גודל פונט
ילדים

האם תוסף אומגה 3 עשוי לשפר כישורי למידה?

רוצים שהילדים שלכם יתרכזו טוב יותר בלימודים? שלבו דגים בתזונתם. לשילוב של אומגה 3 בתזונה השפעה טובה על יכולות זיכרון, הבנה וחשיבה

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. מחקרים רבים מוכיחים, כי צריכה מספקת של אומגה 3 חשובה להתפתחותם של ילדים מהשלב העוברי ועד לבגרות
  2. אומגה 3 היא חומצת שומן חיונית שיש לקבל מהמזון. צריכה שבועית של דגי ים תספק את הצריכה המומלצת ושילוב תוסף תזונה יסייע בהשלמה תזונתית לאלה שלא אוכלים מספיק.
  3. מחקרים מדווחים כי ילדים שאובחנו עם תסמיני ADHD וקיבלו תוסף של אומגה 3 עשיר ב EPA-הראו שיפור מובהק בתסמיני הפרעת קשב וריכוז.

חומצות השומן מסוג אומגה 3 הן “רכיב על”, הן בעלות תפקיד חשוב בהתפתחות המוח בזמן העוברות ובשנות הילדות המוקדמות, יש להן פעילות נוגדת דלקת וחשובות לתפקודי זיכרון. למעשה חומצות השומן אומגה 3 הן חומצות שומן חיוניות ביותר לתפקוד המוח. הסיבה לכך אולי נעוצה בעובדה ש-60% מרכיבי המוח הם שומן כאשר חומצות השומן השולטת במוח היא חומצת שומן מסוג DHA. מחקרים רבים שמים דגש על חשיבות צריכה מספקת של אומגה 3 להתפתחות קוגניטיבית תקינה עוד משלב העוברות ועד לבגרות. לחומצות שומן מסוג אומגה 3 יש השפעה חשובה גם על רמת המשכל, במחקר שנערך נראה שצריכה נמוכה של דגים ע”י נשים בשלב ההריון (פחות מ- 340 גרם לשבוע של מזון מהים) העלתה את הסיכון לרמת משכל נמוכה יותר בילודים [1]. גם לאחר שלב העוברות, בקרב מתבגרים נמצא קשר חיובי בין צריכת דגים שבועית לביצועים קוגניטיביים [2].

אומגה 3 בתזונה

גופינו לא מסוגל לייצר אומגה 3 ראשונית מסוג ALA בעצמו, לכן היא מכונה “חומצת שומן חיונית” וצריך לצרוך אותה ממקורות חיצוניים. לאחר צריכת ALA ממזון צמחי דוגמת זרעי צ’יה, זרעי פשתן ואגוזים גופינו כבר ידע לייצר חומצות שומן מסוג EPA ו- DHA. אם כך איפה הבעיה? לצערנו תהליך יצירת EPA ו- DHA אינו יעיל מספיק זאת משום שהתזונה של העולם המערבי עשירה באומגה 6 המפריעה לייצור מספיק של אומגה 3 בגופינו. אם כך מה ניתן לעשות? לצרוך את חומצות השומן החשובות ישירות מהתזונה ופשוט לשלב דגים באופן תדיר בתפריט השבועי. אומנם משימה זו נשמעת אפשרית אך פעמים רבות הבעיה היא שילדים לא צורכים דגים בהתאם להמלצות משרד הבריאות לתזונה נכונה. לכן כדאי לשקול מתן תוסף תזונה מסוג אומגה 3 כהשלמה תזונתית.

אומגה 3 והפרעות קשב וריכוז

במחקר בו השתתפו 135 ילדים ונוער בגילים 5-14 שנים כשחלקם מאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז (ADHD) רצו לבדוק את השפעתה של תזונה עשירה באומגה 3. מהמחקר עולה שילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז צורכים פחות מזונות עשירים באומגה 3 בהשוואה לילדים שאינם סובלים מהפרעה זו. עוד נמצא במחקר שבילדים הסובלים מ-ADHD יש חוסר משמעותי של EPA ו- DHA מסקנות החוקרים היו שנכון יהיה להתערב בתזונתם של אותם ילדים ושתוסף תזונה של אומגה 3 נמצא כמתאים בסיוע לטיפול ב-ADHD [3].

במחקר אחר שנערך באוסטרליה בקרב 132 ילדים בגילים 12-7 שנים המאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז בדקו את השפעתו של תוסף המכיל אומגה 3 על תסמיני הפרעת ADHD. במחקר זה נערכה השוואה לתוסף דמה למשך 15 שבועות ונמצא שבקרב קבוצת הילדים שקיבלה תוסף אומגה 3 היה שיפור מבחינת התנהגות אימפולסיבית, היפראקטיביות ותשומת לב. לאחר פרק זמן זה הוחלט להמשיך את התיסוף ואף לתת לקבוצת הדמה אומגה 3 למשך תקופת זמן נוספת של 15 שבועות ובתקופה זו דווח על המשך שיפור במדדים השונים [4].  נראה שלחומצות שומן אלה חשיבות רבה אצל ילדים עם הפרעות קשב וריכוז.

מקורות:

References:

1. Lancet. 2007 Feb 17;369(9561):578-85.
2. Acta Paediatr. 2009 Mar;98(3):555-60.
3. Brain Sci. 2019 May 23;9(5):120.
4. J Dev Behav Pediatr. 2007 Apr;28(2):82-91.