גודל פונט
ילדים

אכילה בררנית אצל ילדים – כל מה שאתם צריכים לדעת

אכילה בררנית בילדים היא תופעה שמטרידה הורים רבים, מה הסיבות לבררנות אכילה? האם זה מסוכן? כיצד ניתן למנוע וכיצד הכי נכון לטפל בבררנות אכילה בילדים? על כך מפורט בכתבה הבאה.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
אכילה בררנית אצל ילדים – איך להתמודד עם התופעה? - אלטמן בריאות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. אחוז גדול מהילדים סובלים מאכילה בררנית, חלקם נמנעים מקבוצות מזון שלמות אשר שם אותם בסיכון לחסרים תזונתיים.
  2. לרוב ילדים עם אכילה בררנית יציגו גדילה תקינה לגילם.
  3. בררנות אכילה ניתנת למניעה ולטיפול.

אכילה בררנית אצל ילדים היא תופעה בה הם נוטים לאכול מגוון מצומצם ביותר של מזונות, נמנעים ממזון בעל טעם ייחודי, מרקם או צבע או חוששים מאכילת מזון חדש. אכלנים בררנים עלולים להימנע מקבוצות מזון שלמות כגון ירקות, פירות, מוצרי חלב ועוד מה שעלול לשים אותם בסיכון לחסרים תזונתיים.

בין 25-40% מהורים לילדים הבריאים שהתפתחותם תקינה מגדירים את ילדיהם כאכלנים בררנים.

חשוב לציין שאכילה בררנית לא בהכרח משפיעה על המשקל או על הגדילה. פעמים רבות ילדים עם אכילה בררנית יהיו במשקל ועם ערכי BMI בטווח התקין לגילם.

מה הסיבות לאכילה בררנית?

  • הבררנות עלולה להתרחש על רקע גנטי (אם תעשו בירור מעמיק תגלו אולי שגם אתם הייתם אכלנים בררנים)
  • על רקע של ויסות חושי (תחושה לא נעימה שהמזון גורם להם בפה)
  • בעקבות סגנון האכלה בבית
  • בעקבות בעיות בקשר עם ההורים
  • לעיתים זה מגיע על רקע רגשי התנהגותי.
  • לעיתים רחוקות הימנעות יכולה להגיע על רקע של טראומה סביב האכילה.

כיצד ניתן למנוע אכילה בררנית של ילדים?

חשוב להציג כבר מגיל הינקות מזון בריא ומגוון. לפי ההמלצות של משרד הבריאות יש לשלב טעימות כבר מגיל חצי שנה ולהציג מזון בריא, טרי ומגוון ככל הניתן ולהמשיך לחשוף למזון גם אם הילדים מסרבים לאכול אותו. אחת הטעויות הנפוצות שהורים עושים היא שהם מפסיקים לבשל את המזונות שאינם מועדפים בבית ובכך מקבעים את העדפות הטעם המצומצמות.

האם אכילה בררנית היא מסוכנת?

לרוב מדובר בתהליך טבעי לחלוטין שחולף עם הזמן במידה ומתנהלים נכון בבית. סביב גיל שנתיים טעמו של הפעוט מתחיל להתקבע והוא יכול להחליט על העדפות מזון מסוימות. במקביל מתרחש תהליך טבעי אשר נקרא נאופוביה, פחד ממזון חדש.

לדאבונם של ההורים, תינוקות שאכלו מגוון יכולים להפוך לפעוטות וילדים שאכילתם מצומצמת. התהליך הוא טבעי ולרוב עובר סביב גיל 8. כדאי להכיר את התהליך, לא להילחץ ממנו ולפעול בהתמדה. לעיתים התהליך יכול להתקבע.

בררנות קיצוני

כשמדובר בבררנות קיצונית או ארוכת טווח הדבר עלול להוביל לחסרים תזונתיים, תת תזונה (שלא בהכרח קשורה למשקל), פגיעה במיצוי הפוטנציאל הגנטי ובעיות רפואיות כגון חוסר איזון אלקטרוליטים ול”ד נמוך.

כדי להימנע ממצבים אלו התייעצו עם רופא הילדים או דיאטנית ילדים לגבי תיסוף במולטיויטמין במקביל לעבודה על שינוי הרגלים. הדבר עשוי להפחית לחץ ומתח בבית סביב נושא האכילה, לאפשר עבודה רגועה על שינוי הרגלים ולהימנע מריצות אחרי הילד עם הכפית.

מה עלי לעשות אם הילד שלי הוא בררן באכילה:  

הפתרון מתחיל בשינוי בבית. קבלו 10 טיפים לשיפור האכילה אצל הילדים בבית.
(לקריאה נוספת, קראו על טיפים לשמירה על אורח חיים בריא לילדים

  1. הימנעו מלהכריח את הילדים לאכול מזון מסוים או להפעיל עליהם לחץ. לחץ המופעל לאכילה עלול לגרום לתחושת חרדה ולרוב יוביל לפעולה ההפוכה מלאכול, כלומר הימנעות.
  2. שמרו על אווירה נייטרלית. לעיתים קרובות יש תחושה של לחץ ומתח סביב הארוחות כאשר הנושא תופס מקום רב מדי בבית. חשוב שהארוחות יתנהלו באווירה נעימה ורגועה, ללא מתח ולחץ סביב האכילה מצד ההורים ובעקבות כך ללא התנגדות מצד הילדים. פשוט הניחו אוכל על השולחן והניחו לילדים לבחור מה שהם רוצים לאכול מתוך המבחר.
  3. פעלו לפי מודל חלוקת האחריות אשר מדבר על כך שאנו ההורים אחראים על מה סוג המזון המוגש בבית, מתי אוכלים את הארוחות ואיפה הן נאכלות. הילדים קובעים כמה לאכול גם אם זו מנה קטנה בלבד וגם אם זה כלום. כבדו את בחירתם ותנו להם לאכול לפי תחושות הרעב והשובע שלהם.
  4. שמרו על סדר יום קבוע – אכלו ארוחות מסודרות בשעות קבועות לפי יכולת. שמרו על שגרה קבועה של ארוחות עיקריות וארוחות ביניים קבועות. סדר וגבולות בזמני ארוחות, עוזרים לילדים להרגיש בטחון.
  5. דאגו שבכל ארוחה ובכל ארוחת ביניים יהיה לפחות סוג אחד של מזון שהילד בטוח אוכל. הציגו מזונות מגוונים עם אפשרות לבחור מזון שאוהבים.
  6. אכלו ארוחה משותפת אחת ביום והראו דוגמה אישית- אל תפחיתו מערכה של ארוחה משותפת. הילדים לומדים המון ע”י חיקוי ההורים.
  7. הראו דוגמה אישית. מחקרים הראו שילידים מוכנים לטעום מזון חדש שהוריהם טעמו קודם. אכלו ליד הילדים ארוחות מאוזנות ומסודרות והוו בשבילם דוגמה.
  8. שתפו את הילדים בהליך בחירת המזון, פיזור הקניות בבית וההכנה. בחרו יחד מתכון טוב והכינו בשיתוף לפחות מנה אחת לארוחה משותפת.
  9. הימנעו ממתן פרס על אכילה או עונשים על אי אכילה. פרס ועונש אינם מקדמים אכילה מגוונת ואינם מקדמים הרגלי אכילה בריאים לעתיד.
  10. היעזרו בסבלנות- תהליכים של שינויים תזונתיים לוקחים זמן. תרגישו אולי שאתם מאוד מתאמצים והתוצאות לא מגיעות אך בסוף לאורך זמן זה בהחלט ישתלם.