גודל פונט

בוקר טוב, שגרת הבוקר שלך חזרה

מדוע חשוב לשמור על שגרת בוקר, איך כדאי ומתי כדאי לתכנן את הבוקר הבא ולמה חיוני שהילדים יהיו שותפים בקבלת ההחלטות?

זמן קריאה: 4 דקות
שגרת בוקר: איך לתכנן אותה ומדוע חשוב לערב את הילדים? – אלטמן בריאות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. שגרת בוקר היא עניין מסובך. אנחנו קמים רעבים, לעתים על סף התייבשות, לא תמיד ערניים. בקיצור, בתנאים שעלולים להשפיע על היכולת שלנו לגייס כוחות כדי להתחיל את היום
  2. שגרת בוקר מאורגנת, קבועה, כזו שמכילה את כל מה שאנחנו צריכים יכולה לעשות הרבה טוב. גם לילדים
  3. ישנן כמה שיטות להחליט מה שגרת הבוקר שלנו צריכה לכלול, אך מה שהכי חשוב הוא לשתף את הילדים בקבלת ההחלטות

שנת הקורונה, בואו נקווה, חלפה לבלי שוב. החיים חזרו למסלולם ושגרת הבוקר שהתהפכה לנו בימי הסגר ב-180 מעלות, חזרה למקומה.

יהיו שיגידו שאולי, רק אולי, היתה לנו קצת נחת בבקרים בהם לא נאלצנו לתפעל ילדים מנומנמים תוך כדי פיהוק, לתקתק סנדוויצ’ים, לזרז עניינים ואולי להספיק לשתות איזו כוס קפה או לחטוף קצת יוגורט עם גרנולה. אבל תכל’ס, רובנו הרי התגעגענו וייחלנו לחזור לשגרת בוקר נורמלית, על כל התיזוזים המשתמעים מכך.

אז נראה שהגיע הרגע, אחרי שלמדנו דבר או שניים על החיים האמיתיים, לטפל בבעיה הכאובה: איך לחזור לשגרה ולהתחיל את היום בלי להתחרפן.

רגע, מי אמר ששגרה זה רע

ספוילר: לא אמרנו שזה רע, רק שאפשר ששגרת הבוקר שלנו תהיה טובה יותר, הרבה יותר.

שגרת הבוקר היא עניין מסובך. אנחנו קמים רעבים, כן אפילו אם אנחנו לא מרגישים בכך בדקות הראשונות, אחרי צום של כמה שעות שינה בהן לא אכלנו ולא שתינו. מבחינת גופנית, רמת הסוכר בגוף שלנו נמוכה, יש לנו חוסר של נוזלים על גבול התייבשות. מבחינה רגשית – עייפות, לחץ ומיעוט בשעות שינה (כי מי מאיתנו ישן מספיק?) עלולים להשפיע על היכולת שלנו לגייס כוחות כדי להתחיל את היום.

תוסיפו לזה את הלו”ז הקצר – כי חייבים לשלוח את הילדים לבתי הספר ולגנים, להאכיל את החתול, להוציא את הכלב. האימיילים מתחילים לזרום והלחץ להיערם. פקקים, איחורים ועצבים. לפעמים עוד לפני ששתינו קפה או אכלנו משהו מזין.

אז מה הפלא שהתפקוד שלנו בבוקר הוא לא 100%? ואיך בעצם אנחנו מצפים מעצמנו להתחיל ככה יום עמוס פעילויות ומטלות?

איך והאם שגרת בוקר מועילה לנו ולילדים? 

שגררת בוקר מאורגנת, קבועה, כזו שמכילה את כל מה שאנחנו צריכים, בלי אילתורים ובלי בלת”מים של הרגע האחרון, יכולה לעשות לכולנו הרבה טוב. גם לילדים. אפילו לכלב.

ילדים זקוקים לשגרה ולהצבת גבולות. זה קונצנזוס שנמתח מעמוס רולידר ועם סופר נאני. כל המומחים לתחומי חינוך ובריאות הנפש מסבירים כי שגרה, כלומר סדר יום והרגלים קבועים, תורמים לבטחון ולרוגע. אז אם שאלתם את עצמכם: שגרת בוקר נותנת לילדים שלנו פתיחה רגועה שתעזור להם להעביר את היום עם הרבה פחות תסכול ובלבול. בעיקר אם נתחיל אותה כבר בשעות הערב. כי בואו, הרי לא צריך לחכות לבוקר כדי לבדוק אם הם סיימו את שיעורי הבית, התכוננו למבחן, הכניסו לתיק כל מה שהם צריכים, אבל הכל.

ואם נציע להם בערב לבחור את הבגדים שילבשו למחרת או מה ירצו לארוחת הבוקר ולארוחת עשר, נחסוך לא רק זמן יקר וקצר בבוקר, אלא נמנע מעצמנו ומהם הרבה מאד לחץ.

על הדרך, אם כי בהחלט לא פחות חשוב, נלמד אותם כמה כללים חשובים. בראש וראשונה, כמה קל יותר לתפקד עם תכנון מוקדם, וכמה מתח, לחץ, כעס, עצבים ותסכול יכולים להיחסך כשיודעים איך להתארגן. אגב, על אחת כמה וכמה אם אתם או ילדכם מאובחנים עם תסמונת קשב וריכוז.

אז מה עושים? מתכננים!

מכוונים את השעון המעורר כך שיצלצל קצת לפני המועד. כמה קצת? כמה שאתם צריכים בהתאם לתכנון: אם זו מקלחת, יוגה או מדיטציה, לשתות קפה לפני שהילדים קמים, להכין להם את הסנדוויצ’ים לבית הספר, להכין ארוחת בוקר, ואפילו לאכול אותה…

איך כדאי לתכנן ולארגן שגרת בוקר? 

ישנן כמה שיטות להחליט מהי שגרת הבוקר, אך מה שהכי חשוב הוא לשתף את הילדים בקבלת ההחלטות:

  • בודקים ומחליטים כהחלטה משפחתית מהם הדברים שאפשר לעשות רק בבוקר, ומה ניתן להכין מראש בערב שלפני.
  • אפשר ליצור טבלה גדולה בה תציינו מהן המטלות של כל אחד ואחת בבוקר, ואפשר לקבוע כל ערב מחדש בשיחה משפחתית סביב ארוחת הערב
  • שמים לב שיש במקרר את כל מה שנחוץ לבוקר, ואם חסר, מנסים להשלים קניות בשעות הערב
  • בודקים למי נחוץ זמן ארוך יותר של התארגנות, ומי יכול לקום מעט אחרי כולם
  • מגדירים כללים ומשימות לכל אחד ואחת מבני המשפחה, כגון מי מוריד את הכלב, מי מאכיל את החתול, מי מסייע למי לצחצח שיניים או התלבש, מי מארגן את שולחן האוכל והמטבח וכדומה
  • מקפידים ליישם את ההחלטות ולשמור על עקביות, אבל זוכרים שכל בוקר הוא ייחודי, ושומרים על ראש פתוח כדי לאלתר בקלילות אם עולה הצורך.