גודל פונט

חוסר ברזל: הסיבות והדרכים להתמודדות

אילו מזונות עשירים בברזל ? איך מוודאים שהספיגה יעילה ואיך מתמודדים עם תופעות הלוואי? המהפכה בתחום תוספי הברזל – כל מה שצריך לדעת

זמן קריאה: 1 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. חוסר בברזל הוא המחסור התזונתי הנפוץ ביותר בעולם
  2. תוספי ברזל רגילים עלולים לגרום לעצירות, אי-נוחות בבטן, שלשול וצואה שחורה ויש ליטול אותם בהתחשב בארוחות ובתפריט
  3. ברזל Comfort מיוצר בטכנולוגיה חדשנית המגבירה את הספיגה, מונעת את אי-הנוחות וניתן ליטול אותו בסמוך לכל סוגי המזון

חוסר בברזל הינו החסר התזונתי הנפוץ ביותר באוכלוסיית העולם (1) והוא הגורם העיקרי לאנמיה. מסקר שבוצע לאחרונה נמצא כי כשליש מהנשים בגיל הפוריות בישראל סובלות מאנמיה מחוסר בברזל. ממצאים אלו תואמים ממצאים מהעולם המדווחים על 40% אנמיה בקרב ילדי בית הספר, 30% בקרב נשים ונערות בגיל הפוריות, 38%  בקרב נשים הרות (2,3,4)

עייפות, חולשה, נשירת שיער, היחלשות ההגנה החיסונית של הגוף, קוצר נשימה, חוסר תיאבון, דלקת בלשון, ביצועים ירודים בעבודה ובבית הספר וחיוורון הם תסמינים האופייניים לאנמיה מחוסר ברזל. במקרים חמורים אנמיה מחסר ברזל יכולה להוביל לאי ספיקת לב. בקרב נשים הרות, אנמיה מחסר ברזל קשורה בעליה בסיכון ללידה מוקדמת, משקל לידה נמוך, ואפילו תמותה אימהית (5).  הברזל הינו מינרל חיוני למספר חלבונים בגוף, כגון אנזימים ונשאי אלקטרונים בתא. אחד החלבונים המשתתף במשק הברזל הוא ההמוגלובין הקיים בתאי דם אדומים, 2/3 מהברזל בגוף  קשור להמוגלובין. תפקידו של ההמוגלובין להוביל חמצן לרקמות. חסר של ברזל יוביל בהדרגה לירידה בריכוז ההמוגלובין בדם עד להופעת אנמיה.

מקורות לברזל בתזונה(6)

ישנם שני סוגים עיקריים של ברזל בתזונה:

ברזל heme: מקורו מהחי בלבד- מהווה רק 40% מהברזל. זמינותו הביולוגית גבוהה. בשר, הודו אדום וחלקי פנים הנם מקורות העשירים בברזל מסוג זה.

ברזל non-heme: מצוי במזונות מהצומח, זמינותו הביולוגית נמוכה יותר. קטניות, טחינה וירקות עלים ירוקים הנם מזונות מהצומח העשירים בברזל מסוג זה.

הקצובה היומית המומלצת לצריכת ברזל מהתזונה תלויה בסוגו ובכמותו הממוצעת המצויים במזון מסוים. בממוצע רק 10% מהברזל בתזונה המערבית זמין מהחי. עם זאת, מי שנמנעים ממזון מן החי, יכולים בהחלט להגיע לצריכה מספקת של ברזל בתזונה צמחונית ואף טבעונית מגוונת ומאוזנת(6).

יש מצבים שמחייבים תוסף

נטילה של תוספי תזונה המכילים ברזל, היא בדרך כלל הפתרון המוצע במקרים בהם אובחן (לאחר ביצוע בדיקות והתייעצות עם רופא) חוסר בברזל, או כשמאגרי הברזל בגוף הינם דלים וקשה לשקם אותם ולהעלות את רמתם לרמות תקינות בזמן סביר. למשל, בקרב נשים בהריון או כאשר מתגלים סימנים של אנמיה.  ניתן לאמוד את רמות הברזל בבדיקות דם הכוללות בדיקת המוגלובין ובדיקת מאגרי ברזל ונשאי ברזל(1).

תוספי התזונה השכיחים בשוק מכילים  תרכובות שונות של ברזל כגון ברזל סולפאט או ברזל פומראט. שיעור הספיגה מתוספים אלו הוא נמוך יחסית ולכן יש לצורך מהם כמות גדולה יותר ובנוסף, שיעור תופעות הלוואי מתוספים אלו, בעיקר כאלו שקשורות למערכת הגסטרואנטסטילית (כגון עצירות , שלשול, כאבי בטן, צואה שחורה, גזים ונפיחות בטנית) גבוה מאוד.(7-10)

לאור שיעור הספיגה הנמוך יחסית, המצריך כאמור נטילת כמות גדולה יותר, תופעות הלוואי מתגברות. הסיבה היא שברזל חופשי במערכת העיכול יוצר רדיקלים חופשיים אשר מגרים את ריריות המעי ומובילים לתופעות הלוואי המדוברות. לאחרונה נמצא כי  תיסוף בברזל משנה לרעה את הרכב המיקרוביום במעי: הוא מעלה את רמות האנטרובקטריה- חיידקים פתוגנים שנחשבים כפרו דלקתיים ומוריד את כמות ומגוון הביפידובקטריה והלקטובצילים שמגינים על המעי.(11)

החדשנות – ברזל בטכנולוגית ה- Sucrosomial Iron®

ברזל בטכנולוגית ה- Sucrosomial Iron®  (מצוי במוצר ברזל Comfort של אלטמן.( בטכנולוגיה זו הברזל נעטף בשתי שכבות של פוספוליפידים ליצירת מיצלה. בין שתי השכבות הללו מצויה שכבה נוספת הקרויה “טרי קלציום פוספט” שמטרתה לחזק ולעגן את הקשרים בממברנת הפוספוליפידים, ולבסוף, המיצלה עטופה בשכבה נוספת של Sucrester אשר מטרתה להגן מפני פירוק של המיצלה, היא מעלה את הזמינות הביולוגית ומאפשרת ספיגה גבוהה וייצוב המיצלה במעבר התוך תאי.

בזכות הטכנולוגיה החדשנית, הברזל בטכנולוגיית Sucrosomial Iron®  מזוהה בקלות על ידי קרומי התאים במערכת העיכול, זיהוי זה מקל על ספיגתו ומייעל אותה (12,13), כך שאין צורך בנטילת מינונים גבוהים של ברזל(12) .יתרון בולט נוסף הוא שהברזל נתון ושמור בתוך מבנה המונע גירוי של מערכת העיכול על ידי הברזל.

בבוקר? בערב? עם חלב או על בטן ריקה?

במרבית תוספי הברזל המקובלים אנו מקבלים רשימת הנחיות ברורה: יש להקפיד ליטול על בטן ריקה, להפריד מצריכת חלב, ביצים, דגנים, סיבים תזונתיים, תה, קפה ועוד.

לא כך הדבר עם ברזל Comfort. מכיוון שיעילות ספיגתו גבוהה, והיא איננה נפגעת ממזונות שונים, רשימת ההנחיות הקבועה נעלמת, וכלל לא רלוונטית כשנוטלים אותו. במילים אחרות: אפשר ליטול מתי שרוצים, ואפילו עם ארוחה המכילה מוצרי חלב או אחרי ששתית קפה.

ברזל Comfort הוכחה לכך שתוסף ברזל יכול להיות גם טעים

אחד היתרונות של ברזל Comfort, ואולי החשוב במיוחד לנשים הרות, הוא יתרון הטעם. נשים רבות מתלוננות על טעם לוואי מתכתי ולא נעים בפה, שמלווה נטילת תוספי ברזל, הן בכדורים בבליעה והן בתכשירים נוזליים. חסרון זה הופך למגרעה בולטת בנשים הרות שממילא סובלות מצרבות ומבחילות בתדירות גבוהה. החדשנות בברזל Comfort הצליחה להעלים לחלוטין טעם הלוואי המתכתי ואפילו לייצר ברזל בצורת אבקה המתמוססת בפה, חידוש שלא נראה עדיין בתכשירים בארץ.

ערכים תזונתיים:

המוצר מכיל פחות מ- 10 קלוריות ו-1.7 גרם סוכר למנה

מקורות:

References:

1.Clara Camaschella. Iron-Deficiency Anemia. N Engl J Med 2015;372:1832-43.
2.Kassebaum NJ, Jasrasaria R, Naghavi M, et al. A systematic analysis of global anemia burden from 1990 to 2010. Blood 2014;123:615-24.
3.Stevens GA, Finucane MM, De-Regil LM, et al. Global, regional, and national trends in haemoglobin concentration and prevalence of total and severe anaemia in children and pregnant and non-pregnant women for 1995-2011: a systematic analysis of population-representative data. Lancet Glob Health 2013;1(1):e16-e25.
4. Pasricha SR, Drakesmith H, Black J, Hipgrave D, Biggs BA. Control of iron deficiency anemia in low- and middleincome countries. Blood 2013;121:2607-17
5. Anker SD, Comin Colet J, Filippatos G, et al. Ferric carboxymaltose in patients with heart failure and iron deficiency. N Engl J Med 2009;361:2436-48
6. https://medlineplus.gov/ency/article/002422.htm
7.Guideline: Daily iron and folic acid supplementation in pregnant women. Geneva: World Health Organization (WHO); 2012
8. Mehta BC. Ineffectiveness of iron polymaltose in treatment of iron deficiency anemia. J Assoc Physicians India 2003; 51:419-421
9. Mehta BC. Iron hydroxide polymaltose–cause of persistent iron deficiency anemia at delivery. Indian J Med Sci 2001; 55:616-620
10. Malhotra S, Garg SK, Khullar GK. Kinetics of two different iron formulations and their effect on diurnal variation of serum iron levels. Methods Find Exp Clin Pharmacol 2004; 26:417-420
11. Michael B Zimmermann, Christophe Chassard, Fabian Rohner, Elie´zer K N’Goran, Charlemagne Nindjin, Alexandra Dostal, Ju¨rg Utzinger, Hala Ghattas, Christophe Lacroix, and Richard F Hurrell. The effects of iron fortification on the gut microbiota in African children: a randomized controlled trial in Coˆ te d’Ivoire. J Clin Nutr 2010;92:1406–15.
12.Indriolo A et al. Comparison between Liposomal Iron and Ferrous sulfate in patients with iron deficiency anemia and inflammatory bowel disease.
Digestive Disease Week (DDW). Chicago 2014.
13. Pisani et al. Effect of oral liposomal iron versus intravenous iron for treatment of iron deficiency anemia in CKD patients; a randomized trial.
Nephrol Dial Transplant. 2015;30:645-652.

ברוכים הבאים לאזור הקהל המקצועי של אלטמן

המידע והתכנים באזור חינם, אך מיועדים לשימוש מקצועי בלבד ולכן נדרשת להזדהות כאנשי מקצועות הרפואה לגשת אליהם.
נתוני המחקר המובאים הינם תקציר המחקרים המלאים, אשר יימסרו במידת הצורך לרופאים, רוקחים ודיאטניים.
האמירות באתר לא נועדו להתוות שימוש בתוספי תזונה למצבים רפואיים.
אין לשכפל, להדפיס או להעתיק כל תוכן או חלק ממנו.

קישור לאיפוס סיסמה נשלח לדוא"ל.