גודל פונט
ויטמינים ומינרלים

תוספי התזונה שאתם צריכים כדי לשמור על הבריאות

מדוע עלתה צריכת תוספי התזונה בשנים האחרונות, ואילו מהם יכולים להתאים לכם, על מנת לשמור על הבריאות ועל החיוניות?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
תוספי תזונה מומלצים

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. גם מי שמקפידים על אורח חיים בריא, מרוויחים מנטילה של תוספי תזונה שהתזונה המערבית המתועשת, עשירה ברכיבים שמעוררים תהליכים דלקתיים בגוף
  2. בתזונה המערבית יש חסר ברכיבי תזונה שונים, לכן ארגוני בריאות רבים בעולם ממליצים על נטילת תוספים למניעת מצבי חולי מסוימים
  3. קיימת הסכמה הנשענת על מחקרים רפואיים כי לפרוביוטיקה ישנה תרומה משמעותית לקיומה של מערכת עיכול תקינה

תוחלת החיים שלנו עולה ואתה עולה הרצון להישאר צעירים, תוססים, פעילים ובעיקר – בריאים. אמנם עדיין לא נמצא מעיין הנעורים, אבל נדמה שזה לא מונע מאיתנו להמשיך ולחפש אותו.

ובכן, מתברר כי גם מי שמקפידים על אורח חיים בריא, עשויים להרוויח מנטילת תוספי תזונה בכלל ובפרט כמה תוספי תזונה מומלצים במיוחד, בגלל שהתזונה המערבית המתועשת נחשבת ל”תזונה פרו-דלקתית”, כלומר, תזונה עשירה ברכיבים שהינם חומרי מוצא לתהליכים דלקתיים בגוף.

בשני העשורים האחרונים מתרחשת עליה משמעותית בצריכת תוספי תזונה בארה”ב וגם בישראל. על פי הנתונים, שפורסמו בירחון האמריקני אפידמיולוגיה, במאי 2003, השימוש בתוספי תזונה עולה ככל שעולים הגיל, רמת ההשכלה והנטייה לקיים אורח חיים בריא.

במקביל, השימוש בתוספי תזונה פוחת בקרב אוכלוסייה של מעשנים, של בעלי עודף משקל, צריכה גבוהה של שומנים בתזונה, מיעוט בפעילות גופנית – מה שקרוי בספרות הרפואית “אורח חיים יושבני”, וכדומה. כלומר, אוכלוסייה שמודעת פחות למדדי הבריאות,

על כן, התפיסה כיום היא, כי מומלץ להעשיר את הגוף ברכיבים מפחיתי דלקת ותוספי תזונה נוספים, שיעשירו את מאגר החומרים הנחוצים לגוף ולבריאות.

מהם תוספי התזונה המומלצים ביותר?

אומגה 3: חומצת שומן חיונית הידועה בתכונות אנטי דלקתיות, כמו גם בהפחתת מחלות לב וכלי דם, תנגודת לאינסולין (טרום סוכרת) ונטייה לדיכאון. בתזונה המערבית יש חסר באומגה 3, זאת הוכח במחקרים רבים, על כן  ארגוני בריאות רבים בעולם ממליצים על נטילת תוסף של אומגה 3 למניעת אותם מצבים בריאותיים שונים.

פרוביוטיקה: תרבויות רבות עושות שימוש באופן מסורתי בפרוביוטיקה במזון: בהכנת יוגורט, חמוצים ומזונות מותססים שונים.

בעשורים האחרונים פרוביוטיקה היא אחת הקטגוריות הנחקרות ביותר בעולם. בזכות פריצת הדרך המחקרית וההבנה מהי תרומתה של הפרוביוטיקה למערכת עיכול תקינה, ומהי חשיבותה של מערכת עיכול תקינה לבריאותו הכללית, עולה בעולם השימוש בחיידקים “טובים”. ההמלצה כיום היא ליטול תוספי תזונה המכילים חיידקים פרוביוטיים (חיידקים “טובים”) מזנים נחקרים ובעלי מערכת הובלה העמידה למערכת העיכול, כמו ג’ארו דופילוס ופרוביוטיק אינטנס.

כורכום: שורש הכורכום, ממנו מופק תבלין יבש, ידוע כמכיל רכיבים אנטי-דלקתיים טבעיים – חומרים פעילים בשם כורכמנואידים.

מלבד הפחתה של מצבים דלקתיים, כורכמנואידים נמצאו יעילים טיפול בכאב ובמניעת התפתחות של גידולים. ואולם מחקרים ממוכיחים כי על מנת לקבל כמות שיעילה מבחינה בריאותית יש  לצרוך כמויות אדירות של תבלין כורכום. כ-6 כפיות ביום. על כן, ההמלצה היא לספק את הכמות הדרושה באמצעות תוספי תזונה, כלומר בכמוסות המכילות כ-1 גרם חומר פעיל.

גלוקוזאמין וכונדרואיטין: רכיבים תזונתיים התורמים לשמירה על הסחוסים ועל בריאות המפרקים. במחקרים הודגמה גם הפחתה של כאב והגדלה של טווח התנועה. עוד הוכח במחקרים, כי מטופלים שנטלו תוספי תזונה המכילים גלוקוזאמין וכונדרואיטין שימרו את  סחוסי הברכיים לאורך שנים.

אפלפין – תוסף תזונה המכיל מיצוי פטנטי ורב עוצמה של שרף של עץ הלבונה. אפלפין מהווה שדרוג לתוספי התזונה מגני הסחוס. התוסף נחשב לנוגד דלקת עוצמתי, הפועל על קבוצת מתווכי דלקת הקרויה לויקוטריאנים וכתוצאה מכך מפחית את הכאב.

קואנזים Q10:  רכיב שמיוצר בכל תאי הגוף.  נמצא בריכוז גבוה בתאי שריר הלב, מעורב ביצירת אנרגיה ומתפקד כנוגד חמצון. מאחר שייצורו פוחת עם הגיל, ההמלצה היא ליטול תוסף תזונה המכיל Q10 ובמיוחד כשמדובר באנשים שנוטלים תרופות מקבוצת הסטטינים, שאחת מתופעות הלוואי שלהן היא ירידה בייצור קואנזים Q10 המתבטאת בכאבי שרירים.