גודל פונט
מפרקים, תנועה וספורט

דורכים ובוכים? ככה תטפלו בכאבים בעקב הרגל

רצים ורצים אבל העקב כואב? מתברר שכאבים בעקב הרגל הם תופעה שכיחה שלא פעם מגבילה את הפעילות. מה עושים? מזהים את הבעיה, מתאימים את הטיפול ומורחים סטילאר, משחה טבעית נגד כאבים

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 5 דקות
כאבים בעקב הרגל

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. אנשים שעוסקים בפעילות ספורטיבית מרובה (ריצה, הליכה ממושכת, קפיצה, ריקוד) וכאלה שעומדים על הרגליים זמן רב מועדים יותר לסבול מכאבים בעקב הרגל.
  2. דלקת בגיד אכילס, דורבן, דלקת במפרק, שברי הליכה ותסמונת העצב הפרפרי הם מהגורמים לכאבים בעקב הרגל.
  3. מנוחה, קרח, מדרסים מתאימים, טיפול קונבנציונאלי בהמלצת מומחה, תוספי תזונה שמסייעים לדלקת וגם משחה טבעית שמקלה על כאבים ומחזירה את כושר התנועה, יכולים לסייע לכאבים בעקב.

דרכתם, דרכתם ודרכתם ועכשיו העקב שלכם מסרב להמשיך? נראה שהגיע הזמן לעצור, לאתר את הבעיה ולטפל בכאבים בעקב הרגל. כאבים בעקב אופייניים למי שהולך, רץ, עומד וקופץ בתדירות גבוהה למשך זמן ממושך, בייחוד על משטחים קשים, למשל, רצים מקצועיים, שחקני כדורסל ורקדניות בלט. בנוסף, אנשים שבאופן רצוף נועלים נעליים לא נכונות ומתאימות לפעילות שהם מבצעים, מועדים גם הם לכאבים בעקב הרגל.

פציעה, פגיעה בעקב, דלקת, בגיד אכילס למשל, ותהליכי שחיקה מוגברים הם הגורמים המרכזיים לכאבי עקב. בדרך כלל הכאבים נובעים מבעיה מתמשכת ולא רק תנועה לא טובה, סיבוב של הרגל או נפילה ארעית חד פעמית. כף הרגל כוללת רצועות, מפרקים, שרירים ועצבים, שמחוברים ביניהם במבנים אנטומיים סבוכים וחשוב לזהות את הבעיה שגורמת לכאב בעקב ואת המקור לה, ולטפל.

כאבים בעקב: מהן הסיבות?

דורבן (מחלת החיתולית כפית)
הסיבה השכיחה ביותר לכאבים בעקב הרגל. מדובר בדלקת שנגרמת בחלק התחתון של העקב ברצועה רחבה וארוכה שנקראת חיתולית כפית, שמחברת בין העקב לכריות האצבעות. הרצועה מסייעת בבלימת זעזועים, אך כאשר קיים עומס חוזר ונשנה, בעקבות הליכה או ריצה, עלולה להיווצר דלקת באזור חיבור הרצועה לעקב.

הסימפטום העיקרי של דורבן הוא כאבים באזור העקב, בייחוד לאחר קימה משינה או ממנוחה. הכאב החמור ביותר מופיע בדרך כלל כשצועדים את הצעדים הראשונים בבוקר או כאשר קמים מן המיטה. לעיתים הכאב נחלש אחרי פעילות של מספר דקות אך הוא עלול לתקוף שוב, בגלים, לאורך היום.

איך אפשר לטפל?
מנוחה לרגל היא הדבר החשוב ביותר. הפחיתו את הפעילות הגופנית והימנעו מהליכה ברגליים יחפות. הניחו על העקב שקית קרח לכ-20 דקות כמה פעמים ביום, והוסיפו עיסוי מקומי. בצעו מתיחות מתאימות, השתמשו בנעליים נוחות ורכות ומדרסים מסיליקון להפחתת הכאב בעקב. שתו חליטה של זרעי אלפלפלא, שעשירה במינרלים כגון מגנזיום, ויטמין ,C ויטמין  Aוסידן, ומקלה על הדלקת, מרחו כפית של שמן קוקוס על האזור ועטפו אותו בניילון נצמד למשך כמה שעות. במקרים קשים יופנו הסובלים לטיפול בגלי הלם או ניתוח, בהתאם להחלטת הגורם המטפל.

דלקת בגיד אכילס – דלקות בגידים, ובעיקר דלקת בגיד אכילס, הן סיבה שכיחה לכאבים בעקב הרגל. גיד אכילס הוא הגיד הגדול בגופנו שמחבר בין שרירי הסובך של השוק לעצם העקב. על אזור זה מופעלים עומסים עצומים ולכן הוא נוטה להיפצע, בעיקר כשמדובר בספורטאים ואתלטים שמעמיסים על האזור פעילות אינטנסיבית חוזרת ונשנית. התסמינים לדלקת יהיו כאב מעל העקב או בחלק האחורי של השוק, שיופיעו בעיקר לאחר פעילות מאומצת או בתחילת הפעילות היומית. במקרים חמורים ייתכן קרע בגיד.

איך אפשר לטפל?

הגיע הזמן לתת לרגל מנוחה. שכבו והרימו את הרגל על כרית. הניחו רטיות של קרח וחבשו את האזור עם תחבושת אלסטית למנוע התנפחות. בצעו סוגי מתיחות שונים וחזקו את הגיד על ידי הרמת העקב על מדרגה או משטח לא יציב אחר. דאגו לעיסוי לשרירים של השוק והגיד כדי להזרים דם לאזור הפגוע, דבר שיפחית את הכאב בעקב ויזרז את ההחלמה. השתמשו במדרסים להפחתת העומס על העקב. אם הכאב אינו משתפר יש לגשת לאורתופד או לפיזיותרפיסט לשלילת מצב של קרע בגיד אכילס ולקבלת המלצות לטיפול נכון.

שברי מאמץ –
שברים שנוצרים כתוצאה מעומס על העצמות בשל מאמץ יתר. שברי מאמץ נוצרים בעיקר אצל העוסקים בספורט שמגבירים את הפעילות ללא תכנון נכון של האימונים שלהם. גם העקב, כחלק מעצמות כף הרגל, מועד להיפגע בשל עומס. התסמינים של שברי מאמץ הם נפיחות וכאב בגלל דלקת שנוצרת באזור העצם.

איך אפשר לטפל?
מומלץ לגשת לבדיקה אצל איש מקצוע כדי לאבחן את סיבת הכאב. ייתכן שהוא יבצע בדיקת הדמיה כדי לוודא שאלו אכן שברי מאמץ. מנוחה למקום היא הכרחית. כדי להוריד עומס מהעקב ייתכן שתצטרכו להשתמש בקביים או סד בזמן ההליכה עד להקלה. גם טיפולי פיזיותרפיה לחיזוק השרירים ושיפור היציבה יכולים לסייע.

תסמונת העצב הפריפרי – חשים דקירות, כאב עמום ומעין שריפה באזור כף הרגל? ייתכן שהעצב הטיביאלי האחורי נכלא בתעלה הטרסלית וזוהי למעשה התסמונת, שהלוקים בה יכולים לסבול מכאב שעלול להגיע עד קצות האצבעות בחלק התחתון של כף הרגל. מי שנוטה לסבול ממנה בעיקר הם אנשים שכף הרגל שלהם שטוחה, תופעה הנקראת פלטפוס. בעלי רגליים שטוחות נוטים לסבול גם מכאבים בעקב בשל דלקת במפרק.

איך אפשר לטפל?
נוחו והניחו קרח על העקב, ובצעו מתיחות נכונות של העצב שכלוא בתעלה. השתמשו במדרסים ביומכאניים ונעליים מתאימות כדי לשנות את מנח הרגל ולאפשר מנוחה לעקב עם תמיכה מתאימה. בצעו תרגילים המיועדים לחיזוק השרירים בכף הרגל ובקרסול.

כמה מילים על טיפול בכאבים בעקב הרגל:

בכל מצב של כאב בעקב הרגל חשוב לטפל בכאב ולא להתעלם ממנו, כדי למנוע החמרה של המצב. מומלץ לפנות לאיש מקצוע בתחום לקבלת האבחון המקצועי המדויק לצורך הטיפול הנכון בבעיה. מנוחה נכונה, מתיחות, חבישה, שימוש במדרסים (ישנם כאלה המותאמים במיוחד לסוגי ספורט שונים) וקירור המקום באמצעות רטיות של קרח שאותן מניחים על המקום הפגוע, יפחיתו את הכאבים בעקב.
במקרה של דלקות מומלץ לצרוך צמחי מרפא כמו כורכום, שוש קירח ולבונה ולהקפיד על מזון שעשיר במינרלים, ויטמינים ונוגדי חמצון. מומלץ להימנע ממזון שכולל מוצרי חלב, סוכר, שומנים רוויים ועוד. ייתכן שרופא קונבנציונלי יעניק טיפול תרופתי, אך יש לשים לב שהוא מוגבל בזמן. טיפול טבעי חיצוני יכלול שימוש בקרמים ומשחות שמפחיתים את הכאב ומחזירים את כושר התנועה לאזור הפגוע, כדוגמת סטילאר, שמשקמת את הממברנה של התא.