גודל פונט
ילדים

ברזל לתינוקות: כל מה שחייבים לדעת

ארבעה חודשים אחרי שיגיח לאוויר בעולם, תקבלו המלצה להתחיל לתת לתינוק שלכם ברזל. למה הברזל חיוני להתפתחותו, מה קורה כשנוצר חוסר בברזל אצל התינוק ואיך מתמודדים עם תופעות הלוואי של תוספי ברזל לתינוקות? לתת ולחזק

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
ברזל לתינוקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. רוב התינוקות מגיעים לעולם עם מאגרי ברזל שמספיקים להם לארבעת חודשי חייהם הראשונים.
  2. משרד הבריאות ממליץ להתחיל לתת ברזל לתינוקות בגיל ארבעה חודשים, ולהמשיך לפי הצורך עד לגיל שנה וחצי.
  3. חוסר בברזל אצל תינוקות יכול לגרום לאנמיה ולהתפתחות בעיות קוגניטיביות והתנהגותיות שעלולות להימשך אל תקופת הילדות.

התינוק שלכם בן ארבעה חודשים? מזל טוב! הוא בטח כבר מחייך ומתחיל לתקשר עם הסביבה, ומטיפת חלב הוא קיבל מתנה: מרשם לתוסף ברזל לתינוקות. מעתה גם לכם יש את טקס לקיחת הברזל הפרטי שלכם: עם האמבטיה בערב, בבוקר עם הארוחה הראשונה או בכל זמן שתבחרו, העיקר שטיפות הברזל יגיעו ליעדן, מכיוון שמגיל זה כמויות הברזל בגופו של התינוק, אלו שאיתן הוא בא לעולם, הולכות ופוחתות, והוא צריך להתחיל לקבל את הברזל ממקור חיצוני.

ברזל לתינוקות: קריטי להתפתחותם התקינה­

תקופת הינקות היא תקופה משמעותית מאוד להתפתחות הילד, וצריכה טובה של רכיבי תזונה בתקופה זו חשובה מאין כמותה. מחקרים מראים שצריכה מספקת של ברזל בתקופת ההיריון – לעובר, ובתקופת ההנקה – לתינוק, חשובה מאוד להתפתחות תקינה. למעשה, שלוש שנות החיים הראשונות הן קריטיות להתפתחות המוח, ונראה כי מאגרי ברזל תקינים כבר מגיל הינקות חיוניים לביצועים קוגניטיביים תקינים, כמו חשיבה, זיכרון ואינטראקציה עם הסביבה בגילים מאוחרים יותר.

איך משפיע חוסר בברזל על תפקוד הגוף?

תאי הדם האדומים מכילים המוגלובין, חלבון שנושא חמצן לכל התאים בגוף, והגוף שלנו צריך ברזל כדי לייצר המוגלובין. הברזל הוא זה שמעניק לתאי הדם האדומים את צבעם, וכאשר קיים חוסר בברזל, תאי הדם האדומים הופכים קטנים וחיוורים, והם מתקשים לשאת מספיק חמצן לאיברים ולשרירי הגוף. מצב זה עלול לפגוע בתפקוד התקין של איברים שונים, בהם המוח.

מהם התסמינים של מחסור בברזל אצל תינוקות?

חוסר בברזל עלול לגרום לאנמיה, שתסמיניה הם עור חיוור, עלייה איטית במשקל, חוסר תיאבון ועצבנות, ויכולות להיות לו השפעות גם לטווח הארוך: תינוקות שסובלים מחוסר בברזל עשויים להיות פחות פעילים פיזית ולהתפתח לאט יותר, לסבול מחולשה של השרירים ומפגיעה במערכת החיסונית ואף לפתח בעיות קוגניטיביות, כמו קושי בהבנת הוראות וקשיי למידה, וכן בעיות התנהגותיות, שעלולות להימשך גם אל תוך תקופת הילדות. המחקר הזה למשל הראה שתינוקות בני 23-12 חודשים שסבלו מאנמיה מחוסר בברזל היו פחות עצמאים, פחות עירניים ויותר הססנים ביחס לתינוקות ללא אנמיה.

למה מתחילים בגיל ארבעה חודשים?

כבר בתקופת העוברות, מהשליש השלישי של ההיריון, מתחיל העובר לאגור ברזל וממלא את מחסני הברזל שלו (ולכן גם החשיבות הרבה של צריכת ברזל בהריון). כשהוא יוצא לאוויר העולם, רמות ההמוגלובין שלו עדיין טובות, ובדרך כלל הן נשארות כך עד לחודש הרביעי לחייו. לאחר כארבעה חודשים גדל משמעותית קצב התפתחות המוח, במקביל משקלו של התינוק גדל פי שלושה, וכך גם נפח הדם שלו, והמשמעות היא שכמות ההמוגלובין שנאגרה בגוף הקטן כבר לא מספיקה ולא עומדת בדרישות החדשות של הגוף הגדל.

לפי הנחיות משרד הבריאות יש להתחיל במתן הברזל בסוף החודש הרביעי לחייו של התינוק, ולהמשיך לתת אותו עד גיל 18 חודשים, במינונים המתאימים, כיוון שמגיל ארבעה חודשים הברזל שמקבלים התינוקות מהתזונה – בין שמדובר בהנקה, בין שמדובר בפורמולה ובין שמדובר באוכל מוצק – אינו מספיק, ולכן, כדי למנוע התפתחות של אנמיה מחוסר ברזל, יש לתת תוסף ברזל.

טיפות ברזל לתינוק

ברזל לתינוקות מגיע לרוב בנוזל, והוא ניתן או בטיפות או בבליעה כסירופ. המינון המומלץ על פי משרד הבריאות הוא 7.5 מ”ג ברזל ליום לתינוקות בגילי 6-4 חודשים ו-15 מ”ג ברזל ליום מגיל 6 חודשים ואילך, עד לגיל שנה וחצי. במקרה של תינוקות שנולדו טרם זמנם יינתנו הנחיות ספציפיות.

איך תזינו את התינוק שלכם כך שיקבל את כמות הברזל האופטימלית

אם אפשר, הטוב ביותר הוא הנקה בלעדית עד גיל ששה חודשים – ספיגת הברזל מחלב האם טובה יותר מספיגתו מתחליף חלב אם. לתינוקות הניזונים מתחליף חלב אם יש לתת פורמולה המכילה ברזל, וכאשר מתחילים התינוקות לקבל מזון משלים, חשוב מאוד לכלול בתזונה שלהם מזונות שהברזל בהם זמין, דוגמת בשר, קטניות ודגנים מועשרים בברזל. כדי למקסם את קליטת הברזל בגוף מומלץ להוסיף לארוחות גם מזונות שעשירים בוויטמין C, כמו פירות ומיצי פירות, שמסייעים לספיגת הברזל בגוף, ולהימנע ממתן חלב פרה, שפוגע בספיגתו.

אילו תופעות לוואי עלולות להתרחש עם מתן ברזל לתינוקות?

לקיחת ברזל עלולה לגרום לתופעות לוואי אצל התינוק, בעיקר במערכת העיכול. התינוק עלול לסבול מכאבי בטן ומעצירות, ולעיתים ייתכנו גם שלשולים. צבע הצואה יכול להיות כהה יותר, ואפילו שחור. תופעות הלוואי הללו השכיחות למדי, אולם אם הן נמשכות ואף מחריפות יש לפנות לרופא המטפל.

אפשר לנסות לעזור לתינוק בכמה דרכים:

  1. השתדלו לתת את תוסף הברזל לפני הארוחה, כדי להקל על הספיגה ולמקסם אותה, וכדי להקטין את הסיכוי לאי נוחות בקיבה.
  2. הורידו את המינון של התוסף לתקופה קצרה, ואז העלו אותו בחזרה בהדרגה, עד למינון הנדרש.
  3. נסו להחליף את תוסף הברזל בתוסף אחר.
  4. לתינוקות שכבר אוכלים מזון מוצק אפשר לתת עגבניות מרוסקות ושמן זית, שיעזרו לשחרר את העצירות.

מתי אפשר להפסיק את מתן הברזל?

בעיקרון, ההמלצה הגורפת של משרד הבריאות היא לתת תוסף ברזל לתינוקות עד גיל שנה וחצי, אולם סביב גיל שנה תקבלו המלצה לערוך לתינוקכם ספירת דם, שלפי תוצאותיה ייקבע אם להמשיך את מתן הברזל או להפסיקו.