיימים סוגי פרוביוטיקה המסוגלים לסייע בהפחתת תסמינים במערכת העיכול בקרב העוסקים בספורט, וכך לסייע להם להתמיד במאמץ.

אוכל, קדימה אוכל

מזון אותו אנו אוכלים משפיע באופן ישיר על חיידקי המעי הפוגשים אותו, ואם נרצה באמת לדאוג לאוכלוסייה איכותית של חיידקים ידידותיים, עלינו להזין אותה במזון איכותי. המצע ממנו ניזונים חיידקים פרוביוטיים נקרא פרה-ביוטיקה ואם נספק להם מזון איכותי, נקבל אוכלוסייה איכותית. אז מה חיידקים טובים אוהבים לאכול? תזונה בריאה, מאוזנת ומגוונת, המורכבת ממגוון רחב של פירות וירקות, קטניות ודגנים מלאים, תסייע לנו לשמור גם בריאותינו ובו בזמן לטפח את אוכלוסיית החיידקים הידידותיים שלנו.

לסיכום, לא כל החיידקים נולדו שווים. חלק גדול מהחיידקים הם פתוגניים פוטנציאליים – כלומר עלולים להיות מחוללי מחלות. לעומתם, קיימים זני חיידקים פרוביוטיים – חיידקים שנוכחותם מיטיבה עם בריאותינו ואף חיונית לה. לאחרונה מתגלים יותר ויותר זנים פרוביוטיים בעלי תפקידים יעודיים שבשימוש נכון יוכלו לסייע לנו הן מבחינה בריאותית והן מבחינה ספורטיבית. הרי לא תתפשרו על נעלי הריצה שלכם, אז אל תתפשרו גם על חיידקי המעי.