גודל פונט
ויטמינים ומינרלים

כדורי ברזל: הדרך הקלה והנוחה להתגבר על אנמיה

מהי אנמיה מחוסר ברזל, כיצד היא מתרחשת ומדוע כדורי ברזל הם הדרך היעילה והמהירה להחזיר את המצב לקדמותו?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
כדורי ברזל

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. ישנן לא מעט סיבות שיכולות לגרום לאנמיה מחוסר של ברזל. אין כל סיבה להיבהל, אבל כדאי מאד לטפל
  2. תזונה הכוללת מזונות שעשירים בברזל ביחד עם נטילה של תוסף ברזל במינון המומלץ הם הדרך המהירה והיעילה להעלות את רמת הברזל בדם ולמנוע אנמיה
  3. ישנם סוגים רבים של כדורי ברזל, לכן כדאי להתייעץ עם רופא, דיאטנית או רוקח לגבי תופעות לוואי ולנסות את כדורי הברזל שידועים כקלים לעיכול

בדיקות הדם שלך חזרו, ואיתן ההפתעה: יש לך אנמיה מחוסר ברזל. רמת ההמוגלובין שלך נמוכה. אם זו הפעם הראשונה שאת מקבלת אבחנה כזו, נדגיש שאין שום סיבה לבהלה. אנמיה מחוסר ברזל היא תופעה מוכרת ושכיחה בקרב נשים, בפרט בגיל הפוריות, במהלך ההריון או כתוצאה מדיאטה כלשהי.

אם זו אינה הפעם הראשונה שאת מתמודדת עם אנמיה מחוסר ברזל, את ודאי כבר יודעת, שהדרך המהירה והיעילה ביותר להחזיר לגוף שלך את המינרל החיוני היא באמצעות תזונה ביחד עם כדורי ברזל, כלומר, תוסף תזונה שמכיל את הברזל שחסר לך במינון מדויק.

מדוע בכלל חסר לך ברזל?

אנמיה יכולה להיגרם בגלל דימום וסת מסיבי, בגלל מחלה כלשהי שמשפיעה על הספיגה במעיים, בגלל שימוש בתרופות מסוימות, פציעה או ניתוח. חוסר של ברזל יכול להיגרם גם בגלל תזונה לקויה, דיאטה בכלל וצמחונית או טבעונית בפרט.

המשותף לכל הסיבות והגורמים לאנמיה היא ירידה בייצור של ההמוגלובין – חלבון שתפקידו לקשור מולקולות של חמצן לכדוריות הדם האדומות ולהוביל אותו בזרם הדם לכל תאי הגוף.

חמצן דרוש ליצירת אנרגיה ולכן במצב של אנמיה, כשההמוגלובין נמוך, הדבר מתבטא בשורה של תסמינים, בהם חיוורון, נשירת שיער, חולשה ועייפות, קוצר נשימה בזמן מאמץ כמו טיפוס במדרגות, דפיקות לב ועוד.

אם את סובלת מתסמינים אלה ואחרים, ההמלצה המקובלת היא לבקש הפנייה לבדיקות דם. בבדיקה הנקראת ספירת דם נבדקים ערכי ההמוגלובין, נפח ומספר כדוריות הדם האדומות. על פי התוצאות הרופא שלך או התזונאית יוכלו לאבחן אם יש לך חוסר בברזל, וכיצד כדאי לך לנסות ולמלא אותו.

מתי כדאי ליטול כדורי ברזל?

כאמור, האפשרויות העומדות בפניך הן דיאטה המבוססת על מזון עשיר בברזל או נטילה של תוספי תזונה המכילים אותו כשההמלצה היא לנסות לשלב בין שתי האפשרויות. זאת משום שתיקון ערכי הברזל הוא תהליך שיכול להיות איטי, ומשום שלא תמיד הברזל נספג במלואו, הן כשמדובר בתזונה עשירה בברזל והן כשלוקחים ברזל בתוסף.

סיבה נוספת לשילוב, היא שהדיאטה המערבית ענייה, יחסית, בברזל, ולכן קשה מאד להחזיר את הערכים הרצויים באמצעות מזונות עשירים בברזל בלבד. אם כי תפריט עשיר בברזל הוא חשוב, הוא לא בהכרח מספיק, בעיקר אם המחסור בברזל נמשך זמן רב, למשל בגלל דיאטה צמחונית או טבעונית. במקרים כאלה, מומלץ לא לסמוך רק על שיפור התזונה אלא גם להוסיף לה כדורי ברזל.

כיצד כדאי ליטול כדורי ברזל?

ישנם סוגים שונים של תוספי ברזל על מדפי בתי המרקחת ורשתות הפארם, את כולם ניתן לרכוש ללא מרשם, כמובן. לחלקם יש תופעות לוואי קלות והשפעות על מערכת העיכול. איך תדעי באיזה סוג לבחור?

ראשית, כדאי לקבל המלצה מהרופא, מהדיאטנית או מהרוקח. המינון המקובל לתוסף ברזל הוא כ-50 מ”ג עד 100 מ”ג של ברזל ליום. כדאי כמובן להקפיד על המינון שכן כמויות גדולות מדי עלולות לגרום לכאבי בטן ולהפרעות עיכול שונות.

כדאי לקחת כדורי ברזל ולא להסתפק במינון שיש במולטי ויטמין, שכן במרבית תכשירי מולטי ויטמין יש מינונים יחסית נמוכים של ברזל ולכן הם לא יעילים למניעת אנמיה. נוסף על כך, במולטי ויטמין ישנם מינרלים נוספים, כמו אבץ ונחושת, שעלולים לעכב את ספיגת הברזל מהתכשיר.

ישנם כדורי ברזל שהמבנה שלהם הוא קל יותר לעיכול, כמו ברזל בעל מבנה סוכרוזומיאלי, שהינו בעל 4 שכבות שעוטפות את המינרל, מונעות גירוי של הקיבה ותופעות לוואי במערכת העיכול ולכן מאפשרות ספיגה טובה יותר.

הנה מספר הנחיות נוספות שכדאי להקפיד עליהן:

  • קחי כדורי ברזל על קיבה ריקה: כשעה לפני האוכל או שעתיים אחריו
  • בלעי את כדורי הברזל בשלמותם עם כוס מים
  • השתדלי לבלוע את כדורי הברזל כשעתיים לפני או אחרי אכילה ושתייה של מזונות ומשקאות המכילים קפאין (תה, קפה, שוקו), ביצים, מוצרי חלב ודגנים מלאים
  • עדיף לקחת את הכדור לפני או אחרי אכילת מזונות שעשירים בויטמין C, כמו פירות וירקות