גודל פונט
פורמולות מיוחדות

כך תפענחו בדיקות דם של ערכי כולסטרול

מדוע כדאי לבצע בדיקה דם לפרופיל שומני הדם, אילו ערכי כולסטרול רצויים ואילו עלולים לגרום למחלות מסכנות חיים?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
ערכי כולסטרול

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. בדיקת דם לפרופיל שומני הדם (פרופיל ליפידים) בודקת ערכי כולסטרול טוב וכולסטרול רע
  2. ערכי כולסטרול רע גבוהים הם מדד לצב בריאותי שעלול להיות מסכן חיים
  3. לגברים מעל גיל 35 ונשים מעל גיל 45 מומלץ לעבור בדיקת דם של ערכי כולסטרול אחת ל-5 שנים

הלכתם לרופא, סיפרתם כל מה שאתם יודעים על מחלות שלכם, של הוריכם, של סבי סבכם. בחלל האוויר נזרקו כמה פעמים הביטויים כולסטרול וטריגליצרידים ובסופה, יצאתם מהפגישה עם הרופא מצוידים בהפניה לבדיקת דם.

מה בודקים בבדיקת הדם?

ובכן, לאור מה שסיפרתם, כנראה שהרופא שלכם חושב שכדאי לבדוק את רמת השומנים בדמכם. הבדיקה שאתם עומדים לעבור נקראת פרופיל שומני הדם או פרופיל ליפידים והיא נועדה כדי לבדוק את הערכים של הכולסטרול ושל הטריגליצרידים, כלומר, ערכים של 3 סוגי שומן שנישאים בזרם הדם:

  • הכולסטרול הרע LDL
  • הכולסטרול הטובHDL
  • טריגליצרידים (Triglycerides)

 

מה ההבדל בין כולסטרול טוב לרע?

כידוע, כולסטרול הוא חומר שומני שחיוני לבניית המעטפת (ממברנה) של  תאי הגוף, ייצור של הורמונים, של ויטמין D, של מלחי מרה ועוד. הכולסטרול נישא בזרם הדם על גבי שני סוגים של חלבונים שנקראים ליפו-פרוטאינים.

הכולסטרול הרע נישא בזרם הדם על גבי ליפו-פרוטאין בצפיפות נמוכה  –

כולסטרול HDL, לעומת זאת, תפקידו לספוג את שאריות הכולסטרול הרע ולהרחיק אותו מדופנות כלי הדם. לכן, כולסטרול טוב מסייע ומפחית את הסיכון למחלות לב ולשבץ מוחי.

עוד על כולסטרול טוב ורע תוכלו לקרוא כאן.

עוד על טריגליצרידים תוכלו לקרוא כאן.

 

אלה ערכי כולסטרול שיופיעו בבדיקות הדם

ערכי כולסטרול כללי: רצוי שלא יעלו על 200 מיליגרם לד”ל. רמת כולסטרול בין 200-239 מיליגרם לד”ל מוגדרת כגבולית עד מסוכנת, ואילו ערכי כולסטרול מעל 240 מיליגרם לד”ל מוגדרים כסיכון גבוה.

ערכי כולסטרול LDL: רצוי שיהיו נמוכים מ-100 מיליגרם לד”ל, ובמידת האפשר, נמוכים מ- 70 מיליגרם לד”ל.

ערכי כולסטרול HDL:  רצוי שיהיו גבוהים מ-40 מיליגרם לד”ל בקרב גברים, ואילו אצל נשים רצוי שהכמות תהיה גבוהה יותר, מ-50 מיליגרם לד”ל.

מטרת הבדיקה היא לאתר ערכי כולסטרול רע וטריגליצרידים גבוהים. כאשר קיימת חריגה מן התוצאות המומלצות, היא תופיע בתוצאות הבדיקות. חשוב להדגיש, כי לא כל חריגה פירושה מחלה או מצב מסכן חיים. ועל כן, ההמלצה היא לגשת לרופא ולברר איתו את משמעויות הבדיקה, בהתאם להיסטוריה הרפואית שלכם, לנטייה המשפחתית ולגורמי סיכון כגון עישון, השמנה, חסר בפעילות גופנית ועוד.

כיום, ההמלצה היא לעבור בדיקת דם של ערכי כולסטרול וטריגליצרידים, כלומר של פרופיל שומני הדם, היא אחת ל-5 שנים לגברים מעל גיל 35 ולנשים מעל גיל 45. ואולם אם אתם נוטלים תרופות להורדת כולסטרול, מומלץ לעשות את הבדיקה בתדירות גבוהה יותר, על פי הנחיות הרופא שלכם. הבדיקה מומלצת גם לכל מי שיש להם גורמי סיכון להתפתחותה של מחלות לב וכלי דם, וכן אם במשפחה ישנה נטייה לסוכרת או לשיעור גבוה של כולסטרול  (היפרכולסטרולמיה).

במידת הצורך, יומלץ על תרופות, על תוספי תזונה ועל שינוי באורח החיים, כדי לנסות ולהפחית כ-30%-40% ברמת הכולסטרול הרע LDL במטרה למנוע החמרה במצב הבריאות ומחלות אלה.