גודל פונט
ויטמינים ומינרלים

האם ויטמין D הוא שחקן חשוב בהגנה מוירוס הקורונה?

ויטמין D מוכר בשל תפקידו בספיגת סידן ובבריאות העצם, אך יש לו עוד מגוון תפקידים בגוף. הוא חשוב לתפקוד מערכת החיסון, ומחקרים מצביעים על תפקידו בהגנה מוירוסים נשימתיים. כתבה שמרכזת את כל ההסברים וההמלצות.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. ויטמין D חשוב לתפקיד מערכת החיסון, ונראה שתיסוף שלו יכול להפחית את הסיכון לזיהום בדרכי הנשימה
  2. בישראל יש שכיחות גבוהה של חסר בויטמין D
  3. משרד הבריאות ממליץ על חשיפה יומית לשמש או שימוש בתוסף ויטמין D

מחקר ראשוני שהתפרסם לאחרונה מצביע על תפקיד חשוב של ויטמין D במלחמה בקורונה. קבוצת חוקרים מאינדונזיה בדקו 780 מקרים של אנשים שנדבקו בוירוס הקורונה, במטרה להבין האם יש קשר בין רמת ויטמין D, לבין תמותה מקורונה.

למה הם חשבו לבדוק את זה?

ויטמין D מוכר לנו בשל תפקידו בשמירה על בריאות העצם וספיגת הסידן לגוף, אך הוא מקושר גם למצבים בריאותיים רבים נוספים כמו מחלות לב וכלי דם, חלק מסוגי הסרטן, סוכרת מסוג 2 ועוד. בהקשר שלנו, ויטמין D חשוב לתפקוד תקין של מערכת החיסון.

באופן יותר ספציפי, נראה כי לויטמין D יש תפקיד בהתמודדות עם זיהומים של מערכת הנשימה. אחת הראיות לכך מגיעה ממטה אנליזה שפורסמה בג’ורנל המדעי היוקרתי BMJ. במאמר נותחו יחד תוצאות מ-25 מחקרים קליניים מבוקרים, שכללו בסך הכל כ-11,000 משתתפים. החוקרים מצאו כי תיסוף בויטמין D הפחית את הסיכון לזיהום אקוטי בדרכי הנשימה. מסקנת המאמר הייתה כי תיסוף בויטמין D הוא בטוח ומגן מפני זיהומיים אקוטים בדרכי הנשימה.

אז בחזרה אלינו, מה החוקרים גילו?

ובכן, התוצאות השאירו גם אותנו בפה פעור: שיעור התמותה בקרב אנשים עם חסר בויטמין D היה 99%! במצב של חסר יחסי, שיעור התמותה מהנגיף היה כ-88%. לשם השוואה, בקרב אנשים שהיו עם רמות ויטמין D בנורמה שיעור התמותה עמד על 4% בלבד. (לחצו כאן להסבר על ערכי הנורמה של ויטמין D).

ראוי לציין שחסר בויטמין D שכיח יותר בגיל מבוגר, ובנוכחות מחלות רקע נלוות. שני אלו מהווים בפני עצמם גורמי סיכון לקורונה. לכן החוקרים השתמשו במודל סטטיסטי שלוקח בחשבון גיל, מין ומחלות רקע. גם לאחר נרמול לגורמים אלו, נמצא באופן מובהק כי חסר בויטמין D מקושר לסיכון גבוה פי 10 לתמותה מקורונה, לעומת מצב בו רמות הויטמין תקינות.

חשוב לנו לומר שהמחקר הזה ממש טרי ועוד לא הספיק להתפרסם בירחון מדעי (כלומר טרם עבר את הבקרה המדעית הנדרשת). בחרנו בכל זאת לספר לכם עליו, כיוון שהוא לא המחקר הראשון שמצביע על התפקיד של ויטמין D בהגנה מזיהומים נשימתיים, ולאור כך שיש בישראל שכיחות גבוהה של חסר בויטמין D.

שכנעתם אותי. מאיפה מקבלים ויטמין D?

המקור העיקרי לויטמין D הוא בחשיפה לקרני UVB של השמש. מקור זה מספק 50-90%, בעוד התזונה מספקת רק חלק קטן. מקורות בתזונה כוללים בעיקר דגים שמנים וכבד דגים, ובכמויות קטנות יותר חלק מסוגי הפטריות, מוצרי חלב מועשרים, חלמון ביצה ועוד. במצבים בהם קיים חסר, או כאשר לא מגיעים לדרישה היומית המומלצת, מומלץ להשלים בתוסף.

מה משרד הבריאות אומר?

לאור הידע שהצטבר עד כה על חשיבות ויטמין D בקורונה, משרד הבריאות בישראל ממליץ לצאת לשמש בזרועות חשופות למשך 20 דקות בשעות 11-16, או במידה ואין חשיפה מספקת לשמש או שידוע על חסר, ליטול תוסף במינון 800-1,000 יחידות ליום.