גודל פונט
לנוחיותך:
הקלקה על מונחים מודגשים תחשוף הסבר נוסף.
ויטמינים ומינרלים

כיצד מתבגרים עלולים לסבול מחוסר של ויטמין D?

1 מכל 7 מתבגרים סובל מחוסר של ויטמין D. מחקרים מצאו כי קיים קשר ישיר בין רמות של ויטמין D לבין כוח וחוזק של השרירים ובין השמנה. מדוע זה קורה ומה עושים?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 2 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. רמות נמוכות של ויטמין D עלולות לגרום לעלייה באחוזי השומן הכללי ובפרט באחוזי השומן הבטני, בצורה משמעותית
  2. כמו כן, נמצא כי קיים קשר בין רמות של ויטמין D ובין חוזקם של השרירים, שהתבטא במהירות ובגובה קפיצה, בקרב בנות מתבגרות
  3. חוקרים בארצות הברית מעריכים, כי עידוד בני נוער לצרוך כמות מתאימה של ויטמין D עשויה לשפר את בריאותם

הידעתם, כי ייתכן שבנות מתבגרות באופן כללי, ובנים מתבגרים בעלי עודף משקל, נמצאים בסיכון מוגבר לחסר בוויטמין D?

במחקר חדש שנעשה בארצות הברית התגלה, כי רמות נמוכות של ויטמין D עלולות לגרום לעלייה באחוזי השומן הכללי ובפרט באחוזי השומן הבטני, בצורה משמעותית. במחקר נבדקו 650 מתבגרים ומתבגרות, גילאי 14-19. השמנת יתר, ובפרט כשמדובר בהשמנה באזור הבטן, איננה רק תופעה אסתטית, אלא גם רפואית: שומן בטני מקושר עם מגוון של מחלות, ובהן מחלות לב, סוכרת, שבץ ויתר לחץ דם.

מדוע בני נוער עלולים ללקות במחלות של מבוגרים

מגפת ההשמנה הפוקדת את העולם המערבי בעשורים האחרונים, מעלה את השכיחות של טרום יתר לחץ דם ויתר לחץ דם גם בקרב ילדים ובני נוער. יתר לחץ דם הוא גורם סיכון למחלות לב וכלי דם, לכן כיום ההמלצות הינן לעקוב אחרי לחץ הדם של ילדים ובני נוער מגיל צעיר. גם סוכרת סוג 2 בקרב ילדים וצעירים היא מחלה ששכיחותה עולה בעשור האחרון וילדים בסיכון הם ילדים בעלי השמנת יתר. סוכרת מלווה פעמים רבות בתחלואה נלווית כמו  ויתר שומנים בדם.

חוקרים בארצות הברית מעריכים, כי עידוד בני נוער לצרוך כמות מתאימה של ויטמין D עשויה לשפר את בריאותם ובמיוחד בגיל ההתבגרות, שבו הגוף מתפתח.

כידוע, המקור העיקרי לוויטמין D הוא קרינת השמש. אמנם ישנם מזונות שמהווים מקור לויטמין D, ואולם אלה מצומצמים במיוחד, וכוללים בעיקר דגים ואברים פנימיים, מזון שבני נוער אינם צורכים בכמות גבוהה. ומזון המועשר בוויטמין D נחשבים כמקור זמין וטוב יותר, המאפשר צריכה היומית המומלצת של ויטמין D.

ויטמין D הוא מקור לכוח

במחקר בריטי, שפורסם בכתב העת Journal of Endocrinology and Metabolism, השתתפו 99 בנות בגיל ההתבגרות (גילאי 12-14), שבריאותן היתה תקינה. ואולם החוקרים מצאו בסריקה של בדיקות הדם של הבנות כי 75% מהן היו בעלות רמות נמוכות יחסית של ויטמין D. עוד הוסיפו החוקרים כי קיים קשר בין רמות של ויטמין D ובין חוזקם של השרירים, שהתבטא במהירות ובגובה קפיצה, בקרב בנות מתבגרות.

לסיכום, ניתן לומר כי מחקרים רבים מראים חסר או רמה בלתי מספקת של ויטמין D באוכלוסייה בכלל, ובבני נוער בפרט, ברמות משמעותיות. מילים אחרות: אחד מכל 7 מתבגרים עלול לסבול מחוסר בוויטמין D. כך גם עולה ממחקר שפורסם בכתב העת Pediatrics היוקרתי לרפואת ילדים. “מדובר בממצאים מדאיגים”, אומר ד”ר סנדי סאינטונג, הכותב הראשי של המאמר, “עלינו לחנך בצורה טובה יותר את הציבור בנושא החשיבות של ויטמין D. עלינו לטפל בחסר בדרכים שונות, ובהן העשרת מוצרי מזון נוספים בוויטמין D ונטילת “.