גודל פונט
מפרקים, תנועה וספורט

דלקת בכתף: טיפול, גורמים ותסמינים

אם כל תנועה של היד מקפיצה אתכם בכאב חד, הכאבים בכתף לא מרפים גם במנוחה וטווח התנועה של היד שלכם כבר ממש מוגבל, בהחלט מסתמן שמדובר בדלקת בכתף. טיפול מתאים, מנוחה בשילוב המשחה הנכונה יכולים לעזור

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
דלקת בכתף

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. כתף חמה למגע, נוקשה, אדומה וכואבת, כאב חד המלווה את הזזת היד או הרמתה, "קליקים", חולשה ביד והקרנת הכאב לאזורים נוספים ביד הם תסמינים של דלקת בכתף.
  2. הסיבות העיקריות לדלקת בכתף הן עומס רב מדי על הכתף, למשל בפעילות גופנית, תנועות חוזרות ונשנות של הכתף ושחיקת סחוס.
  3. במצב של דלקת בכתף, טיפול יינתן בהתאם לאבחון המצב ולחומרתו. מנוחה, הרגעת המקום ומשחות טבעיות יסייעו להחלמה.

מגירוד הגב ועד זריקת דיסקוס – אנו משתמשים בכתפיים שלנו למגוון רחב של תנועות ומטילים עליהן לא מעט עומס, כן, גם עומס רגשי… הן סוחבות משאות ומשתתפות בכל תנועות הידיים שלנו. משום שהכתפיים רגישות לפגיעות לא פלא שפציעות כתף ודלקת בכתף הן מנת חלקם של רבים: פציעות ספורט אצל ספורטאים, אנשים העובדים בעבודה פיזית המערבת את הכתף, אנשים היושבים מול מחשב שעות רבות ומבוגרים הסובלים מתהליכים ניווניים של מפרק הכתף.

הכתף מורכבת משלושה מפרקים, עצמות, שרירים וגידים, שבנויים כדי לאפשר לנו גמישות וטווח תנועה רחב. אולם לעומס התנועתיות הזה יש גם מחיר, ולא פעם אנו משלמים על כך בפגיעה בכתף.

אם הכתף חמה למגע, נוקשה, אדומה, נפוחה או כואבת, מדובר בתסמינים של דלקת בכתף. בנוסף אליהם ייתכנו עוד תסמינים – שהם תוצאה של הפגיעה הספציפית – דוגמת כאב חד בהזזת היד או בהרמתה, “קליקים”, חולשה ביד, הגבלת טווח התנועה, הקרנת הכאב לזרוע ולאמה, החמרה של הכאב דווקא במנוחה (למשל בדלקת בבורסה) ולעיתים נוקשות בשרירים הסמוכים למקום הדלקת.

דלקת בכתף – סיבות שונות לה

לדלקת בכתף סיבות שונות ובהתאם טיפולים שונים, לאבחון הסיבה וקבלת טיפול מתאים יש לפנות לאבחון רפואי. סיכמנו בשבילכם את המצבים שעלולים לגרום לדלקת בכתף:

1. שימוש מופרז בכתף, עומס יתר, תנועות חוזרות של הכתף ולחץ לאורך זמן על האזור עלולים להוביל לדלקת באמתחת הכתף (בורסיטיס) ובגידים. הבורסות הן שקיות מלאות נוזלים שמטרתן למנוע חיכוך בין השרירים, העצמות והגידים. כאשר מתפתחת דלקת בבורסה היא מתנפחת ויש כאב במקום. דלקות בגידי הכתף, לעיתים יתפתחו במקביל לבורסיטיס. גם אימוני ספורט אינטנסיביים הכוללים תנועות של הרמת הידיים מעל הראש יכולים לגרום לדלקת בגיד. פגיעה כרונית בגיד, למשל כתוצאה מתהליך ניווני, יכולה לגרום גם היא לדלקת בגיד.

2. דלקת מפרקים ניוונית (אוסטאוארטריטיס), הגורמת לשחיקת הסחוס במפרקים שונים בגוף, לא פוסחת גם על הכתף. הסחוס בין עצמות הכתף נשחק ובין העצמות נוצר חיכוך, הגורם לכאב ולנוקשות באזור. דלקת מפרקים ניוונית אופיינית לאנשים בגיל העמידה, אולם היא יכולה לתקוף גם צעירים על רקע פציעה בכתף.

3. טראומה מקומית, תנועות הרמה חוזרות ונשנות או תהליך ניווני של מפרק הכתף יכולים לגרום גם לתסמונת הצביטה, הגורמת לכאב והגבלת תנועה.

4. כתף קפואה היא פגיעה נוספת בכתף שעלולה להוביל למצב של דלקת, גם כאן התסמינים יהיו הגבלות בתנועה וכאבים.

דלקת בכתף: טיפול שמתחיל במניעה

ככל שמפרק הכתף גמיש וחזק יותר, כך יורד הסיכוי לסבול מפציעות ומדלקות. טיפול מניעתי בדלקת בכתף חשוב ומשמעותי למניעת פציעות ודלקות חוזרות. אם אתם מתאמנים הקפידו על חימום לפני ביצוע פעילות גופנית, על שחרור אחרי הפעילות, ועל הדרגתיות בעצימות הפעילות. אם אתם נוטים לסבול מפציעות כתוצאה מחזרתיות על תנועות מסוימות, השתדלו לעשות הפסקות גדולות יותר ביניהן. בכל זאת הופיעה דלקת בכתף? הנה כמה טיפולים אפשריים:

  1. מנוחה והימנעות מתנועות שגרמו לפגיעה בכתף חשובות למניעת החמרה. אם מיד לאחר הפציעה המקום נפוח ואדמומי אפשר להניח עליו קרח להרגעה במקביל למנוחה.
  2. הזרקת סטרואידים למפרק ותרופות אנטי דלקתיות בהמלצת רופא בהתאם לאבחון חומרת הדלקת.
  3. צריכת תוספי תזונה נוגדי דלקת הכוללים רכיבים דוגמת כורכום ואומגה 3 שהוכחו כאנטי דלקתיים. בנוסף מעבר לתזונה נוגדת דלקת המשלבת את הרכיבים הללו ויחד איתם ירקות דוגמת כרובית וברוקולי, אגוזים וזרעי פשתן תוך הימנעות מצריכת שומנים רווים מומלצת להפחתת הדלקתיות. כל אלה יחד יחזקו את הגוף ויסייעו לו להילחם בדלקת.
  4. שימוש במשחות וקרמים טבעיים למריחה מקומית להקלה על הכאב ולהחזרת הגמישות למפרק. ישנן משחות טבעיות שמעבר להשפעתן על הפחתת הכאב פועלות גם על שיקום ממברנת התא והחזרת כושר התנועה.
  5. טיפול פיזיותרפי יכול לסייע מאוד לכתף הפגועה ולחזרה הדרגתית לפעילות תוך חיזוק השרירים באזור והגמשתם.