גודל פונט
ויטמינים ומינרלים

למה צריך ויטמין B3?

מרגישים שהגיע הזמן להוריד את הכולסטרול הרע ולהעלות את הכולסטרול הטוב, סובלים מלחץ דם גבוה או מבעיות בעור? צריכה נכונה של ויטמין B3, הידוע גם בשם ניאצין, יכולה לעזור. מה תרגישו במצבים של חוסר בניאצין, ואילו מזונות מכילים אותו?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
ויטמין B3

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. ויטמין B3 עוזר לייצר אנרגיה והורמונים, מסייע בתהליך חילוף החומרים של שומנים וחלבונים, מטפל בכולסטרול גבוה ומוריד את לחץ הדם.
  2. חוסר כרוני של הויטמין, המכונה גם ניאצין, עלול לגרום למחלת הפלגרה הקשה שידועה כמחלת "ארבעת ה-D": שלשול, דרמטיטיס, דמנציה ומוות.
  3. גם דלקות, בעיות במערכת העיכול, בעיות במערכת העצבים והפרעות שונות בכלי הדם ובלב יכולות להיגרם אם לא תצרכו כמות מספקת של ויטמין B3.

הוא חיוני לתפקודים רבים בגוף, וככל הנראה יש לו את היכולת לאזן את רמות הכולסטרול בדם ואת לחץ הדם. ויטמין B3 (ניאצין), כמו כל ויטמיני ה-B, מעורב בתהליכים פיזיולוגיים רבים וזקוק לאחיו לקומפלקס ויטמין B לתפקוד מיטבי. ואם אתם אוהבים תירס, זה מצוין, רק שימו לב שהתזונה שלכם כוללת רכיבי מזון נוספים, כיוון שאכילת התירס לבדו, מתברר, גורמת למחסור חמור בויטמין B3, העלול לגרום למחלה קשה העונה לשם פלגרה. מחלת הפלגרה, הגורמת לבעיות בעור, לבעיות במערכת העיכול ובמוח ואף למוות, הייתה שכיחה יותר בעבר, במקומות שבהם ניזונו התושבים בעיקר מתירס.

מי אתה, ויטמין B3?

ויטמין B3 מיוצר על ידי חיידקי המעי ומאוחסן בכבד, בכליות ובשרירים, עודף ממנו מופרש בשתן וכמו שאר חבריו לקומפלקס ויטמין B, גם הוא מסיס במים. ויטמין B3 עמיד לאור ולחמצון ובאופן כללי הוא חשוב מאוד לבריאותנו ומעורב בתהליכים רבים שמתרחשים בגוף. הוא מסייע בהורדת רמת ה-LDL בדם (הכולסטרול ה”רע”) ומסייע בעליית רמת ה-HDL בדם (הכולסטרול ה”טוב”), הוא נחוץ להפקת אנרגיה, משתתף בתהליכי חמצון, ומעורב בתהליך חילוף החומרים של שומנים, פחמימות וחלבונים.

ומה עוד? ניאצין עוזר לתפקוד תקין של מערכת העיכול ושל מערכת העצבים והמוח ומסייע להוריד לחץ דם גבוה, בזכות היכולת שלו להרחיב את כלי הדם. הוא משתתף בייצור הורמוני מין, DNA והורמוני בלוטת יותרת הכליה (אדרנל), מסייע להפרשת האינסולין ומוריד את התנגודת לאינסולין, ונמצא שהוא גם יכול לסייע בטיפול בטרשת עורקים.

מתי עלול להיווצר מחסור בויטמין B3? צריכה מופרזת של אלכוהול וקפאין, צריכת אנטיביוטיקה, הפרעות במערכת העצבים, מחלות שונות של מערכת העיכול ומחלות כבד, שמפריעות לספיגת ויטמין B3, צריכה רבה של חומצת האמינו לאוצין (הקיימת בדוחן) וגם תזונה לקויה, שיש בה מחסור בניאצין, הם מצבים שעלולים לגרום לחוסר בויטמין B3. עודף של ניאצין בגוף יכול להתבטא בגלי חום, עקצוצים, הרחבת כלי דם ואודם בלחיים/הסמקה.

מחסור בויטמין B3: מהם התסמינים?

  • מחלת הפלגרה שתסמיניה הם שלשול, דרמטיטיס (דלקת בעור), דמנציה (שיטיון) ומוות, ידועה כמחלת ארבע ה-D:Dermatitis  .Diarrhea ,Dementia ,Death,בקרב הסובלים ממנה יופיעו כתמים כמו כוויות בצורה סימטרית שיחמירו בעת חשיפה לשמש, והם עלולים לסבול מבחילות, לשון מודלקת ואדומה, שלשול דמי, הקאות, חוסר תיאבון, תשישות, הזיות, בלבול ופסיכוזה.
  • דאגה, מתח, עצבנות, כאבי ראש, נדודי שינה ואיבוד זיכרון הם סימנים להפרעות במערכת העצבים שמעידים על מחסור בויטמין B3.
  • הפרעות במערכת העיכול עלולות להיווצר בשל ספיגה לקויה של הניאצין והן יבואו לידי ביטוי בדלקות מעיים, כיבים, שלשול, הקאות ועצירות.
  • ויטמין B3 עוזר למניעת דלקות ולכן חוסר שלו יכול לגרום לדלקות עיניים, עור, חניכיים ופרקים וגם לאקנה.
  • רמות גבוהות של שומן בדם ולחץ דם גבוה מעידים על הפרעות בכלי הדם ובלב שנובעות מחוסר בויטמין. במחקרים נמצא שניאצין מרחיב את כלי הדם ויכול להפחית את לחץ הדם אצל חולים עם יתר לחץ דם.

 

 

ויטמין :B3 נמצא במזון מן החי ומן הצומח

אז איפה תמצאו את הניאצין במזון?

הוא נמצא במזונות רבים מן הצומח, בהם שומשום וטחינה, בוטנים, קטניות, גרעינים ואגוזים, פטריות, שמרי בירה, אבוקדו, זרעי חמנייה ודגנים מלאים. ובמזונות מן החי תמצאו אותו בחלב ומוצרי חלב שונים, ביצים, דגים, עוף, בשר בקר ואיברים פנימיים.

עוד עובדה מעניינת שכדאי שתדעו היא שויטמיןB3  הוא אחד הויטמינים היציבים ביותר. הוא עמיד בטמפרטורה שמגיעה גם ל-100 מעלות צלזיוס, ומכיוון שהוא מסיס במים, הוא נשאר במי הבישול.  ולכן, אם אתם מבשלים מזון שמכיל ויטמין B3 מומלץ לצרוך גם את המים שבהם הוא בושל.

אם אתם חושבים שאתם זקוקים לתוספת ויטמין B3 לתזונה שלכם, אתם יכולים ליטול אותו גם כתוסף ניאצין וגם כחלק מקומפלקס ויטמין B – משפחת ויטמיני B שלכל אחד מחבריה יש תפקידים חשובים וחיוניים בשמירה על גופנו והם זקוקים זה לזה לפעולה מיטבית.