גודל פונט

מיינדפולנס: מה זה וכיצד זה מסייע עם רגשות שליליים?

כל אדם באשר הוא חווה תקופות שבהן הוא טרוד במחשבות המעלות לפעמים תחושות של חרדה ולחץ, הגורמות לקשיי ריכוז ותפקוד לקוי בעבודה או בחברה. המחשבות הטורדניות הללו על העתיד והעבר מונעות מאתנו להיות נוכחים ברגע, ולהיות מאושרים עם העכשיו. כאן בדיוק נכנסת שיטת המיינדפולנס, המסייעת לנו להיות נוכחים כאן ועכשיו, להסתכל על הדברים בחמלה, אדיבות ולחוש שלווה מחודשת.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
מיינדפולנס: מזה וכיצד זה יעזור לכם עם רגשות שליליים? - אלטמן בריאות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. מודעות קשובה או מיינדפולנס היא שיטת תרגול שמטרתה להביא את המתרגל לנוכחות ברגע.
  2. תרגול מיינדפולנס יכול לסייע בהתמודדות עם חרדות, מחשבות טורדניות ועם רגשות שליליים בצורה חיובית.
  3. מיינדפולנס הוא אינו תרגול רגעי, אלא דרך חיים של ממש המאפשרת לנו לחיות חיים חופשיים מחרדה.

מה זה מיינדפולנס? 

מודעות קשובה או מיינדפולנס היא שיטת תרגול שמטרתה להביא את המתרגל לנוכחות ברגע. ניתן לתרגל את השיטה בזמן מדיטציה או תרגול גופני כמו יוגה, אך ניתן לתרגל אותה גם במהלך חיי היום־יום. מטרת השיטה היא לאפשר למתרגל להיות מודע לעצמו ולסביבה שלו ברגע בו הוא נמצא ולהביט במחשבות העולות במוחו בצורה שאינה שיפוטית, אלא בראייה מלאת חום וקבלה. תרגול מיינדפולנס מסייע במגוון תחומי חיים ומוביל בסופו של דבר לתחושת שלווה ואיזון אצל המתרגלים.

המיינדפולנס כפי שהוא מתורגל במערב מגיע משורשים בודהיסטים וממסורות הינדיות. זו אינה שיטת תרגול חדשה כלל, אלא יש לה מקורות היסטוריים רבים במזרח הרחוק. השיטה הגיעה לעולם המערבי רק בשנות השבעים של המאה הקודמת, אך היא זכתה לפופולריות רבה שרק הולכת וגדלה עם השנים, הודות ליתרונות הרבים שמביאה עימה השיטה.

כיצד מיינדפולנס עוזר ובאיזה תחומים?

כפי שציינו קודם לכן, תרגול המיינדפולנס יכול לסייע למתרגל במגוון אופנים. בראש וראשונה התרגול מסייע בהתמודדות עם חרדות ומחשבות טורדניות. במקום לנסות ולהתחמק מהמחשבות מעוררות החרדה, המיינדפולנס דווקא מבקש מהמתרגל לאפשר למחשבות לבוא, להתבונן בהן מתוך מודעות מכוונת וללא שיפוטיות, שכן רק כך ניתן לנטרל את הפחד ולתת לחרדה לעבור ממש כפי שהיא באה.

התרגול מסייע למתרגל להתמודד עם רגשות שליליים בצורה חיובית, מבלי לפעול על פיהן ומבלי לנסות לשלוט בהן, כך נוצרת פעולת הרגעה והפחתת מתחים. הרגיעה המתרחשת משפיעה בצורה חיובית לא רק על הנפש אלא גם על הגוף. כאשר אנו מוצפים במתח וחרדה רמות הקורטיזול בגופנו עולות. הורמון הקורטיזול אחראי לסייע לנו להתמודד עם מצבי קיצון מסכני חיים, זאת על ידי החלשה של המערכת החיסונית, העלאת לחץ הדם, עידוד עליית רמת הגלוקוז בדם ועוד. כשהקורטיזול נמצא בגופנו ברמה גבוהה לאורך זמן, אנו נמצאים בסיכון גבוה יותר לעלייה במשקל, עלייה בלחץ הדם והתפתחות של מחלות שונות.

בזמן תרגול מיינדפולנס ישנה הרגעה של מערכות הגוף על ידי ההבנה שאנו לא נמצאים במצב קיצון, שבו עלינו להגן על חיינו. כך רמת הקורטיזול יורדת, וניתן למנוע אכילה רגשית המובילה להשמנה, עלייה של לחץ הדם והיחלשות של המערכת החיסונית.

יתרון נוסף שיש לשיטה שרבים לא מודעים אליו, הוא שמיינדפולנס יכול לסייע גם למי שמתקשה לישון. כשהגוף נרגע והראש נקי מדאגות, אנו יכולים סוף סוף להאט ולאפשר לגוף לנוח. בנוסף, תרגול מיינדפולנס יכול לסייע בהתמודדות עם כאבים כרוניים. התרגול מאפשר לנו להתמודד עם הכאב ולקבל אותו כחלק משגרת יומנו, כך שהמוח לא מזהה אותו כסכנה שבה יש להילחם.

התרגול יכול לסייע לכם גם בשיפור ביצועים בעבודה, בלימודים וגם באימונים גופניים. בזכות היכולת להתמקד ברגע הנוכחי, תוכלו להתרכז לגמרי במה שאתם עושים מבלי לתת לדאגות של העבר והעתיד להסיח את דעתכם. הריכוז הזה יעזור לכם לשפר את ביצועיכם בתחומי חיים רבים.

מיינדפולנס יכול לסייע בכל תחומי החיים, בעבודה, בלימודים, בחיי המשפחה, בחיים החברתיים ועוד.

כיצד מיינדפולנס עובד?

כמו שיטות הרגעה רבות גם שיטת המיינדפולנס מרגיעה את מערכת העצבים הסימפתטית. מערכת זו אחראית על הגוף במצבים קיצוניים ומסוכנים. כפי שציינו קודם לכן, הורמון הקורטיזול המופרש במצבים אלה גורם למערכת להיכנס לפעולה. פעולת המערכת לאורך זמן יכולה לסכן את הבריאות ממש ולהביא לירידה משמעותית באנרגייה, כמו גם במצב הנפשי. במהלך התרגול ישנה אפשרות לגוף ולמוח להירגע על ידי ההבנה שאין כל סכנה בנמצא. העלאת המודעות לרגע הנוכחי, מפיגה חרדות ומתחים, וכך יכולה המערכת הסימפתטית להימנע מכניסה לפעולה.

מדוע חשוב לתרגל מיינדפולנס?

העולם המערבי הוא עולם מהיר מאוד המביא לחצים רבים לחיינו. השילוב בין עבודה, משפחה, חיי חברה, בעיות רפואיות וקשיים נפשיים, יכולים להוציא כל אחד מאיזון.

הבעיה היא שנוצר מעגל אין־סופי של מתח וחרדה וגופנו נמצא במצב קיצון לאורך זמן. מצב זה פוגם בבריאות ומחבל במצב הנפשי, שני דברים המוסיפים עוד יותר לחץ ופחד לחיינו. תרגול מיינדפולנס מאפשר לנו לעצור לרגע, לחדול מהמרוץ הסיזיפי ולהתבונן במה שקורה ממש עכשיו.

התרגול מאפשר למתרגל להתבונן במחשבות מתוך מודעות וללא שיפוטיות, לעבד אותן בצורה בריאה ושלווה ולתת להן לחלוף. כך ניתן אט אט ללמוד כיצד למנוע מהרגשות להכניס את גופנו למצבי דחק.

מיינדפולנס הוא אינו תרגול רגעי, הוא דרך חיים של ממש, שנותנת לנו את ההזדמנות לחיות את חיינו חופשיים מחרדה. בזכות המיינדפולנס אנו יכולים ליהנות מחיינו ממש עכשיו כפי שהם.