גודל פונט
אלספה - אומגה 3

יש דברים שדווקא כדאי לקחת ללב: אומגה 3

“חומצות שומן מסוג אומגה 3 מועילות ללב, לאנשים בריאים, לאנשים המצויים בסיכון גבוה לחלות במחלות לב וכלי דם ולאנשים שכבר חולים במחלות אלו”, כך לפי איגוד הלב האמריקאי. אומגה 3 משפיעה במספר מנגנונים בהגנה על בריאות הלב וכלי הדם. טרשת עורקים היא הגורם העיקרי למוות ולתחלואה מוקדמת בעולם המערבי, זוהי “מחלה שקטה”, שכן היא אינה מורגשת עד אשר נוצרת חסימה חלקית או מלאה בעורקים. אומגה 3 הקיימת בדגים ובתוספי תזונה, קשורה להפחתת הסיכון לחלות במחלות לב.

זמן קריאה: 4 דקות
יש דברים שדווקא כדאי לקחת ללב: חומצות שומן אומגה 3 – אלטמן

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. אומגה 3 תורמת להפחתת התגובה הדלקתית המעורבת בתהליך טרשת עורקים, המהווה את אחד מגורמי הסיכון העיקריים לתחלואה ולתמותה בעולם המערבי.
  2. אומגה 3 תורמת לאיזון רמות השומנים בדם, להפחתת רמות הטריגליצרידים ושיפור היחס בין כולסטרול LDL ו-HDL.
  3. אומגה 3 מפחיתה קרישיות יתר. היווצרות קרישי דם היא אחת הסיבות המובילות להתקפי לב בקרב אנשים הסובלים מטרשת עורקים.

טרשת עורקים – המחלה השקטה

טרשת עורקים מהווה את אחד מגורמי הסיכון העיקריים לתחלואה ולתמותה בעולם המערבי, היא מתפתחת בצורה הדרגתית בכלי הדם, גורמת להיצרות והתקשות העורקים ועם הזמן לחסימה ולפגיעה באספקת הדם. המחלה מתפשטת באופן איטי ושקט במשך שנים רבות ונמשכת כל עוד לא מטפלים בה.

היא מכונה “המחלה השקטה” מכיוון שבמקרים רבים היא אינה מורגשת ואינה מלווה בתסמינים מקדימים, עד אשר נוצרת חסימה בעורק המוביל דם לאיבר מסוים.

לדוגמה – אוטם שריר הלב, המכונה גם “התקף לב”, מתרחש כאשר אספקת הדם ללב נפגעת. מצב זה קורה כתוצאה מחסימה בעורקים הכליליים – המובילים דם לשריר הלב.

דוגמה נוספת היא שבץ מוחי (איסכמי), אשר נגרם כאשר יש חסימה בעורקי התרדמה – המובילים דם למוח.

דלקת – אחד המנגנונים העיקריים בהתפתחות של טרשת עורקים

דלקת היא בעצם תגובה של מערכת החיסון לשקיעה של כולסטרול LDL – שהתחמצן ושקע בדופן העורקים. כולסטרול LDL שוקע רק כאשר הוא מתחמצן. הדלקת, כאשר הופכת לכרונית, גורמת לייצור מוגבר של רדיקלים חופשיים, מה שמגביר אף יותר את חמצון הכולסטרול ושקיעתו וקשורה עם התפתחות הפלאק הטרשתי.

אומגה 3 – מפחיתה דלקת וקרישיות יתר

אומגה 3 תורמת להפחתת דלקת בגוף, היא תורמת לייצור חומרים בעלי השפעה אנטי דלקתית ומפחיתה קרישיות יתר. לעומתה, אומגה 6 מעודדת יצור חומרים פרו דלקתיים, כלומר מעודדת דלקת ומגבירה קרישיות.

אומגה 3 ואומגה 6 הן חומצות שומן חיוניות, הגוף שלנו לא יודע לייצר אותן ועל כן אנו תלויים בתזונה על מנת לקבל אותן, כאשר הדבר החשוב ביותר הוא היחס ביניהן.

היחס הרצוי הוא 1:4 לטובת אומגה 6, מה שקורה בפועל במדינות המערב ובפרט בישראל – היחס עומד על 1:20 לטובת אומגה 6, מה שמפר את האיזון התקין ומעודד דלקת.

יחס גדול מדי לטובת אומגה 6 אף מגדיל את המחסור באומגה 3 כתוצאה מ”עיכוב תחרותי” ביניהן במטבוליזם ובפעולות אנזימתיות.

אומגה 3 – תורמת לאיזון רמות השומנים בדם

רמה גבוהה של שומנים בדם, קשורה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם. אומגה 3 תורמת לאיזון רמות השומנים בדם. השפעתה ניכרת בעיקר על הפחתת רמות הטריגליצרידים. ערכים גבוהים מהנורמה קשורים עם התפתחות מחלות לב וכלי דם במנגנון שאינו ידוע באופן מלא. נהוג להתייחס לערכי טריגליצרידים גבוהים כ”סמן”, במיוחד כאשר התמונה המתקבלת בבדיקת הדם מראה גם רמות נמוכות של HDL (“הכולסטרול הטוב“) ורמות גבוהות של LDL (“הכולסטרול הרע”).

אומגה 3 תורמת להעלאת רמת ה-HDL ובכך משפרת את היחס. ככל שרמת ה-HDL גבוהה יותר והיחס בינו לבין ה-LDL נמוך יותר- כך יורד הסיכון להתקפי לב, שכן תפקידו של HDL הוא לפנות עודפי כולסטרול מהדם חזרה אל הכבד.

יותר אומגה 3 – פחות התקפי לב

נראה כי לאומגה 3 חשיבות רבה לבריאות הלב וכלי הדם, זאת בעקבות שורה של מחקרים קליניים ואפידמיולוגיים. תרומתה מתבטאת בשלושה מנגנונים עיקריים הכוללים – הפחתת דלקת, הפחתת קרישיות יתר ואיזון רמות השומנים בדם. כהמלצה כללית, על מנת לשפר את היחס בין חומצות השומן, רצוי לצרוך יותר אומגה 3 בתזונה. איגוד הלב האמריקאי ממליץ על צריכה של 2 מנות דגים בשבוע. לפי המלצות התזונה הים-תיכונית, ההמלצה היא לצרוך 2-3 מנות דג לשבוע. מי שלא אוכל דגים, יכול להשלים על ידי נטילת תוספי תזונה המכילים את חומצות השומן הפעילות בגוף EPA ו-DHA.

אומגה 3 ממקור צמחי – על מנת שהגוף שלנו יוכל להשתמש בה, צריכה לעבור המרה מ-ALA לחומצות השומן הפעילות – EPA ו-DHA. ההמרה נעשית באופן חלקי ובאחוזים נמוכים בלבד ותלויה גם בנוכחות אומגה 6, שאת צריכתה בתזונה רצוי להפחית כדי לשפר את היחס ביניהן.

 

גפן בן צור – נטורופתית N.D