גודל פונט
ילדים

השמש מסוכנת? קחו ויטמין D

קרינת שמש עלולה להיות מסוכנת, לכן ההמלצה היא להימנע ככל האפשר מחשיפה, ובפרט כשמדובר בתינוקות ובילדים. ואולם התוצאה עלולה להיות חסר של ויטמין D. איך מתמודדים?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 2 דקות
ויטמין D3

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. ויטמין D נוצר בעור בהשפעת קרני השמש, לכן הימנעות מחשיפה עלול לגרור לחסר
  2. ויטמין D חיוני מאוד לגדילה ולהתפתחות של ילדים, משום שבין השאר הוא מסייע לספיגת הסידן בגוף
  3. בתקופות שבהן תינוקות, ילדים ונערים חווים גדילה מואצת, מומלץ ואף הכרחי להעשיר את תזונתם בתוספי ויטמין D

ים, בריכה, טיולים בשמש – זוכרים איך נהגנו לבלות את ימי הקיץ, בלי שום מחשבה מטרידה על קרינה חזקה ומסוכנת? ככל שהתבגרנו, התגברה הסכנה שבקרינת השמש, ועמה גדלה המודעות לנזקיה. היום, כשאנחנו כבר הורים, אנחנו דואגים שהילדים שלנו יצאו לשמש מוגנים ועדיף לא בשעות שיא הקרינה. הבעיה היא שהורים רבים אינם יודעים שלשמש יש גם יתרונות, וקרניה אפילו חיוניות להתפתחות התקינה של ילדים.

למעשה, קרני השמש הן הדרך הכמעט-יחידה של הגוף לייצר ויטמין D – שהוא ויטמין חיוני מאוד לגדילה תקינה של ילדים ותפקידו לסייע לספיגת הסידן בגוף. כמו כן, ויטמין D עוזר לחיזוק העצמות והשיניים וחסר שלו עלול לגרום לבעיות בריאותיות שונות.

ויטמין D נמצא גם במזון, אך מקורותיו התזונתיים אינם בעלי משמעות רבה: המזונות היחידים שמכילים כמות גדולה של ויטמין D הם שמן דגים, דגים שמנים, כבד, וביצים מעופות שהוזנו בוויטמין D.

נתונים חדשים חושפים, כי ויטמין D חשוב, בדרכים רבות, לבריאות הכללית ולמניעת מחלות, וכדי לבצע את תפקידיו, הגוף זקוק לרמות ויטמין D גבוהות. על כן התקבלה החלטה באקדמיה האמריקאית לילדים (AAP) לשנות את המלצותיה לצריכה של ויטמין D בכמות של 400 יחב”ל ליום לתינוקות, לילדים ולמתבגרים.

מדוע חשוב לצרוך ויטמין?

צריכה של  ויטמין D בקרב נשים הרות ומיניקות משפיעה בצורה משמעותית על רמות ויטמין D של העוברים ושל התינוקות שלהן. מחקר שבדק רמות של ויטמין D מצא כי תינוקות שנולדו לאמהות עם רמות ויטמין D מעל ng/ml 20 היו בעלי משקל לידה גבוה יותר. מחקר אחר בדק ילדים בני 9 שהאמהות שלהם קיבלו תוסף תזונה המכיל  ויטמין D במהלך ההריון, ומצא שהיתה לילדים אלו צפיפות עצם גבוהה.

כמו כן, נמצא כי במרבית סוגי התמ”ל (תרכובת מזון לתינוקות) הנמכרים בישראל מתבצעת העשרה לפיכך, תינוקות שניזונים מתמ”ל אינם זקוקים לתוסף ויטמין  D, בדרך כלל. ואולם תינוקות יונקים או תינוקות הניזונים הן מהנקה והן מתמ”ל זקוקים לתוסף.

למה עלול לגרום חסר של ויטמין?

  • צריכה לא נאותה של ויטמין D עלולה לגרום לקשיים בגדילה, אדישות ועייפות, אי שקט ועצבנות ופירכוסים הנובעים מרמות נמוכות של סידן בדם.
  • עדויות מחקריות מוכיחות כי תוספת של ויטמין Dלתינוקות יכולה לפחית את הסיכון לסוכרת סוג 1 (סוכרת נעורים).
  • עדויות חדשות בקרב מבוגרים מראות כי לוויטמין Dגם תפקיד במניעת מחלות אוטואימוניות כגון דלקת מפרקים שגרונית, טרשת נפוצה ומספר סוגי סרטן (שד, פרוסטטה, שחלות וסרטן המעי הגס), והקטנת התחלואה בסוכרת סוג 2.

חשוב לדעת כי מחסור בוויטמין D אינו מוגבל רק לתינוקות, אלא מופיע לכל אורך מעגל החיים. ולכן, בעיקר בתקופות שבהן תינוקות, ילדים ונערים חווים גדילה מואצת, מומלץ ואף הכרחי להעשיר את תזונתם בתוספי ויטמין D.