גודל פונט
פרוביוטיקה

כדאי לדעת: מתי לוקחים פרוביוטיקה?

אומרים לכם שחשוב לקחת אותה עם אנטיביוטיקה, שהיא טובה לכאבי בטן, לדלקות בנרתיק, לבעיות מעיים, וזו רק רשימה חלקית… למה כדאי לקחת פרוביוטיקה, איך היא פועלת בגוף, למה היא חיונית במצבים בריאותיים שונים ומתי לוקחים פרוביוטיקה?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
מתי לוקחים פרוביוטיקה

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. הפרוביוטיקה הם חיידקים טובים החשובים מאוד לתהליכי פירוק וספיגה של המזון. הם עוזרים ליצירת חומצות שומן קצרות שרשרת וויטמינים, ולצד זה משבשים את פעילותם של מזיקים שונים.
  2. מתי לוקחים פרוביוטיקה? במגוון רחב של מצבים בריאותיים – במקביל לנטילת אנטיביוטיקה, לסיוע לבעיות שונות של מערכת העיכול, לדלקות בנרתיק ובדרכי השתן ולחיזוק מערכת החיסון.
  3. נטילת פרוביוטיקה משיבה את החיידקים הטובים לגוף ואת האיזון החיידקי, שפעמים רבות משתבש בעקבות נטילת אנטיביוטיקה.

זה עתה סיימתם טיפול באנטיביוטיקה, נפטרתם מהבעיה שלשמה התחלתם את הטיפול ואתם מרגישים כבר טוב יותר. מצוין! הבעיה היא שהטיפול האנטיביוטי, זה שהרג את החיידקים המזיקים שחוללו את הזיהום בגופכם, לא חס בדרך על החיידקים הטובים, אלה שאתם ממש זקוקים להם כדי לחזק את הגוף. הוא חיסל את כולם ביחד… אז מה עכשיו, תשאלו. עכשיו, כדי שהיעדרם של החיידקים הטובים לא יביא עליכם צרות חדשות, אתם צריכים פשוט להחזיר אותם לגוף. רוצים לדעת מתי כדאי לקחת פרוביוטיקה? קבלו.

400 זנים של חיידקים טובים

החיידקים הטובים מגיעים אל הגוף שלנו מהמזון ומתוספי תזונה. רובם נמצאים במערכת העיכול שלנו – שם קיימים כ-400 זנים של חיידקים טובים, אשר חשובים מאוד לתהליכי פירוק וספיגה של המזון. חיידקים פרוביוטיים מצויים גם בנרתיק ובריריות חלל הפה, שם הם מסייעים למנוע התפתחות של פטריות, למשל, קנדידה בלשון. החיידקים הללו עוזרים ליצירת חומצות שומן קצרות שרשרת, וכן ויטמינים, דוגמת ויטמין B12 וויטמין K, ולצד זה מונעים התפתחות של חיידקים מזיקים, פטריות, שמרים וכמובן, הם יוצרים עבורם סביבה שאינה ידידותית לשגשוגם, למשל, משנים את רמת החומציות באזור, או מייצרים רכיבים שהורסים אותם. פגיעה בחיידקים הידידותיים שבמעיים, משמעה הפרת האיזון החיידקי שבפלורת המעיים, ומכאן הסיכוי לשיבוש בתפקודים שונים של מערכת העיכול הולך וגדל. גזים, נפיחות בבטן ושלשולים יהיו לא פעם בין התסמינים שאתם עלולים לחוות במצבים כאלה. מחקר קליני התערבותי שבדק את השפעת הפרוביוטיקה על הרכב חיידקי מעי במשתתפים בריאים שנטלו פרוביוטיקה המכילה חיידקי לקטובסילוס וביפידובקטריום, הראה עלייה בכמות החיידקים הטובים ושיפור בפלורת המעי לאחר חודש.

הנה כמה טיפים על איך בוחרים פרוביוטיקה:

מתי לוקחים פרוביוטיקה?

מאחר שבחיידקים טובים עסקינן, לקיחה רציפה יומיומית של פרוביוטיקה יכולה להועיל לגוף שלנו באופן כללי. אך בואו נתמקד במצבים הבריאותיים שבהם לוקחים פרוביוטיקה כדי לתמוך בגוף, לחזק אותו ולעזור לו להתמודד עם מחסור בחיידקים ידידותיים או חולשה של מערכת החיסון.

    1. לוקחים אנטיביוטיקה? תמיכה פרוביוטית חשובה מאוד לגוף שלכם כעת. האנטיביוטיקה הורגת חיידקים מזיקים ואת מחוללי הזיהום, אך היא מחסלת גם כמות גדולה של חיידקים ידידותיים, שהגוף שלכם ממש זקוק להם. התוצאה, לא פעם, תהיה התפתחות של מצבים בריאותיים לא נעימים הנובעים מחסר בחיידקים ידידותיים, למשל, שלשולים, קנדידה בלשון, קנדידה במעיים או פטרייה בנרתיק. מתי לוקחים פרוביוטיקה? מתחילים לקחת את הפרוביוטיקה עם תחילת הנטילה של האנטיביוטיקה, בהפרש של שעתיים, וממשיכים כחודש לאחר סיום הטיפול האנטיביוטי, לשם שיקום פלורת המעי והשבת האיזון החיידקי.
  1. משלשלים? שלשול חריף עלול לפגוע בפלורת המעיים ובאוכלוסיית החיידקים הידידותיים, שממלאים תפקיד חשוב בהגנה על המעיים מפני וירוסים וחיידקים מזיקים. במצב של שלשול חריף, מופרשים החוצה גם החיידקים הידידותיים, והמאזן החיידקי במערכת העיכול נפגע. וכך, בשל המחסור בחיידקים ידידותיים למערכת העיכול קשה להתגבר על הווירוסים או החיידקים המזיקים שזה עתה פלשו אליה, ונוצר מעגל שמשבש את יכולת ההחלמה של המעיים. נטילת פרוביוטיקה משיבה את החיידקים הידידותיים למעיים ומאפשרת למערכת העיכול להילחם בפולשים הזרים.
  2. חולים הרבה לאחרונה? ייתכן שמערכת החיסון שלכם נחלשה. זנים פרוביוטיים רבים הוכחו כחשובים לתפקוד מערכת החיסון ומסייעים במניעת זיהומים שכיחים, כגון הצטננות ושפעת. בסקירה שיטתית ומטה אנליזה הראו החוקרים כי בקרב ילדים ומבוגרים עם זיהומים חריפים בדרכי הנשימה, השימוש בחיידקים פרוביוטיים מזני לקטובצילוס וביפידובקטריום, בהשוואה לפלצבו, היה קשור עם פחות ימי מחלה. מחקר נוסף מצא כי השימוש בפרוביוטיקה, בהשוואה לפלצבו, הפחית את הסיכון ללקות בזיהומי הצטננות נפוצים והפחית באופן משמעותי את הסימפטומים.
  3. בעיות מעיים? ישנן עדויות טובות לכך שסוגים מסוימים של פרוביוטיקה יכולים לסייע בטיפול בתסמונת המעי הרגיש, קוליטיס, ובמצבים של מחלות חיידקיות, דוגמת הליקובקטור וקלוסטרידיום דיפיצילה. כאשר סובלים מאחת המחלות הללו, ישנה ירידה של כמות החיידקים הידידותיים בפלורת המעי, מאחר שהן מפריעות לחיידקים הידידותיים לשגשג במעיים. השבת הפרוביוטיקה למערכת העיכול יכולה לסייע לחיזוק פלורת המעי ולהפחית את תדירות ורמת התופעות שגורמות המחלות הללו. מטה אנליזה שנערכה בקנדה הראתה יעילות לשימוש בפרוביוטיקה במצבים של מחלות שונות במערכת העיכול.
  4. אקנה ודלקות בעור? פרוביוטיקה נמצאה יעילה לטיפול באקנה הן בנטילה דרך הפה והן על ידי מריחתה על העור. החיידקים הפרוביוטיים עוזרים לחיזוק מערכת החיסון ונלחמים בחיידקים המזיקים שגורמים לאקנה. נמצא גם שלפרוביוטיקה יש השפעה חיובית על דלקות בעור ואף שהיא יכולה לסייע בהקלה על תסמיני אטופיק דרמטיטיס.
  5. סובלים מגזים ונפיחויות? פעמים רבות הסיבה להיווצרות גזים ונפיחות בטנית היא שינוי בפלורה במעי הגס, החיידקים הידידותיים, שתפקידם לפרק את המזון. כאשר הפלורה לא מאוזנת ונוצר שינוי במאזן החיידקים הטובים, ייתכנו תופעות כמו גזים ונפיחויות. מה עושים? לוקחים פרוביוטיקה.
  6. הדלקות בדרכי השתן והזיהומים בנרתיק הולכים וחוזרים? פרוביוטיקה נמצאה מסייעת במניעה ובטיפול בבעיות וגינליות. מתי מומלץ לקחת פרוביוטיקה? סקירה שנערכה בפורטוגל בשנת 2013 הראתה כי פרוביוטיקה המכילה חיידקים ממשפחת הלקטובצילוס יכולה להיות יעילה במניעת זיהומים בנרתיק, דלקות בדרכי השתן ופטרייה חיידקית, וכן בטיפול בבעיות אלה. מחקר אחר, שבדק את השפעת כמוסות פרוביוטיקה וגינליות על פטרייה או דלקת חיידקית בנרתיק, מצא כי הן סייעו להגביר את חומציות הנרתיק, להפחית את הסימפטומים וסייעו לטיפול התרופתי, ככל הנראה על ידי שפעול המערכת החיסונית, השמדת החייקים המזיקים ואיזון הסביבה החיידקית בנרתיק.