גודל פונט
ויטמינים ומינרלים

ברזל זה הכי, אחותי: חוסר ברזל אצל נערות לפני גיוס

את ממש קרובה לגיוס, בתקופת שיא בחייך ורוצה להגיע פורחת לצבא? מעולה! אבל, חוסר בברזל, הנפוץ בגילך ובעיקר בקרב נשים, עלול להשפיע על התפקוד שלך. מה לעשות? ללכת לבדוק ברזל

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. מחקר שבדק צעירים לפני גיוס מצא ששיעור משמעותי מהם (בנות יותר מבנים) סובל מחוסר בברזל.
  2. הסיבות לאנמיה מחוסר ברזל בקרב המועמדות לגיוס הן איבוד דם רב בתקופת המחזור חודשי, תזונה לא סדירה ולא מאוזנת וצמיחה מואצת בתקופה הקודמת לגיוס
  3. תוסף ברזל ללא תופעות לוואי, עם ספיגה אופטימלית, שאפשר לקחת אותו בכל שעה ביום וללא הגבלה, הוא פתרון טוב ומתאים לבנות צעירות.

קיבלת כבר תאריך גיוס? יודעת לאיזה תפקיד את משובצת? מתרגשת? ברור… את עומדת לפני שינוי משמעותי בחיים, ועוד רגע תלבשי מדים ותצאי לשרת את המדינה – רק אל תשכחי לשרת גם את עצמך ואת הגוף שלך, ולוודא שתגיעי לצה”ל בשיאך ועם מאגרי ברזל תקינים.

מתברר שבמסגרת ההכנות לגיוס, הכוללות, בין השאר, רכישת כושר גופני ובדיקות רפואיות שונות, עולים לא פעם נתונים מדאיגים המצביעים על כך שצעירים וצעירות בגילך סובלים מחוסר בברזל, ואפילו אנמיה, וכן – הבנות סובלות יותר, לרוב בשל איבוד דם בעת המחזור החודשי. מחקר שערך חיל הרפואה ובדק במשך שנתיים 366 מועמדים לגיוס מצא שיעור גבוה של אנמיה בקרבם. המחקר העלה כי כ-15% מהבנות וכ-11% מהבנים המועמדים לגיוס סובלים מאנמיה. נתון מדהים נוסף היה שיעור הסובלים מחוסר ברזל – שעמד על כ-37% מהבנות לפני גיוס וכ-14% מהבנים.

ברזל, למה הוא חשוב?

הגוף שלנו אינו מייצר את הברזל בעצמו, הוא מקבל אותו אך ורק ממקורות חיצוניים, לכן התזונה היא המקור המרכזי והחשוב ביותר לברזל. הברזל מגיע בשתי צורות – ברזל מהחי, וברזל מהצומח. ההמלצה היומית לצעירות בגילי 18-14 היא 15 מ”ג ברזל, ואת זקוקה לו לתפקודים חשובים של הגוף, ובהם העברת חמצן לתאים ולשרירים, הפקת אנרגיה ושמירה על חוסנה של המערכת החיסונית. ומה קורה כאשר הגוף אינו מקבל ברזל לאורך זמן? הוא מתחיל לאותת על כך – בחולשה, סחרחורות, חיוורון, חוסר תיאבון, חוסר ריכוז ואי שקט. אם חשת אי פעם בתסמינים הללו, את ודאי יודעת שמדובר במצבים שמפריעים לשגרה ולכן מומלץ לטפל בהם לפני הגיוס. חשוב לדעת שגם אם הגוף מקבל מספיק ברזל הוא לא בהכרח סופג את כולו, וזה כבר תלוי בסוג הברזל שצורכים, בשילובי המזון (ישנם מזונות שמעכבים ספיגת ברזל וישנם כאלה שמעודדים אותה) ובמחלות הפוגעות בספיגה, דוגמת צליאק ודלקות מעי.

מדוע סובלות נשים בתקופה הזו משיעור גבוה של חוסר בברזל?

1. מחזור חודשי- זוהי תקופה שבה נשים נוטות לאבד הרבה דם, וזוהי גם אחת הסיבות המובילות לחוסר בברזל אצל נשים.

2. תזונה לא נכונה- אם הארוחות שלך לא מסודרות, אם את צמחונית והתזונה שלך לא מאוזנת, אם התזונה שלך דלה ברכיבים עשירים בברזל, דוגמת בשר אדום, קטניות וירקות ירוקים או שאת נוטה לדיאטות חריפות ולא מאוזנות – קיבלת מספיק סיבות להתפתחות של מחסור בברזל.

3. צמיחה מואצת- את עדיין בתקופה של צמיחה, שבשילוב עם תזונה דלה בברזל מביאה לחוסר משמעותי בברזל.

4. עוסקת בספורט? מתברר שעיסוק אינטנסיבי בספורט עלול לגרום לשבירת כלי דם קטנים בגפיים ובמערכת העיכול, הגורמת לדימומים ולאובדן ברזל.

איך תתמודדי עם המחסור בברזל?

1. תפריט מאוזן- הקפידי על ארוחות מסודרות, הכוללות רכיבים עתירי ברזל: זהו כלל ברזל בשמירה על מאזן ברזל טוב בגוף. ברזל שמגיע ממזון מן החי הוא ברזל שנספג טוב יותר, ולכן, אם את יכולה, הקפידי לאכול בשר בקר, כבד ועוף, באגף הברזל מהצומח מובילים הקטניות, שהן עשירות בברזל (עדיף להנביט אותן לפני האכילה), קוואקר, סלק, קינואה, ירקות ירוקים ואגוזים. שומשום וטחינה הם גם בין המזונות שיוסיפו ברזל לגוף שלך.

2. ויטמין C- העוזר הטוב ביותר של הברזל. שילוב של מיץ עשיר בוויטמין C או פרי בארוחה שיש בה רכיבי ברזל, משפרים את ספיגתו.

3. מומלץ להרחיק מארוחה עתירת ברזל- מוצרים המכילים סידן, קפאין וחומצה פיטית, המעכבים את ספיגת הברזל.

4. בדיקות תקופתיות- אל תחכי לרגע האחרון, בדקי את רמות הברזל שלך במסגרת הבדיקות התקופתיות.

5. תוסף ברזל- קיבלת המלצה לתוסף ברזל? חפשי תוסף ידידותי המיוצר בטכנולוגיה פטנטית וחדשנית לספיגת ברזל, שמגיע באבקה טעימה ואפשר ליטול אותו בכל זמן שרוצים. כאשר הברזל נספג טוב יותר, הוא מפחית את הגירוי במערכת העיכול וזה מה שהופך אותו לנוח לעיכול. ברזל כזה אפשר ליטול בכל זמן ללא קשר למזון שנאכל איתו. ידידותי, כבר אמרנו?