גודל פונט
מפרקים, תנועה וספורט

דרך הגב – מניעה והתמודדות עם גב תפוס

זוכרים שפעם היינו צריכים לצאת למשא חיפושים במספר חנויות כדי למצוא זוג נעליים? שפעם היינו צריכים לסחוב לבד את הקניות מהסופר? שפעם היינו צריכים ללכת לספרייה בשביל לקרוא ספר? את מספר הצעדים הרב החליפו היום מספר קליקים פשוטים שהופכים אותנו לעצלנים יותר ופעילים פחות. בהתאמה, שכיחותן של תלונות על כאבי גב וגב תפוס עולה גם היא בשנים האחרונות עד לכדי עשרות אחוזים מהאוכלוסייה המדווחים על גב תפוס וגב תחתון תפוס. אז מה הקשר בין השניים?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
כאבי גב עליון

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. תנועה כמניעה - חיזוק השרירים ומתיחות על בסיס קבוע יכולים להפחית את הסיכון לגב תפוס ועל כן מומלצים כמניעה.
  2. נוטים לסבול מגב תפוס? הימנעו מתנועות פתאומיות וממשיכתם או הרמתם של משאות כבדים.
  3. גב תפוס, מה עושים? חימום המקום, עיסויו, ושימוש בתכשירים ייעודיים יכול להקל על הכאב ולסייע לחזרה מהירה לשגרה ולפעילות.

“גב תפוס” אינו מונח רפואי, ובשפת היום-יום לרוב הוא מציין כאבי כאבי גב תחתון באופן כללי, המלווים בהגבלת יכולת התנועה וכשנמשכים לאורך זמן עלולים אף להביא לירידה באיכות החיים. כאבי גב, גב תפוס עליון וגב תפוס תחתון עלולים להתרחש בעקבות מספר מצבים, אשר ניתן לחלקם לשתי קבוצות מרכזיות:

  1. פגיעה אקוטית – כאב המתעורר בעקבות פגיעה חדה כתוצאה מחבלה, כמו מכה, נפילה או תאונה או כתוצאה מהרמת משא כבד, משיכה חזקה או אפילו תנועה פתאומית בעוצמה או בטווח תנועה שאיננו רגילים אליהם.
  2. שימוש יתר – תנועות החוזרות על עצמן בתדירות גבוהה, או עומס המופעל לאורך זמן על שריר הגב בשל עמידה ישיבה או שינה קבועה בתנוחות היוצרות לחץ.אומנם כאבי גב תחתון תפוס נפוצים יותר מכאבי גב עליון תפוס, אך דווקא כאבים בגב העליון עלולים לעיתים להצביע על בעיה חמורה יותר הנדרשת לבירור רפואי.

גב תחתון תפוס – מה הגורמים?

בשל התנועתיות הרבה שהוא מאפשר, מנעד התנועות הרב מגביר את הסיכון לכיוווץ חזק בשרירי הגב התחתון, אשר עלולים להתבטא בכאבי גב תחתון.

ואכן, הסיבה המובילה לכאבי גב תחתון תפוס היא פגיעה כתוצאה מעומס לא אופייני כמו הרמה או משיכה של משא כבד אשר עלול להוביל למתיחת שריר, עוויתות שריר או מתיחה ברצועה. בנוסף, גם תנועה או יציבה לא נכונות, הן בישיבה והן בעמידה, עלולות להוביל במרוצת הזמן לנזק מצטבר לשרירי הגב.

גב עליון תפוס – מה הגורמים?

בשונה משרירי הגב התחתון המשתתפים בערב רב של תנועות, שרירי הגב העליון מסייעים בעיקר ליציבה ולעיגון כלוב הצלעות, כך שאיזור זה חשוף פחות לפגיעות ולרוב כאב שכזה יהיה כתוצאה ממתיחת שריר או רצועה. רוב הגורמים לגב עליון תפוס הן כתוצאה מאורח חיים בעייתי הכולל עיסוק מוגזם בפעילות גופנית או אורח חיים יושבני בצורה קיצונית. בשל המצאותו הפיזית של הגב העליון מאחורי איברים פנימיים, כאב מתמשך, ובעיקר באיזור השכמות, עלול להיות כתוצאה מהקרנת כאב מאיזור הלב או הריאות ומצריך בירור רפואי.

איך מתמודדים עם גב תפוס?

הדרך הנכונה ביותר להתמודד עם גב תפוס היא בראש ובראשונה למנוע אותו. על אף שקשה להקטין את הסיכון לפגיעה אקוטית, מומלץ לאנשים בעלי נטייה לסבול מגב תפוס להימנע מהרמתם או משיכתם של משאות כבדים או מתנועות חדות ופתאומיות. לעומת זאת, ניתן להקטין את הסיכון לפגיעות הנובעות משימוש יתר על ידי שמירה על אורח חיים פעיל, משקל תקין, ישיבה ויציבה נכונה והימנעות מפעילות גופנית עצימה מוגזמת. בנוסף ניתן להיעזר בתזונה ובתוספי תזונה העשויים לסייע בהפחתת מתווכי הדלקת כמו תוסף אומגה 3 ותוסף כורכומין.

איך לשחרר גב תפוס?

טיפול ביתי בגב תפוס כולל חימום ועיסוי המקום, וחזרה הדרגתית לתנועה. בנוסף, ניתן לשלב מריחת משחות וכדורים משככי כאבים נוגדי דלקת שאינם סטרואידים, כדוגמת איבופרופן, הנמכרים ללא מרשם. יש לזכור שהשימוש ברוב התכשירים האלו הוא מוגבל בזמן ובמידה ולא חלה הטבה יש לפנות לטיפול רפואי.