גודל פונט
פורמולות מיוחדות

חומצה אלפא ליפואית – מה היא מציעה לנו?

חומצה אלפא ליפואית היא חומצת שומן שנחקרה רבות בשל יכולתה לשמש כנוגדת חמצון. איך היא יכולה לסייע? במה היא יכולה לסייע? ובעיקר – איפה מוצאים אותה בתזונה? בכתבה הבאה.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
חומצה אלפא ליפואית

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. חומצה אלפא ליפואית מיוצרת בגוף באופן טבעי ובעלת יכולת להיכנס אל תוך תאי הגוף.
  2. בשל צורתה והרכבה המיוחדים היא משמשת כנוגד חמצון רב עוצמה.
  3. היא נמצאת במזון באופן טבעי, אך בכמויות קטנות מאלו הנמצאות בתוסף ונדרשות לצורך הפקת תועלת משמעותית.

חומצה אלפא-ליפואית היא חומר טבעי דמוי ויטמין, שהגוף שלנו יודע לייצר, ושנחשבת כחיונית לתהליכים שונים בגוף, הקשורים לחילוף החומרים (מטבוליזם). נוסף על כך, החומצה נחשבת כנוגד חמצון בעל השפעה רבה, לכן היא משווקת כתוסף תזונה ויש שמשתמשים בה במדינות שונות בעולם כתרופה הניתנת בעירוי לוריד, לטיפול בבעיות עצביות.

בין היתר, חומצה אלפא ליפואית חיונית לאיזון רמות הסוכר בדם, להגנה על הגוף מפני נזקי חמצון ורדיקלים חופשיים, היא  מסייעת בהעלאת רמת הויטמינים E וC-. כמו כן, חומצה אלפא ליפואית מסייעת בפירוק פחמימות ובהפקת אנרגיה בגוף.

מחקרים מוכיחים כי כשחומצה אלפא ליפואית נצרכת במינונים גבוהים, בתזונה או כתוסף תזונה, היא עשויה לסייע בהתמודדות עם מחלות כגון סוכרת מסוג 2 ובנזקים עצביים, כגון נוירופתיה שנגרמת במקרים רבים בגלל סוכרת או כתוצאה של טיפולים כימותרפיים. כמו כן, ישנם מחקרים הקושרים בין נטילת החומצה ושיפור העמידות לאינסולין.

מה היא חומצה אלפא-ליפואית

חומצה אלפא-ליפואית היא חומר טבעי דמוי ויטמין, שהגוף שלנו יודע לייצר, ונחשבת כחיונית לתהליכים שונים בגוף, הקשורים לחילוף החומרים (מטבוליזם). נוסף על כך, החומצה נחשבת כנוגד חמצון בעל השפעה רבה ולכן היא משווקת גם כתוסף תזונה.

חומצה אלפא ליפואית נוצרת באופן טבעי בגוף במנגנון הדומה לזה שנוצרות בו חומצות שומן, ועל כן הדמיון הרב במבנה. לעומת חומצות שומן אחרות, בקצה החומצה הליפואית  קיים מבנה טבעתי המכיל 2 אטומי גופרית הקשורים זה לזה. מה מיוחד בזה? הקשר הזה מאפשר לה להתחמצן בקלות וכך למזער את הנזק החמצוני העלול להיווצר באזורים אחרים בתא או בגרעין התא ולמעשה לתפקד כנוגד חמצון, או “אנטי אוקסידנט”. אנטי אוקסידנט הוא חומר המסוגל “לקבל” נזק חמצוני מבלי להינזק. כאשר אנחנו צורכים חומרים מחמצנים בתזונה, או שאלה נוצרים באופן טבעי בגופינו, במקום שיחמצנו תאים ורקמות חיוניות נוגד החמצון משמש ככרית אוויר וסופג את הנזק במקומינו.

מהיכן אנחנו מקבלים חומצה אלפא-ליפואית

בשל חשיבותה הרבה גם במסלולי הפקת האנרגיה בגוף, חומצה זו מיוצרת באופן טבעי בכבד ומסוגלת להיכנס אל תוך התא באמצעות תעלה מיוחדת המכניסה גם ויטמינים מסוג 5B ו 7B. בנוסף ניתן למצוא אותה במזונות רבים, ובמיוחד באיברים פנימיים, בעלים ירוקים כמו תרד, ברוקולי ובתמצית שמרים. בשנת 1952 החלו לראשונה ליצר חומצה ליפואית באופן יזום במעבדה כתוסף תזונה, על מנת להקטין את הצורך להסתמך על הכמויות הקטנות שבמזון.

תוסף ממוצע יכיל בין 300 ל- 600 מ”ג של חומצה אלפא ליפואית, כמות היכולה להגיע לעד כפי אלף מהכמות המתקבלת בתזונה ממוצעת.

מה עוד אפשר להרוויח ממנה?

כאמור יכולתה לשמש כנוגד חמצון משמעותי מהווה כבר בפני עצמה סיבה מספיק טובה להכיר אותה טוב יותר. יתרה מזאת, השפעותיו של תיסוף נחקרו רבות והוא נמצא כבטוח לשימוש ולעיתים יכול לסייע כחלק מהמערך הטיפולי במצבי חולי שונים כמו נוירופתיה סוכרתית או השמנה.

שורה תחתונה

אם לתמצת את עיקרי המחקר בנושא חומצה ליפואית עד כה אז אומנם עד מוקדם להכתיר אותה כתרופה ומזור לתחלואות העולם ונדרש עוד מחקר רב בנושא, אבל בהחלט עושה רושם שיש עניין גדול ופוטנציאל חיובי לשימוש בה כחלק מאימוץ אורח חיים בריא.