גודל פונט
פרוביוטיקה

לשחרר את הפקק: טיפול טבעי ותרופות סבתא לעצירות

סובלים מעצירות? תרופות סבתא וטיפול טבעי בעצירות מוכיחים עצמם שוב ושוב כפתרונות פשוטים, בריאים ובעיקר יעילים. משזיפים מיובשים ועד כריעה בשירותים: סבתא ידעה מה היא אומרת

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
טיפול טבעי בעצירות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. עצירות יכולה להיגרם ממגוון סיבות: תזונה לא נכונה, בעקבות מחלה או בשל מתח נפשי.
  2. טיפול טבעי בעצירות, הכולל שינוי תזונתי, צמחי מרפא, פעילות גופנית ופרוביוטיקה, מסייע לזרז יציאות ולפתרון הבעיה.
  3. תרופות סבתא לעצירות דוגמת לימון ושמן זית, חומץ תפוחים, עיסוי בטני ועוד יכולות לעזור להרפיה ולהקלה על המעיים.

אם אתם חווים ירידה בכמות או בתדירות היציאות שלכם (פחות משלוש פעמים בשבוע) או שהצואה שלכם קשה יותר מהרגיל, נראה שמדובר בעצירות. בעולם המערבי מצב של עצירות נחשב שכיח ביותר, והסיבה העיקרית לו היא אורח החיים שסיגלנו לעצמנו, שכולל תזונה דלת סיבים תזונתיים,  שתייה לא מספקת ומעט מדי פעילות גופנית. בנוסף, קיימים גם מצבים של עצירות הנגרמת בשל מחלה, מתח נפשי או נטילת תרופות.

הבשורה היא שעצירות היא בדרך כלל תסמין לא בעייתי, ולרוב, בעזרת טיפול טבעי בעצירות ותרופות סבתא לעצירות, אפשר להתגבר עליה ולחזור לחיים נורמליים.

טיפול טבעי בעצירות: התשובה טמונה בתזונה

לצד הטיפולים הקונבנציונאליים, הכוללים בין השאר משלשלים ותרופות לעצירות, ישנו מגוון רחב של טיפולים טבעיים, שהבסיס לרובם הוא תזונתי – ובמשפט אחד: “אמור לי מה אתה אוכל ואומר לך למה יש לך עצירות”.

  • סיבים תזונתיים:

המפתח לטיפול טבעי בעצירות דרך תזונה הוא צריכת סיבים תזונתיים, הנחשבים תרופה מצוינת לעצירות. הסיבים מגדילים את נפח הצואה ומרככים אותה, והם נמצאים בירקות ופירות, דגנים מלאים וקטניות אך גם בצורה מרוכזת בתוספי תזונה. סיבים מסיסים יגדילו את נפח הצואה, ירככו אותה וכך יאפשרו יציאה קלה יותר. בנוסף, תרומתם להסדרת היציאות נעשית גם הודות לתכונתם הפרהביוטית, כלומר הם עוברים תסיסתה על ידי חיידקי המעי מה שתורם לשגשוגם של חיידקי מעי פרוביוטיים התורמים להגדלת נפח הצואה והסדרת היציאות. כמה צריך מהם? 25-35 גרם סיבים תזונתיים ביום הם הכמות המומלצת – לעצירות ולבריאות בכלל.

  • פרוביוטיקה:

בעת עצירות נפגעת גם אוכלוסיית החיידקים הטובים במעי. החיידקים הטובים, הפרוביוטיקה, מסייעים להחזיר למערכת העיכול את האיזון החיידקי ולשקם אותה.

לפרוביוטיקה תרומה משמעותית לשיפור והקלה במצבי עצירות. זנים ייעודיים שונים נמצאו במחקרים כמשפרים את זמן מעבר הצואה במעי, אחרים נמצאו במחקרים קליניים כבעלי תרומה לשיפור תכיפות היציאות וגודל הצואה ואף זנים נוספים המשפרים את מרקם הצואה. לפרוביוטיקה תרומה לייצורן של חומצות שומן קצרות שרשרת אשר בין היתר נמצאו כמשפיעות לטובה על תנועתיות המעי.

  • סינביוטיקה:

    תוסף משולב המכיל סיבים תזונתיים ופרוביוטיקה ייתן מענה רחב למצבי עצירות. לא רק שהסיבים והפרוביוטיקה יתרמו בצורה עצמאית, כל אחד בדרכו, לשיפור העצירות אלא גם שהסיבים התזונתיים יתרמו לשגשוגם של זני הפרוביוטיקה מהתוסף במעי וכך נקבל פעילות עוצמתית.

  • שתיית הרבה מים.

    גם המים מרככים את הצואה ומגדילים את נפחה ואת התנועתיות במעי ומאיצים את קצב חילוף החומרים. מומלץ לשתות 12-10 כוסות מים ביום.

  • שזיפים יבשים:

    חלוטים וגם לא – מיטיבים עם פעילות המעי.

  • פשתן:

    גם זרעי פשתן וגם שמן פשתן טובים כתרופה לעצירות – לסיכוך המעי ולהגברת התנועתיות.

  • פרוביוטיקה:

    בעת עצירות נפגעת גם אוכלוסיית החיידקים הטובים במעי. החיידקים הטובים, הפרוביוטיקה, מסייעים להחזיר למערכת העיכול את האיזון החיידקי ולשקם אותה.

  • צמחי מרפא:

    דרך תזונתית נוספת לטיפול טבעי בעצירות היא באמצעות צמחי מרפא שניחנו בתכונות המעודדות וממריצות את פעילות המעי ומנקות רעלים. ג’ינג’ר ורוזמרין מסייעים לניקוי המעי ולהאצת חילוף החומרים; שורש כורכום וגדילן מסייעים להפרשת מיצי מרה, המזרזים יציאות; אלוורה מגרה את המעיים להתכווץ ופועלת כמשלשל (מתאימה לעצירות חזקה); חומעה מקדמת את פעילות המעי הטבעית ומנקה רעלים; זרעי אניס, קימל וכוסברה מסייעים להפגת גזים; וחליטות תה דוגמת מנטה, נענע, שומר, שיבא ומרווה מרגיעות את המעי.

  • פעילות גופנית:

    היא מסייעת להזרמת הדם בכל הגוף וכמובן גם במערכת העיכול, ולמי שסובל מעצירות על רקע מתח נפשי – היא מצוינת לשחרור מתחים והרפיה.

  • נטורופתיה ורפואה סינית:

    הטיפולים ההוליסטיים מחפשים את הסיבה לבעיה, ומתאימים לכל מטופל טיפול טבעי בעצירות, המתאים לו ולבעיה הספציפית שלו.

ומה יש לסבתא להגיד על עצירות? אצלה כבר מזמן הייתם משתחררים… קבלו:

מארון התרופות של סבתא: תרופות סבתא לעצירות

  • שמן זית, מים ולימון:

    תרופת סבתא קלילה לעצירות. מערבבים כשתי כפות שמן זית בתוך חצי כוס מים חמימים ושותים לרוויה עם הקימה בבוקר. ביחד הם מרככים את הצואה ועוזרים ליציאה תקינה.

  • שזיפים מיובשים:

    טובים גם הם כתרופה לעצירות, אך לא מומלץ לצרוך אותם על בסיס קבוע. מה עושים? משרים את השזיפים המיובשים בכוס מים במהלך הלילה, ובבוקר, על קיבה ריקה, שותים את המים ו/או אוכלים את השזיפים. למה הם טובים כתרופה לעצירות? בשזיף מיובש יש משלשל טבעי דבר שתורם לריכוך הצואה שבמעי ומסייע להחלקתה החוצה.

  • חומץ תפוחים:

    כפיות ממנו על בטן ריקה, והסיכוי להשתחרר מהצואה גדל. מה יש בחומץ תפוחים שהופך אותו לתרופת סבתא לעצירות שעוזרת לפעולת המעיים? יש בו, חומצה מאלית ומעט מגנזיום, שמסייעים לתנועות המעיים ולעיכול.

  • בזיליקום:

    גם הצמח הריחני הזה ניחן בסגולות המסייעות לשחרור המעיים. שתיית תה מזרעי בזיליקום מזרזת את פעולת המעיים.

  • עיסוי בטני:

    עיסוי עדין עם כיוון השעון ולחיצות עדינות באזור המעי הגס יכולים לסייע לשחרור גזים ולהנעת פעולת המעי.

  • תנוחת הכריעה:

    אז נכון שקצת בעייתי לכרוע בימינו בשירותים, ולכך מציעה סבתא תוספת עיצובית לחדר האינטימי: שרפרף. תשאלו למה. התשובה טמונה בתנוחה – הנחת הרגליים על השרפרף מסייעת, בדומה לכריעה, לשחרור השרירים המסייעים להחלקת הצואה החוצה

*במקרים של עצירות קשה וממושכת יש לפנות לטיפול רפואי.