גודל פונט
צמחים

גדילן מצוי: כל מה שצריך לדעת על הקוץ שמועיל לבריאות

גדילן מצוי הוא קוץ בעל פריחה סגולה שנמצא בשולי הדרך. אתם מכירים אותו, רק שלא בטוח שאתם יודעים מהן הסגולות המיוחדות שלו, וכיצד הוא משפיע על הבריאות באופן כללי ועל הכבד בפרט

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
גדילן מצוי

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. גדילן מצוי הוא אחד מצמחי המרפא העתיקים והנחקרים ביותר בעולם, בזכות שני חומרים פעילים ממשפחת הפלבונואידים בשם סילימרין (Silymarin) וסיליבין (Silybum) שהצמח מכיל
  2. במחקרים מודרניים נמצא כי סילמרין מסייע בהפחתת מצבים ומחלות במחלות כבד מסוימות
  3. חשוב לזכור: לפני שמשתמשים בתוסף תזונה שמכיל מיצוי של גדילן מצוי כדאי להתייעץ עם הרופא המטפל

צמחי מרפא רבים נמצאים בשימוש של מרפאים לאורך ההיסטוריה. אלה צמחים ממשפחות שונות שנחשבים בעלי ערך מרפא או מועיל. בעשורים האחרונים רבים מהם נחקרו במחקרים מודרניים, החומרים הפעילים שבהם הוכחו מבחינה מדעית כמשפיעים ויעילים לטיפול במצבים שונים. גדילן מצוי הוא אחד מהם.

מהו גדילן מצוי וכיצד הוא משפיע?

גדילן המצוי (Milk Thistle) הוא קוץ חד שנתי נפוץ שצומח בישראל. ניתן למצוא ולראות אותו בשדות פתוחים ובצד הכביש. לגדילן מצוי יש תפרחת סגולה בהירה, שמוקפת בקוצים חדים וירוקים והוא מתנשא לגובה של כ-150 ס”מ.

גדילן מצוי הוא אחד מצמחי המרפא העתיקים והנחקרים ביותר בעולם, בזכות שני חומרים פעילים ממשפחת הפלבונואידים בשם סילימרין  (Silymarin)  וסיליבין (Silybum) שהצמח מכיל. פלאבונואידים הם פיטוכימיקלים, כלומר חומרים פעילים שנמצאים בצמחים, כמו גדילן מצוי, וכן בפירות ובירקות, כמו תפוחי עץ, בצל ושום.

סילימרין וסיליבין הם למעשה נוגדי חמצון ומעכבי דלקת. לאורך מאות ואלפי שנים מרפאים השתמשו בגדילן מצוי לטיפול במחלות כבד, בהכשות נחשים וכנגד הרעלה שנגרמת מאכילת פטרייה הזייה בשם אנימטה מוסכריה (Amanita phalloides).

במחקרים מודרניים נמצא כי סילימרין מסייע בהפחתת תנגודת לאינסולין (טרום סוכרת), המהווה את אחד מהגורמים העיקריים להתהוות כבד שומני, ובהפחתה של אנזימי כבד(ALT, AST) , לכן יש הממליצים להשתמש בגדילן מצוי במחלות כבד מסוימות. בעשור האחרון פורסמו מעל 1000 מחקרים בהם נבדקו השפעותיו של הצמח על חולים בכבד שומני, בדלקת כבד נגיפית C ובשחמת הכבד. מחקרים נוספים בחנו את השפעות של גדילן מצוי כנוגד חמצון, ולטיפול בתופעות לוואי הנגרמות בגלל כימותרפיה.

גדילן מצוי משפיע על הכבד במספר צורות:

מהו המינון ועד כמה בטוח ליטול גדילן מצוי?

על פי הערכות שונות, כ-65% מהחולים במחלות כבד בארצות הברית ובאירופה משתמשים בתוספי תזונה המכילים תמצית של גדילן מצוי. אך למרות שהמחקרים מצביעים על יעילותם של התכשירים, הממצאים אינם חד משמעיים. על כן, לא קיימות המלצות רפואיות לגבי השימוש בהם.

המינון המקובל לתכשירים המכילים גדילן מצוי הוא 900-240 מ”ג ליום. יש שנוטלים מינונים גבוהים יותר – עד 1,500 מ”ג ליום. השימוש בגדילן מצוי במינונים אלה נחשב כבטוח, אך לעתים עלולות להופיע תופעות לוואי קלות: שלשול, הפרעות עיכול, בחילה וכדומה. כמו כן, גדילן מצוי עלול לגרום לתגובה אלרגית. כמו כן חשוב להדגיש, כי כשנוטלים תוספי תזונה כדאי להתייעץ עם הרופא המטפל ולוודא שהתוסף אינו משפיע על תרופות אחרות שנוטלים, או להשפיע על מדדים רפואיים. במיוחד במצבים הבאים:

סוכרת: גדילן מצוי עלול להוריד את רמת הסוכר בדם או לסתור את השפעתן של תרופות מסוימות הניתנות לסוכרתיים.

מחלות שמושפעות ממצב הורמונלי: כמו סרטן השד, השחלות או הרחם, אנדומטריוזיס או שרירינים ברחם (מיומות). בגדילן מצוי ישנם חומרים שיכולים לחקות את פעילותו של ההורמון אסטרוגן. כמו כן, אין ליטול את התוסף בהריון או במהלך ההנקה.

כשנוטלים תרופות על בסיס קבוע: ובמיוחד תרופות לסוכרת, כאמור, כנגד מחלת כבד נגיפית (הפטיטיס C), תרופות הרגעה (בנזודיאזפינים), סוגים שונים של אנטיביוטיקה, תרופות נוגדות קרישה ועוד.